Resetten na servicebeurt

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
leovos
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za okt 06, 2012 10:58

Resetten na servicebeurt

Bericht door leovos »

Mijn Pevo heeft een maand geleden zijn 1e servicebeurt gehad. Vanaf dat moment bleef het olielampje aan en uitgaan en werd mij regelmatig via het scherm medegedeeld dat de motorolie (die tijdens de servicebeurt vervangen was) vervangen diende te worden. Het stoort niet meteen maar na een tijdje ga je je er toch aan ergeren en vandaag ben ik naar de garage (geen Fiatdealer) gegaan om het probleempje op te heffen. Zij hebben de computer aangesloten, het programma gereset - wordt ook op de computer aangegeven dat dat gebeurt is - en vervolgens behield ik het probleem. Nogmaals gereset met weer een bevestiging maar weer niet in de wagen die nu weer een uit en aangaand olielampje en waarschuwing dat de olie ververst moet worden toont.

Weet iemand hier een oplossing voor. De accukabels had ik reeds eerder een dag los gehad zonder dat het probleem opgelost was. Het oliepeil is gemeten en OK.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Resetten na servicebeurt

Bericht door Deantjuh »

Olie misschien laten verversen? Dit doen ze namelijk niet bij de 1ste service beurt behalve als deze nodig is. De boordcomputer geeft aan wanneer dit aan de beurt is. Dus ik denk dat, dat nu het geval is.
(Check voor de zekerheid je factuur)
Afbeelding
leovos
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za okt 06, 2012 10:58

Re: Resetten na servicebeurt

Bericht door leovos »

Ik ga nu kijken of de olie ververst is. In mijn aanwezigheid is het oliepeil nagekeken. Dat zegt natuurlijk niet of de olie ververst is terwijl ik daar uitdrukkelijk wel bij de servicebeurt om gevraagd heb en ook nog eens de soort en hoeveelheid besproken is. Zouden ze toch niet helemaal eerlijk geweest zijn. Dan is het tuig. Nu moet ik eerst uitzoeken of de olie in mijn wagen oud is (van voor de servicebeurt) of nieuw. Zal ook even op factuur nagaan want dat was het grootste bedrag van de servicebeurt.

Is misschien iemand bekend of de boardcomputer zich alleen laat resetten als alle olie eruit geweest is. Er zou dan een sensor in de olietank moeten zitten die aangeeft dat er gereset kan worden. En nog een vraag. Hoe kom ik er achter of de olie ''oud"
is.

Bedankt. Ben toch weer een stuk op weg geholpen.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Resetten na servicebeurt

Bericht door alfawiel »

Knipperen van het olielampje heeft in feite niet te maken met de kaliteit van de olie.
De boordcomputer berekend aan de hand van een aantal factoren wanneer de olie moet worden vervangen.
O.a. Aantal starts, afstand, rijstijl e.d. (die gegevens worden ook gebruikt voor je ECO:DRIVE gegevens.
Veel universele dealers hebben niet de juiste computer om dat lampje te kunnen resetten.
Er zit geen oliekwaliteitssensor in, die de oliekwaliteit meet, als dat het geval was zou het lampje vanzelf uitgaan als er nieuwe olie in zat.

Rij hier echter niet te lang mee door, de computer KAN na verloop van tijd de auto in een noodloop zetten waarbij je nog maar 1500 toeren kunt halen.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie