Koude lucht in de auto

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Dinkel »

Verwarming vd GP is niet echt top.

Alleen op standje 3 en vol d'r op wil het . . . iets, het houdt niet over.

Verder niets dan lof over dit fijne hok.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

@Koloro, of een monteur er mee gereden heeft weet ik niet.

Toen de hoofdthermostaat is vervangen zal de auto vermoed ik alleen in de werkplaats hebben gestaan en ja, dan wordt de KVS wel warm in een ruimte van 20 graden. Volgens de dealer kwam alles goed op temperatuur. Dat gebeurd ook wel bij rijden in de stad, maar op de snelweg in de file en ook tussen 90 en 120 km per uur dus niet.

Maar het is gewoon niet goed, dus ik ga terug. Vanmorgen weer vertrokken met een buitentemperatuur van 2 graden. Ik kom vrij snel in de file op de A2 terecht nadat ik al enkele kilometers heb gereden. De KVS-meter zakt weer terug (was nog maar bij het 2e streepje 25% van normaal warm), na een stukje rijden weer iets omhoog maar zakt bij stilstaan vrijwel meteen weer terug. Ik heb er vanmorgen elke minuut een foto van gemaakt en die ga ik tonen aan de dealer. Na 34 minuten kon ik eindelijk doorrijden, tot dat moment stond de temperatuurmeter nog maar op het 3e streepje (50% van normaal warm dus nog 2 streepjes te gaan tot recht bovenin waar die hoort te staan). Dat is na pakweg 20 km en 34 minuten rijden echt belachelijk. Ik maak dan geen gebruik van S&S zodat een stilstaande motor geen argument zou kunnen zijn.
Tja, en als de KVS niet warm wordt, dan snap ik ook wel dat de verwarming binnen het ook niet trekt.

Als je een beetje logisch nadenkt, dan snap je dat de temperatuur van de KVS nooit terug zou moeten kunnen lopen. Als de KVS direct rondom het blok warm genoeg is, dan pas mag de hoofdthermostaat opengaan om koelere KVS toe te laten, wat dan weer op voldoende temperatuur het blok verlaat richting radiateur. Pas als de gehele KVS op temperatuur is, dient de hoofdthermostaat volledig open te staan. Ik heb het tenminste in andere auto's nooit anders ervaren.

Ik heb de handleiding nog eens nagekeken en de CC moet ook voor verwarming zorgen als de instelling hoger is dan de temperatuur in de auto, zoals gebruikelijk bij andere auto's.

Wat me vanmorgen opviel was dat ik bij aankomst op mijn werk ik de ventilator van de radiateur dacht te horen lopen maar aan het actuele brandstof verbruik en aan de melding "start en stop systeem niet beschikbaar" o.i.d. wist ik dat het systeem aan het regenereren was. Als het idd de ventilator van de radiateur is, dan zou dat e.e.a. kunnen verklaren (te veel koeling), maar ik weet nog niet zeker of die het was en of dat het alleen was wegens het regenereren. Maar die hoor ik binnen in de auto normaal niet, juist vanwege de verwarming op hoge ventilatiestand + de radio. Dus daar moet ik even extra op gaan letten.

Daarnaast heb ik, zoals ik al eerder vermeldde, PTC, dus zou de KVS juist eerder opgewarmd moeten zijn.

Juist omdat niet iedereen deze ervaring deelt lijkt het niet een structurele (ontwerp)fout te zijn.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Ik sluit mij geheel bij het bovenstaande verhaal aan. Echter denk ik wel dat dit een structurele ontwerpfout is, maar dan voor de 1.3 multijetjes.


Denk persoonlijk dat er tijdens het bouwen van de diesel variant zo goedkoop mogelijk gewerkt is. Getuige ook de niet vervangen toerenteller, zelfde sterkte accu en vast nog wel meer dingen.
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

@Jarnootje, mijn zwager zegt het niet te hebben, vandaar mijn vermoeden dat niet iedereen met de MJ er last van heeft. Maar dat dit probleem helaas door meerderen ervaren wordt is duidelijk.

Vanavond in eerste instantie goed door kunnen rijden. Bij een buitentemperatuur van 10 graden heb ik 8 kilometer snelweg nodig voordat de temperatuur in het midden staat. Het lijkt me te lang te duren en of dat normaal is, ik weet het niet. Ik vermoed dat ik, als het echt vriest, daar flink wat langer voor nodig ga hebben, gezien de ervaring in de vorige winter.

De verwarming blaast dan wel enigzins warme lucht, maar na een stuk file en daarna weer 80-90 km per uur komt er bij een instelling van 25 graden en vol vermogen blazen praktisch koude lucht uit de roosters. Ik heb met mijn handen bij de voeten de luchtstroom gevoeld en zowat m'n vingers verbrand aan een ontzettend heet grijs blokje wat rechts achter het zwarte voetenpaneel/middenconsole zit. Geen idee wat het is. Die zwarte zijkant wordt ook echt warm tot heet, uit het rooster bij het gaspedaal komt geen zuchtje lucht, alleen van boven de voeten. Ik voel idd ook koude lucht naast de warme lucht stromen.

Afbeelding

De temperatuurmeter vanmorgen: om 8:02 weggereden, ben om 8:17 foto's gaan maken. Ik had toen al een paar km gereden en stond een 5-10 minuten met een continue draaiende motor in de file (S&S stond uit). Zoals je op de foto kunt zien gaat de temperatuurmeter op en neer, totdat ik om 8:38 uur door kan rijden en deze helemaal op temperatuur komt. Dan heb ik er al 36 minuten en zo'n 20 km op zitten en staat de temperatuurmeter nog maar op de helft van waar die moet staan.

Afbeelding

Overigens vanavond bij thuiskomst geen ventilator van de radiateur gehoord dus het geluid vanmorgen zal mogelijk iets met het regenereren te maken hebben gehad.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Maarten »

Hans1963 schreef:
Als je een beetje logisch nadenkt, dan snap je dat de temperatuur van de KVS nooit terug zou moeten kunnen lopen.
Als het echt koud is (-10 of lager) dan zakt bij mij de koelwatertemperatuur als ik in de stad rij. Dan begint de temperatuurmeter tussen middenboven en een streepje terug te schommelen. Loopt terug als ik afrem, loopt op als ik optrek. Maar bij +2 heb ik dat nog niet meegemaakt.
Dat de 1.3 MJ slecht op temperatuur komt is hier algemeen bekend. Het is een superzuinig blok dat gewoon weinig restwarmte genereert. Die twee (verbruik en warmte) hebben een direkte relatie met elkaar.
Daarnaast heb ik, zoals ik al eerder vermeldde, PTC, dus zou de KVS juist eerder opgewarmd moeten zijn.
Nee, PTC is voor interieurverwarming en is een verwarmingselement dat niet in de koelwatercirculatie van de kachel is opgenomen. Het zorgt er niet voor dat je motorblok sneller opwarmt.
Ik denk dat het wel dat hete grijze blok in je laatste foto. Ook je beschrijving laat duidelijk zien dat de verwarming moet komen van die PTC en niet van het normale kachelcircuit.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Ik merk wel dat er veel problemen zijn met "de kachel" van de Pevo, multijet.

Toch is niet alles hetzelfde, de temp meter heeft bij mij nl. geen problemen; er komt dan inderdaad ook warme lucht binnen. Maar, daarnaast (en dat lees ik nu meer) ook koude lucht.
Ik heb nog steeds geen reactie van mijn dealer gehad, deze zou Fiat Nederland inschakelen voor technische ondersteuning. Ik denk dat ik maar weer eens ga bellen.

Als ik mijn rechterbeen tegen het middenconsele aan heb liggen tijdens het rijden, merk ik ook dat deze aanzienlijk warmer is. In de zomer dacht ik dat dit kwam omdat de airco harder moest werken, maar nu voelt het ook zo zonder gebruik van de airco.

En ja,....dat het een budget auto is weten we met zijn allen, daarom hebben velen 'm ook gekocht. Persoonlijk rijd ik 50K-55K per jaar, vnl snelweg; ben benieuwd of de Pevo dit gaat volhouden.
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

Maarten schreef: Nee, PTC is voor interieurverwarming en is een verwarmingselement dat niet in de koelwatercirculatie van de kachel is opgenomen. Het zorgt er niet voor dat je motorblok sneller opwarmt.
Ik denk dat het wel dat hete grijze blok in je laatste foto. Ook je beschrijving laat duidelijk zien dat de verwarming moet komen van die PTC en niet van het normale kachelcircuit.
Ik betwijfel je bewering want in de brochure van Fiat staat onder code 52Y "Bijverwarming koelwater (PTC)". Op een andere site (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=170316 post #20) waar het probleem van de verwarming besproken wordt valt te lezen:
Bij deze punto is per 1 -2011 een extra verwarming bij aanschaf bij te bestellen voor ca € 300,-
Deze verwarming bestaat uit een PTC verwarmings element dat met ca 1000 watt de koelvloeistof de eerste 10 minuten helpt wat sneller op te warmen.
Dit systeem schijnt op veel hdt en tdi motoren te zitten zonder dat je er extra voor hoeft te betalen en zonder dat de berijder er iets van merkt, of beter gezegd niet klaagt omdat de verwarming vrij snel oppakt.
Ik kan er toch echt niets anders van maken dat de KVS sneller opgewarmd wordt, juist om zo de temperatuur van je blok en daarmee dus ook de verwarming voor in de auto te helpen en dus sneller op temperatuur te komen. Overigens zou die PTC pas ingeschakeld worden bij een temperatuur van 4 graden en minder. Nou dat was het gistermorgen wel maar ik heb niets van die PTC gemerkt. Ik weet ook niet waar dat ding zit, dus ik kan ook niet controleren of dat er wel in zit.

Vanmorgen kwam de auto ook beter op temperatuur omdat ik niet in de file stond maar binnendoor reed. De temperatuurmeter valt dan niet terug.

Mijn zwager heeft geen PTC, wel dezelfde MJ, maar zegt dat de verwarming bij hem goed werkt. Ik zou eerder denken dat ze die PTC bij mij er niet in gedaan hebben en bij mijn zwager wel.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Maarten »

Dan hebben ze het misschien veranderd? Want lees dit topic maar eens door: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =84&t=6968" onclick="window.open(this.href);return false;
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Maarten »

Ik heb gemerkt dat als ik de luchtverdeling van de climatronic handmatig instel op alle drie uitstroomopeningen het merkbaar warmer wordt in de auto. Het scheelt gewoon 3 graden op de ingestelde temperatuur! Anders wilde ik de temperatuur nog wel eens op 24 zetten, maar nu was het met 20,5-21 al warm.
En als ik dan terug naar auto ging (met de airco uit) begon er weer koude lucht te blazen en werd het ook kouder.
Volgens mij is het vooral dat er geen warme lucht via de voorruit geblazen wordt. Dat is natuurlijk een flink oppervlak wat kan afkoelen. Als daar warme lucht langs gaat dan merk je dat wel.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Dat ga ik vanavond eens even testen :)
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Ik heb gisteren weer contact gehad met mijn dealer, deze hebben bericht gehad van Fiat Nederland. Het is een probleem wat toch meer voorkomt en het is in onderzoek (??).

De dealer gaf wel al aan dat het misschien kan worden weggeschreven als zijnde een product eigenschap. Nou ja, dat moet je dus echt niet serieus nemen want dan zou ieder gelijk type auto hetzelfde probleem moeten hebben.
Ik wacht nog even af, ik hoor dinsdag as. meer.

De uitgangen handmatig aanzetten heb ik ook al uitgeprobeerd, bij slecht weer krijgt die de ramen niet meer open, de condens blijft dan zitten. Bij mij was het met deze stand niet verholpen.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door alfawiel »

Er zit naast de achterruitverwarmingsschakelaar een schakelaar MAX-DEF.
deze is speciaal voor een snelle ontwaseming van je voorruit en zijramen.
Mogelijk dat gebruik hiervan een oplossing is.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door ybraat »

Ik heb met dit weer de kachel standaard tussen de 18 en 20 graden staan. Als ik de motor start blaast hij bijna niet, maar na een paar minuten begint ie toch stevig door te blazen en wordt het vrij snel aangenaam. Ik heb ook niet de behoefte om hem steeds hoger te zetten.

Het duurt wel lang voordat het koelwater op temperatuur is. Hoe kouder hoe langer het duurt.
Lekker mjetten: Afbeelding
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

@Maarten, die link die je vermeld geeft idd een heel andere uitleg.

Dat maakt mijn bevindingen alleen maar nog serieuzer. Dat in de file de temperatuur van de KVS terugloopt is niet mijn 1e zorg, wel dat ik, juist ondanks de aanschaf van die PTC, constateer dat de auto te weinig warme lucht kan leveren en niet kan voldoen aan de warmtevraag van de CC ook al staat die maar op 22-23 graden.

En idd, als je de stand "auto" gebruikt dan wordt de ingestelde temperatuur nooit gehaald en de uitstroom van lucht, zeker de middelste ter hoogte van het dashboard, is nagenoeg 0,0. Ik zou haast zeggen dat als je een brandende kaars voor die uitstroom zou houden, die daardoor niet uitgeblazen wordt. Het gaat pas beter als je handmatig de 3 knoppen voor de uitstromen aanzet en de blazer harder zet.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Maarten schreef:Ik heb gemerkt dat als ik de luchtverdeling van de climatronic handmatig instel op alle drie uitstroomopeningen het merkbaar warmer wordt in de auto. Het scheelt gewoon 3 graden op de ingestelde temperatuur! Anders wilde ik de temperatuur nog wel eens op 24 zetten, maar nu was het met 20,5-21 al warm.
Heb dit afgelopen weekend getest en het lijkt inderdaad te werken. Geen gedraai meer aan de knoppen om het warm te krijgen/houden in de auto. Irritante is wel dat als je 's avonds rijdt er drie lampjes extra branden.

Zolang er nog geen oplossing komt van Fiat Nederland doe ik het wel op deze manier :)
Plaats reactie