cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Plaats reactie
kkooij
Berichten: 2
Lid geworden op: za sep 15, 2012 13:40

cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Bericht door kkooij »

Ik rijd in een Fiat Punto 2012 diesel en heb een behoorlijk beangstigende situatie meegemaakt, tijdens het rijden met de cruisecontrol aan op ongeveer 120 km moest ik stoppen bij een tolpoort in Frankrijk en tikte de rem aan om hem uit te schakelen maar er gebeurde niets en de auto bleef door rijden met dezelfde snelheid dus de koppeling gebruikt maar de motor bleef doordraaien en en ik heb toen de contactsleutel omgedraaid om de motor te stoppen en daarna werkte de rem niet en heb de auto met de handrem nog net voor de poort stil kunnen zetten, ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt en wilde vragen of er zoiets bekend is en wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn en of dit via uitlezen gezien kan worden.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Bericht door scoop »

Zo, dat is schrikken geweest. Volgens mij is het de 1e keer dat zoiets hier voorbij komt. Het is geen "bekend" probleem in ieder geval. Ik had sowieso verwacht dat rem- en/of koppelingspedaal altijd ervoor zouden zorgen dat de cruise control eraf springt, dus volgens mij is het ook iets dat nooit voor had mogen komen. Ondanks dit alles kun je beter eerst remmen voordat je de motor uitzet, omdat anders de rembekrachtiging niet meer werkt. Dit ervaar je als niet meer werken van de remmen. De remmen werken echter nog wel, maar je moet veel harder trappen dan normaal. Mocht het nog een keer voorkomen, dan:
  • Eerst koppeling indrukken (laat de motor maar razen)
  • Afremmen met het rempedaal
  • Motor pas uitzetten als je stilstaat
Een fout is meestal alleen uit te lezen als er ook daadwerkelijk een storing is geweest. Ik ben echter bang van niet, want je meldt ook niet dat er een lampje o.i.d. is gaan branden op het dashboard. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je dat gemist hebt in alle consternatie. Ik neem aan dat je hiermee ook nog wel naar de dealer zult gaan.
kkooij
Berichten: 2
Lid geworden op: za sep 15, 2012 13:40

Re: cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Bericht door kkooij »

Inmiddels is de auto voor het volgende probleem naar de dealer geweest en wel startte de auto ineens niet meer, zomaar neergezet s.morgens en s.middags startte hij niet meer omdat hij de sleutel niet herkende, met de reserve sleutel deed hij het wel gewoon, dus nieuwe sleutel besteld en ingelezen en verder geen problemen meer, men heeft bij de dealer gelijk gekeken of men nog iets van het probleem met de cruisecontrol kon uitlezen maar er was niets te zien of te meten, en men kijkt altijd als ik het vertel alsof men het niet gelooft, maar goed dan maar zonder CC rijden en met een sterk vermindert vertrouwen in de Punto. :evil:
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Bericht door Xander »

Ik zie niet direct een reden om de CC maar helemaal niet meer te gebruiken, via scoop's methode kun je iig altijd veilig tot stilstand komen! Ook al schakelt het koppelingspedaal de CC niet uit, hij ontkoppelt natuurlijk nog steeds wel. En zo lang je de motor laat draaien (!! laat die dus ook draaien!) zullen je remmen ook niet zomaar falen.

Ik snap dat je het niet meer helemaal vertrouwt nu, maar als de software van je CC echt gekke dingen doet zou je zelfs nog kunnen meemaken dat 'ie spontaan inschakelt ofzo. Niet meer gebruiken is dan ook geen oplossing.
scoop schreef:Ondanks dit alles kun je beter eerst remmen voordat je de motor uitzet, omdat anders de rembekrachtiging niet meer werkt. Dit ervaar je als niet meer werken van de remmen. De remmen werken echter nog wel, maar je moet veel harder trappen dan normaal.
Nou, je moet wel ERG hard trappen om zonder rembekrachtiging nog tot stilstand te komen... dat valt me aan mijn GP een beetje tegen.

Ik stond laatst in de file bij de inrit van een ondergrondse parkeergarage. 15 auto's voor me die nog door de slagboom moesten en ik stond al op de helling naar beneden. Ik dacht slim te zijn en de motor af te zetten, elke keer een stukje doorschuiven lukte ook prima door gewoon naar beneden te rollen. De eerste 3 keer stoppen ging prima met de voetrem, maar daarna kreeg ik hem toch echt niet meer gestopt zonder de handrem (alsnog niet spannend bij 3km/h, maargoed). Toen het voor me weer doorreed eens de proef op de som genomen en met volle kracht de rem ingetrapt (voor zover je dat nog intrappen kunt noemen, ik kreeg er amper beweging in) en de handrem weer gelost... nou ik ging dus gewoon rollen hoor. ~]
Karinontheroad
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 04, 2013 8:02

Re: cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Bericht door Karinontheroad »

@kkooij. Mij is nu al 2x hetzelfde overkomen. Er gebeurde niets terwijl ik het rempedaal indrukte. Ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben. Is er een oorzaak gevonden?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: cruise control gaat niet uit bij Punto 2012 diesel

Bericht door Thegroov »

Defecte remlichtschakelaar?
Wat gebeurt er als de de koppeling intrapt? Ik neem aan dat je iets geprobeerd hebt op dat moment? Of heb je hem met de hand uitgezet, kan natuurlijk ook nog, uiteindelijk, als niks werkt.
Plaats reactie