Koude lucht in de auto

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

:?: Koude lucht in de auto.
Ik rijd Pevo sinds jan2011, ongeveer 1000km p/wk voornamelijk snelweg.
Vanaf de aankoop ben ik al bezig met de dealer ivm allerlei mankementen, inmiddels ben ik overgestapt naar een andere dealer die iets meer zijn best doet.
Fiat Nederland doet heel moeilijk is mijn ervaring, veel problemen worden als producteigenschap weggezet.

Afgelopen week heeft mijn auto weer 6 dagen bij de dealer gestaan, de rugleuning van de bestuurdersstoel zakte langzaam naar achteren en kraakte als een gek. Nadat ze eerst 3x (steeds weer na een bezoek) de onderkant ingesmeerd hebben (???) is er nu een nieuw frame ingezet, ben benieuwd.
:?:
Erger nog vind ik het probleem met de koude lucht die binnenstroomt, zeker nu het weer slechter wordt. Dit probleem kaart ik al bijna 2 jaar aan, nog steeds geen oplossing. Het lijkt simpel, maar de oplossing is er nog niet. Tijdens het rijden warmt de auto gewoon op, als de temperatuurmeter begint te bewegen, begint ook het koude blazen. Het wordt wel warmer. Op de snelweg is de koude luchtstroom afhankelijk van de snelheid, de benen en het hoofd nemen de koude luchtstroom waar. Dit alles is zonder dat de airco aanstaat. Bij slecht weer schakel ik de airco in voor ontwaseming (de auto is al lang warm), hij blaast dan gewoon koude lucht en niet de 22/23 graden die de verwarming aangeeft.
Men had gedacht de oplossing gevonden te hebben, een klepje wat open blijft staan. Vanmorgen weer voor het eerst gereden, niets opgelost, hetzelfde probleem is er nog steeds.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Dat aircoprobleem herken ik ook. Onderweg naar kantoor blijf ik de temperatuur hoger draaien om het warm te krijgen/houden in de auto.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Misschien al eens aangekaart bij de dealer?
Had deze dan een antwoord?
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Inderdaad al eens aangekaart, maar geen oplossing door de dealer.

Zomers koelde de airco ook niet goed, toen is de buitentemperatuursensor gewisseld. Nu doet de airco het in de zomer prima.

Bij mij lijkt het erop dat als het donker is de auto niet meer weet hoe er gekoeld/verwarmd moet worden. Ik denk/verwacht dat de lichtsensor van de climatecontrol hier iets mee te maken heeft, maar de dealer gelooft hier niet zo in.
Voorlopig dus gewoon langzaam warmer draaien tijdens het rijden.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Dat is inderdaad waar ikzelf ook al aan heb zitten denken, zeker na het bekijken van het andere topic over de airco; levert nogal wat verwarring op allemaal.
Alleen, ik kan de kachel wel warmer zetten, en je voelt dan ook wel warmere lucht komen maar ook nog steeds de koude lucht.

Ik ga vanmiddag nogmaals terug naar de dealer om aan te geven dat het niet is opgelost, kijken wat ze verder kunnen/willen doen; het resultaat zal ik tzt wel even melden.
Even terzijde, de stoelbekleding hebben ze ook niet netjes teruggeplaatst, jammer.
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door ybraat »

IS er niet een zelfdiagnose test die je kan doen op de climate control. Vroeger kon je met bepaalde toets combinaties de climate control van fiat/lancia/alfa testen en ook zien welke temperatuur de sensoren af lezen. Ook kon je bepalen welke kleppen niet volledig opende en sluiten.

Toevallig een fiat monteur die dit uit het werkplaatshandboek kan halen?

Edit: Bij mijn lancia was het de auto knop ingedrukt houden en dan t contact omdraaien. Morgen ff proberen.
Lekker mjetten: Afbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Maarten »

Ik vind zelf ook dat ik de temperatuur aardig hoog moet zetten om het lekker te krijgen. Nu zit ik nooit met een jas aan in de auto, maar gisteren ben ik van 23 naar 23,5 graad gegaan, zonder het echt warm te hebben.

Er is wel bekend dat als het interieurfilter niet goed gemonteerd is je een koude luchtstroom naar je voeten krijgt. Dat kun je wel controleren.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Gisteren dus weer langs geweest bij de dealer, ze weten het nu ook niet meer. Er wordt nu een "ticket" aangemaakt voor FIAT Nederland, een soort van technische ondersteuningsvraag.

Even nog ter verduidelijking, de koude lucht komt inderdaad onder het dashboard (bij de voeten/benen) binnen maar ook via de lucht inlaat bij de voorrruit.
En de airco blaast alleen maar koude lucht bij inschakeling.

Verder moet ik even aangeven dat ik totaal A-technisch ben maar wel kan constateren wat goed of fout werkt, hoe een auto in elkaar zit "weet ik niet" (gechargeerd gezegd).
Dat is ook de reden dat ik blij ben met alle reacties op dit forum, merk ik toch dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Xander »

Ik zou toch eens naar de klep van je interieurfilter kijken. De bovenkant daarvan breekt nogal snel af waardoor hij niet meer goed afdicht.

Je vind die boven de voeten van de passagier. Achter dit paneel:

Afbeelding

Zit dit ding:

Afbeelding

Die hoge zwarte klep dus.

Je hoeft dat paneel niet eens van zijn plek te halen, want de klep loopt er boven door. Als je je hand onder het dashboard steekt kun je de klep voelen. Als je het zachtjes probeert te bewegen mag er geen speling opzitten.

Eventueel kun je dat paneel ook simpel weghalen (dan kun je er makkelijk bij), die zit links (het dichtst bij de achterkant van de auto) met een paar klemmetjes vast. Als je die klemmetjes voorzichtig lostrekt dan kun je het paneel opzij eruit schuiven.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Bedankt voor de tip, ik zal vanavond kijken of ik er bij kan.

Maakt het wat uit dat ik een uitgebreide stereo installatie heb? Ik heb begegrepen dat daardoor er minder ruimte is bij de passagierplaats voor de voeten, je merkt het ook als je daar zit.

Nog iets, de koude lucht komt bij de bestuurders kant, zou dit helemaal via de passagierskant komen?
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

Hier exact hetzelfde probleem. In eerste instantie (vorige winter) werd het afgedaan met de economisch presterende motor die dus weinig warmte zou produceren. Mijn zwager heeft een iets jongere oudere Punto Evo (half jaar, eind 2010) en zegt dit probleem niet te hebben.

Zelf rij ik helaas vrij veel file (dagelijks over de A2 richting Eindhoven) en merk dat als -zeker zoals nu het buiten weer kouder wordt- de temperatuurmeter nog niet in het midden staat deze enkele stapjes terug gaat, dus m.i. koelt de auto te veel. In de stad is het minder een probleem omdat je dan korte stukjes rijd en minder afkoeling hebt maar op de snelweg en zeker in de vrieskou zoals afgelopen winter doe ik er ruim 20 km over op de snelweg om de motor op bedrijfstempartuur te krijgen en dan krijg ik het in de auto al helemaal niet op temperatuur. Dat is absurd lang. Als ik de CC op 23 zet, dan krijg ik het met geen mogelijkheid 23 graden in de auto (digitale thermometer in de auto meegenomen om te meten) en komt er een lauwe (net geen koele) lucht uit de roosters. Juist in de stand "auto" zou de verwarming moeten blazen totdat de gewenste temperatuur is bereikt, maar die gaat al veel eerder over op een te rustig briesje. Behalve als ik de CC handmatig instel op max, dat is dus 32 graden +, pas dan gaat de blazer echt aan.

Vanavond bij een buitentemp van 8 graden 40 km gereden met een stand van 27 graden en twee streepjes onder max blowspeed. Dat wordt het gewoon bij lange na niet want ik zit dan nog met mijn winterjas aan in de auto. Ik ben geen koukleum, met 22-23 graden in de woonkamer of kantoor vind ik het wel warm genoeg (zonder winterjas ;-) )

Ik ben vorige week bij de dealer geweest en heeft o.a. de hoofdthermostaat vervangen omdat het erop lijkt dat het koelwater al gekoelt wordt als deze nog niet volledig op temperatuur is. Volgens de dealer komt de motor goed op temperatuur. Het vervangen van de hoofdthermostaat heeft helaas niet mogen baten. Ik heb ook nog extra de bijverwarming bij aanschaf besteld, maar daar merk je al helemaal niks van. Ik kan niet bevestigen noch ontkennen dat dat erin zit.

Het is me ook niet helemaal duidelijk met die CC: als je op de ronde knop drukt met "auto" dan gaat het rondje met streepjes van de airco aan. Mijn zwager beweerdt dat je de airco niet moet gebruiken om te verwarmen dus die doet alles handmatig. Volgens mij moet de CC dat nou net wel doen: koelen als het in de auto warmer is dan de ingestelde temperatuur en verwarmen als het kouder is dan de ingestelde temperatuur (tenminste zo werkte het prima in mijn vorige auto).

Kortom, ik ben zwaar teleurgesteld in de verwarming. En aangezien ik hier meerdere berichten over lees, vrees ik dat er geen oplossing voor zal komen. De koeling in de zomer werkt overigens prima.
Laatst gewijzigd door Hans1963 op di nov 06, 2012 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Ik kan inderdaad een heleboel herkennen in de vorige reactie.
Toch zijn er wel verschillen, mijn auto wordt vrij snel warm, de temp.meter loopt niet terug.
Is er ooit al een monteur mee wezen rijden Hans1963?

Ben met mijn hand gaan voelen onder het dashbord, kan niet iets vinden wat op een klep lijkt of iets wat los zit. Aangezien ik in het donker wegrij en in het donker weer thuis kom is het doordeweeks moeilijk om even te kijken onder de kap,ik zal dit weekend even kijken.

De koude lucht komt echt vanuit de kachel, zet ik alles uit dan voel ik ook geen koude lucht stroom meer (uiteindelijk wordt de auto helemaal koud uiteraard :idea: )
Vanmorgen nog de kachel opgestookt tot digitaal 27graden, je voelt de warmte, maar daar tussendoor waait er een koude luchtstroom in je gezicht en tegen je lijf. Het lijkt of de lucht gescheiden in warm en koud wordt binnengeblazen en daar moet worden geklutst tot een gewenste temperatuur; dat lukt natuurlijk nooit.

Tja , de meningen over het gebruik van de airco zijn wisselend, ik vind dat je inderdaad de airco moet kunnen gebruiken voor koude zowel als voor warme lucht; dit was het geval in alle 7 voorgaande auto's die ik heb gehad (lijkt me dus normaal). Ook nodig voor de ontwaseming.

De vrees dat er geen oplossing voor is deel ik niet, dit moet gewoon opgelost worden omdat het totaal onacceptabel is.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb ook de climate control in mijn GP, en deze staat ALTIJD op standje AUTO!
Verwarmen als een gek, en warmer als 20-21 graden staat deze nooit. De compressor schakelt zich zelf uit bij temperaturen beneden de (uit mijn hoofd) 3 graden. Het sneeuwvlokje verdwijnt dan op het display.

Dit tot zover de werking van de CC zoals ik deze gebruik.

De Diesels hebben inderdaag iets meer tijd nodig als mijn turbo benzine, maar de GP van mijn Pa (1.3 multi jet) wordt na een kilometer of 15 ook wel echt warm binnen in. Dus er zit wel degelijk iets niet goed als het maar niet warm wordt.
Afbeelding
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Bedankt voor je bevestiging Tony.

Om het niet nog kouder te maken staat mijn "auto stand" uit, alleen bij ontwasemen.

Hopelijk komen er nog meer tips en/of oplossingen binnen.

mvrgr.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Xander »

Koloro schreef:Ik kan inderdaad een heleboel herkennen in de vorige reactie.
Ben met mijn hand gaan voelen onder het dashbord, kan niet iets vinden wat op een klep lijkt of iets wat los zit. Aangezien ik in het donker wegrij en in het donker weer thuis kom is het doordeweeks moeilijk om even te kijken onder de kap,ik zal dit weekend even kijken.

De koude lucht komt echt vanuit de kachel, zet ik alles uit dan voel ik ook geen koude lucht stroom meer (uiteindelijk wordt de auto helemaal koud uiteraard :idea: )
Vanmorgen nog de kachel opgestookt tot digitaal 27graden, je voelt de warmte, maar daar tussendoor waait er een koude luchtstroom in je gezicht en tegen je lijf. Het lijkt of de lucht gescheiden in warm en koud wordt binnengeblazen en daar moet worden geklutst tot een gewenste temperatuur; dat lukt natuurlijk nooit.
Ik vind het toch nog steeds heel erg klinken als een losse interieurfilterklep!!

Dan komt er inderdaad zowel koude lucht (direct na de kachelventilator, nog voor de radiator) en warme lucht (die ook al door de radiator is geleid) de auto binnen. Als je de ventilator uitzet dan stopt ook de koude luchtstroom.

De koude lucht wordt in dit scenario onder het dashboard geblazen, maar kan zich daar natuurlijk verspreiden en door alle spleetjes en kiertjes naar buiten komen...

Helaas heb ik zelfs al Fiat-dealers meegemaakt die geen ide hebben hoe die klep hoort vast te zitten. :(
Plaats reactie