Koude lucht in de auto

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door provsen »

Lang leve manuele airco xD
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door ybraat »

Hans1963 schreef:@Maarten, die link die je vermeld geeft idd een heel andere uitleg.

Dat maakt mijn bevindingen alleen maar nog serieuzer. Dat in de file de temperatuur van de KVS terugloopt is niet mijn 1e zorg, wel dat ik, juist ondanks de aanschaf van die PTC, constateer dat de auto te weinig warme lucht kan leveren en niet kan voldoen aan de warmtevraag van de CC ook al staat die maar op 22-23 graden.

En idd, als je de stand "auto" gebruikt dan wordt de ingestelde temperatuur nooit gehaald en de uitstroom van lucht, zeker de middelste ter hoogte van het dashboard, is nagenoeg 0,0. Ik zou haast zeggen dat als je een brandende kaars voor die uitstroom zou houden, die daardoor niet uitgeblazen wordt. Het gaat pas beter als je handmatig de 3 knoppen voor de uitstromen aanzet en de blazer harder zet.
Wat je hier beschrijft hoort ook! Als je de CC instelt op een hogere temperatuur dan de interieur temperatuur, dan wordt automatisch voor de voeten (wellicht in combinatie met de voorruit) gekozen. Dit komt omdat warme lucht opstijgt. Verwarmen gebeurd dus alleen via de voeten op de stand auto. Warme lucht op je gezicht werkt ook vermoeiend en dat is niet handig in de auto. Als je dit wilt aanpassen, dan moet je hem van de stand auto afhalen door op het middelste pijltje te drukken. Als het echter al te koud is in je auto, dan zou ik dit zeker niet aanraden!

Hier trouwens een beknopte beschrijving van de diagnostics van de Fiat Stilo. Wellicht werkt dit het zelfde op de punto:
FiatForum.com schreef:First, turn on the engine. Now:
1) Push the button that warms up the rear window for 5 seconds. All the elements on the display will show up then disappear.
2) Push the same button again to go up the menu and the OFF button to go down the menu. The menu is from 00 to 99 (driver side temp.). The value is shown in passenger side temperature digits.
3) To exit the menu, press the rear window worm (defrost/demist) button for 5 seconds then release. (Same as to enter the menu).

I don't know what all the codes mean but
40 is for the speed
E.g.: between 0 and 10 km/h it shows 00; between 10 and 20 km/h it shows 10; between 20 and 30 km/h it shows 20 and so on.
37 is for the engine revolutions x100
E.g.: at idle it shows 08 menaing 800 rpm; at 2700 rpm it will show 27 and so on.
24 is for the speed of the climate fan.
Helaas werkt dit niet. Als je de mono en auto knop inhoudt, dan begint de temperatuur af te tellen van 5 tot 0. Dan staan allebei de temperaturen op 0, maar dan gebeurd er verder niks. Niemand toegang tot een werkplaatsmanual?
Laatst gewijzigd door ybraat op ma nov 19, 2012 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker mjetten: Afbeelding
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

Vandaag is Punto weer naar de garage geweest.

Ze hebben de vorige keer de hoofdthermostaat vervangen en blijkbaar zit daar een schakelaar bij die ook de ventilator van de radiateur aan- en uitschakelt. Dat had een issue kunnen zijn; te veel koeling door een ventilator die te snel aanslaat.

Nu hebben ze met de auto gereden en digitaal het verloop van de temperatuur gemeten. Alles, ook de PTC die idd compleet los staat van de KVS en in de middenconsole zit, hebben ze gecontroleerd en is in orde. De motor komt goed op temperatuur, mits deze door kan rijden. Het feit dat de motor niet snel op temperatuur komt ligt bij mij iig aan de dagelijkse file. Volgens de dealer kan de motor niet voldoende op temperatuur komen als deze praktisch alleen stationair draait.

Tja, het lijkt erop dat ik het hiermee moet doen, ondanks de inzet van de welwillende dealer. Dan maar de temperatuurinstelling iets hoger en de uitvoer door de 3 roosters naar behoefte zelf regelen.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door ybraat »

Hans1963 schreef:Vandaag is Punto weer naar de garage geweest.

Ze hebben de vorige keer de hoofdthermostaat vervangen en blijkbaar zit daar een schakelaar bij die ook de ventilator van de radiateur aan- en uitschakelt. Dat had een issue kunnen zijn; te veel koeling door een ventilator die te snel aanslaat.

Nu hebben ze met de auto gereden en digitaal het verloop van de temperatuur gemeten. Alles, ook de PTC die idd compleet los staat van de KVS en in de middenconsole zit, hebben ze gecontroleerd en is in orde. De motor komt goed op temperatuur, mits deze door kan rijden. Het feit dat de motor niet snel op temperatuur komt ligt bij mij iig aan de dagelijkse file. Volgens de dealer kan de motor niet voldoende op temperatuur komen als deze praktisch alleen stationair draait.

Tja, het lijkt erop dat ik het hiermee moet doen, ondanks de inzet van de welwillende dealer. Dan maar de temperatuurinstelling iets hoger en de uitvoer door de 3 roosters naar behoefte zelf regelen.
Als je thermostaat goed werkt, zou het draaien van je ventilator daar geen/weinig invloed op moeten hebben...

Ik heb meestal 's ochtends niet meteen file, maar vanochtend was het feest! Ik had jouw verhaal in mn achterhoofd dus ik heb er speciaal op gelet. Bij mij gebeurde het volgende.

-Weggereden met koude motor (1 graad, zonder stationair draaien gelijk weggereden)
-na een x aantal minuten begint de temperatuur te stijgen.
-File (stilstaand) en de temperatuur zakt helemaal naar beneden
-Gedurende het stationair draaien blijft de temperatuur op 0 staan.
-Toen de file opgelost was opgetrokken en de temperatuur steeg vrij vlot naar bedrijfstemperatuur en is daar niet meer vanaf geweest.

Ik vind je verbruik ook vrij fors. Komt dat door je rijstijl of omdat je altijd met een koude motor rijdt?
Lekker mjetten: Afbeelding
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Hans1963 »

Ik ben een rustige rijder geworden. Mede door de verbruiksmeter vind ik het wel een uitdaging zuinig te rijden. En aangezien velen liever links rijden dan rechts, terwijl bij grote drukte rechts zeker net zo snel gaat maar vloeiender doorstroomt, vind ik het rechts ook vaak prima :)

Ik vind het verbruik ook tegenvallen en in de praktijk is de verbruiksmeter ook nog eens positiever dan in de werkelijkheid. Het hogere verbruik zal wel veroorzaakt worden door het dagelijkse file rijden, dus een motor die onvoldoende op temperatuur komt en telkens (toch wel beheersd) optrekken.

Ik heb nu met de Evo een gemiddelde van 20,22 over 34.000km en dat valt mij met mijn rijstijl absoluut tegen. Ik had meer verwacht want met mijn vorige auto, een Renault Laguna 1.9TDI waar ik absoluut veel forser mee reed, haalde ik 1:17,5 over 210.000km. Deze zomer heb ik 3x ruim 1:26 kunnen halen, maar daar moet ik continue ontzettend mijn best voor doen.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Dinkel »

Re Hans1963: ik rij behoorlijk door en haal met gemak 1 op 21,5.

Geen enkele auto is hetzelfde maar een paar tips om zuinig te rijden:
- rij de eerste 15 minuten als een opaatje, dus schakelen bij 2000 tpm
- pomp je banden goed op en check regelmatig: ik zet ze op 24 bar
- rij regelmatige snelheden, een cruisecontrol helpt hierbij
- kijk vooruit en anticipeer
- rem alleen als het nodig is
- neem bochten snel en vloeiend, verlies geen snelheid

Succes!
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Wesley Abarth »

Dinkel schreef: - pomp je banden goed op en check regelmatig: ik zet ze op 24 bar

Weet je dat zeker -]
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door alfawiel »

nou ja, komma vergeten :D
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Dinkel »

2,4 . . . ROFL.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door ed.de.vries »

Dinkel en Co: Ik rij gemiddeld over 78.000km NU nog steeds 1:11,6 (Benzine: gechipte bij Ronald) 120 Pk/88 Kw Grande Sport 1,4 16 V.
10 October 2007 rolde dit karretje de Garage/Showroom uit. Dus mag ik niet klagen over het: verbruik : vindt ik zelf!
:der ALTE: uit zonnig mooi limburgse dreven.
:)
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Denk dat er een beetje (veel) van het topic afgedwaald wordt, kan ook leuk zijn maar het komt niet meer overeen met de oorsprong.

Vandaag het nieuws gekregen van FIAT Nederland, via mijn dealer, dat de koude luchtstroom in mijn auto is een, jawel het is echt waar.....daar komt die dan.........P R O D U C T E I G E N S C H A P.
De dealer mag er geen mening over hebben en verder ook niet over uitweiden; "ja maar, Fiat Nederland zegt......" Bodemloos, oeverloos, eindeloos en alle lozen bijelkaar. :evil:
Wel is erkend dat er meerdere soortgelijke klachten zijn binnengekomen.
Bij mij hebben ze nog niet eens iets geprobeerd, iets vervangen ofzo, een andere kachelunit ed. noem alle mogelijkheden maar op.

Alsof iemand een auto koopt en daarbij ook de producteigenschap wil hebben dat er een hinderlijke (vooral in de koude maanden, logisch) koude luchtstroom door de auto waait, ik vraag het je.....

Om weer naar de kerngroep terug te keren van het onderwerp, hoe denken jullie daarover? Laten jullie het hier bij zitten?
Zijn er monteurs die wellicht een oplossing kunnen bedenken of een richting op wijzen? Het interieurfilter is al langs gekomen maar blijkt het niet te zijn. Andere mogelijkheden?

Ik denk er over na om via juridische stappen hiermee verder te gaan, even informeren of dit zinvol is.
Hoe dan ook, in ieder geval is dit een zeeeeeeeer slechte reclame voor FIAT.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Thegroov »

Ik ben blij dat mijn pevo deze PRODUCTEIGENSCHAP niet heeft.
Of zou ik nu kunnen klagen over het feit dat de mijne deze producteigenschap ontbeert?
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Wat mij wel opvalt is, sinds ik alles handmatig instel, dat als ik de luchtstroom op de voeten uitzet het aanmerkelijk kouder wordt in de auto.
Voor mijn gevoel zit daar dus ergens de 'fout'.

Blijft een rare reactie van Fiat, zeker als er meer mensen hier over klagen.
Koloro
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do okt 25, 2012 7:30
Locatie: Tilburg

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Koloro »

Volgens encyco:

1.producteigenschappen
Dingen die typisch zijn voor het product. Waar is het product van gemaakt? Wat kan het product? Welke voor- en nadelen zijn er? Enzovoort. De eigenschappen van producten zijn voor iedere klant hetzelfde; het zijn feiten.
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Inderdaad, we kunnen Fiat Nederland van 2 kanten benaderen, de ene groep die de producteigenschap eist en de andere groep die de producteigenschap niet wil hebben.

Als je speelt met de handmatige instellingen, zonder airco, merk je inderdaad dat er iets niet goed zit, maar waar en wat?
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarnoootje »

Handmatig en met airco werkt ook prima bij mij.

Ik denk dat het mis gaat bij de verdeeling van de warme/koude lucht. Zodra je de lucht op de voeten uit hebt staan, wat in automatisch ook gebeurt, komt er extra koude lucht de auto binnen door alle 'gaten'.
Plaats reactie