Schurend geluid bij koude motor

Plaats reactie
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Al een tijdje komt en bij een koude start een vreemd schurend geluid opzetten in de tweede, derde en vierde versnelling. Begint net voor 1500 toeren en komt dan heel onregelmatig op. Ook wanneer ik mijn koppeling in trap en ga "roeren" tussen de 3e en 4e versnelling bijvoorbeeld schuurt hij ook een seconde of 2 wanneer hij in de versnelling komt (ik geef dan geen gas, want de koppeling is nog ingetrapt).

Hieronder een link van het filmpje wat ik gisteravond heb gemaakt. Het geluid is niet heel goed te horen maar als je het geluid hard genoeg zet hoor het, al lijkt het net de wind.
ymxTsgiSZJs

Betreft een Grande Punto 1.3 Mjet 90pk H6 gechipped(SaVaLi).
Kmstand: 100700

Ik heb het idee dat het sowieso met temperatuur te maken heeft want als hij uit de garage komt dan heeft hij het nooit en als ik een bepaalde richting rijd. Zo reed ik een stukje rechtuit en dat was toen geen probleem, even de bocht om en het begon gelijk.
Ook als hij warm is en ik rijd een stukje wat sportiever, hij krijgt het dan wel even te verduren, wil het ook wel eens heel kort voorkomen.

Heeft iemand een idee waar dit mee te maken heeft? Hij gaat er sowieso voor naar de garage maar als ik wat aan kan geven scheelt dat natuurlijk een hoop.
Laatst gewijzigd door DaanozZ op za jan 19, 2013 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door Jarre »

"deze video is prive" :(
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Gefixt! Stond inderdaad nog op privé...
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door PuntoSporting »

misschien geen goed vergelijk, maar mijn Sporting had het de laatste tijd ook, op den duur werd het schuren piepen en fluiten, (wel toepasselijk bij een kanarie gele auto).

Probleem was het druklager dat niet meer goed vrij kwam door slijtage.
Dus een paar weken voordat ik m inruilde, heb ik de koppeling vervangen en was ook het probleem, het schuren en fluiten weg.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Ook alleen bij koud weer?
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door PuntoSporting »

Vreemd genoeg kwam het vooral naar voren bij koud en droog weer.
Bij vochtig weer was het vaak minder, omdat er dan weer een soort smering was.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Net een ritje van ruim 100 kilometer achter de rug en drie keer raden welk geluid ik hoorde toen ik terugschakelde naar de tweede versnelling!

Juist het schurende geluid bij een volledig warme moter en aan vochtigheid geen gebrek ;)

Het heeft wat te maken met de wielen heb ik het idee maar het speelt op in specifieke versnellingen.... vreemd verhaal allemaal.
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door Maurice1336 »

-
Laatst gewijzigd door Maurice1336 op di mei 21, 2013 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Tussenstand: De garage is er nog steeds mee bezig... ben de auto sinds gisteravond al kwijt.
Mijn garage denkt dat het niet de versnellingsbak is en als het een lager is zou het de hele tijd voor moeten komen dus waarschijnlijk resoneert er iets.

Ik moet vanavond weer naar mijn werk toe dus ik neem de auto sowieso mee en dan hoor ik de details wel en zal ze zsm hier posten.


@Maurice1336: Waar hebben ze naar gekeken bij jouw auto? of hebben ze vermoedens?
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Net de auto weer opgehaald en hij heeft wat slangetjes nagekeken, olie ergens ingestopt (stond op de brug was vlakbij het linker voorwiel) en hij was radeloos wat betreft de herkomst van het geluid. Mooie helaas pindakaas dus!

Binnenkort even in de avond de zomerslofjes eronder gooien en dan de volgende dag weer kijken want ik heb het nog nooit gehad bij de zomerwielen.

Bleh... dit maakt het niet echt leuk.

T.E.A.B.
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door PuntoSporting »

Is de ET waarde en de maat van je wintervelgen wel goed?

Misschien schuren de velgen wel tegen de schijven of de remklauwen.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Dan zou dat altijd moeten zijn toch?? Het is erger geworden ook naarmate het kouder werd. Op het werk staat hij in een parkeer garage en heb ik er nooit last van. Al heb ik we het idee dat het "iets" te maken heeft met de wielen ofzo.... stuur, of weetikveelwat
DaanozZ
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: za mar 10, 2012 18:51

Re: Schurend geluid bij koude motor

Bericht door DaanozZ »

Dussssss het koude is voorbij en ik heb sinds hij bij de garage is geweest helemaal niks meer gehoord (dat geluid dan -] )

Er zijn ongeveer 3 momenten geweest sindsdien waarin hij waarschijnlijk het geluid zou maken en ik heb het toen niet gehoord.
Wat de oplossing nou is geweest?? Misschien die olie die hij erin had gepompt? Ben in ieder geval blij dat het weg is... weer een probleem minder.
Plaats reactie