Wanneer winterbanden monteren?

Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Giovanni Tutore »

:wink: kijk even in topic Sunrise :idea:
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Sunrise »

Giovanni Tutore schreef: :wink: kijk even in topic Sunrise :idea:
:mrgreen: HIER kan natuurlijk ook even :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Nuovo Arrivato
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 23, 2009 19:56

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Arno »

Ik denk dat ik binnekort ook me winterwielen onder mijn abarth doe (in iedergeval voor eind oktober), de temperatuur word idd al een stuk kouder en straks met de vele regenval in de herfst kan het natuurlijk ook geen kwaad om wat beter grip te hebbe :) . En net zoals sunrise al vermoede kan ik het waar maken, zonder winterwielen onder je abarth is het echt tobben met sneeuw!! Als je eenmaal rijd gaat het amal wel goed, maar zie maar is in de sneeuw weg te komen met het brede standaard pirelli zomerschoeisel, nou bijna niet dus!! :( als je alleen maar de koppeling op laat komen zonder ook maar gas te geven dan slippen de banden al in de sneeuw :( . Vandaar dus dit jaar maar noodgedwongen een mooi origineel wielensetje gekocht met winterbanden -] . En uit ervaringen op het werk weet ik dat het eennorm schild. Nu van de winter het is uit testen onder mijn abarth :mrgreen:

Oohjah op hoeveel newtonmeter trekken jullie je wielbouten aan? 120Nm of zo?
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Giovanni Tutore »

100-110 is genoeg ~]
Dave
Nuovo Arrivato
Berichten: 161
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 21:27
Locatie: Stiphout

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Dave »

Over het algemeen hanteer ik 90Nm bij stalen velgen, 120Nm bij Alu.

Sommige -sportievere- auto's komt het zeker bij de Alu velgen/boutcombinaties best kritisch vanwege de hogere G-krachten in de bochten.

Let dus op bij je Abarth b.v. daarmee. Op ons -Honda- forum zijn er al een paar mensen geweest die bij lichte overschrijding gebroken wielbouten hebben gehad.
Afbeelding / Afbeelding
mark123
Nuovo Arrivato
Berichten: 88
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 16:16

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door mark123 »

Ik heb gloedjenieuwe michelin's pilot exalto's rondom liggen. ik vraag me af wat de meerwaarde is van winterbanden bij nieuwe zomerbanden. Iemand die mij kan overtuigen toch een set te kopen?
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Sporting raymon »

profiel is meer geblokt....dus veel meer grip
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
RobbieT
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door RobbieT »

mark123 schreef:Ik heb gloedjenieuwe michelin's pilot exalto's rondom liggen. ik vraag me af wat de meerwaarde is van winterbanden bij nieuwe zomerbanden. Iemand die mij kan overtuigen toch een set te kopen?
- zachter rubber wat bij lagere temperaturen soepel blijft.
- profiel met lamellen en blokken die wat kantelen en zich zo kunnen zetten.
- betere afvoer van water.

Vooral bij sneeuw is het verschil enorm.
Waar je met zomerbanden met spinnende wielen stil blijft staan rijd je met winterbanden zo weg.
Remmen idem.

1 keer schade omdat je ergens stapvoets tegenaan glijd is duurder.
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak
Afbeelding
Vini
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: za aug 23, 2008 9:55
Locatie: Houthalen, België

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Vini »

Ik bedoel: hoeveel betalen jullie voor het louter monteren van 4 winterbanden (+ balanceren)? De banden kopen moet ik niet meer doen. Bij de bandenboer hier in de buurt kost dat 50 euro voor 4 banden. Is dat veel?
In het bezit van een GP 1.3MJET 75CV zilvermetaal
mark123
Nuovo Arrivato
Berichten: 88
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 16:16

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door mark123 »

Gemiddeld kost zoiets 15 euro per band.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Floppus »

Ik laat m'n Evo nieuw met all-season banden leveren. Zijn voorzien van sneeuwvlokje, dus ook door de test gekomen als echte winterband. specs en zuinigheid zijn top, en geen gemier met banden wisselen / laten opslaan. Geen lelijke velgen in de winter of extra kosten voor laten overzetten.

Nee hoor, ik doe alleen nog maar all-season :)
RobbieT
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door RobbieT »

Floppus schreef:Ik laat m'n Evo nieuw met all-season banden leveren. Zijn voorzien van sneeuwvlokje, dus ook door de test gekomen als echte winterband. specs en zuinigheid zijn top, en geen gemier met banden wisselen / laten opslaan. Geen lelijke velgen in de winter of extra kosten voor laten overzetten.

Nee hoor, ik doe alleen nog maar all-season :)
In de ANWB winterbanden test kan je zien dat All Season banden er vergeleken met winterbanden erg slecht uit komen.
Zou daarom niet mijn keuze zijn.
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... -r15-t.pdf
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak
Afbeelding
Richard66
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 16:51

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Richard66 »

Zo hier zitten ze onder EVO.

Gewoon op zwarte stalen velgen waarom 1 keer je sneeuwkettingen er om en lichtmetalen zijn het bekijken niet meer waard.
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Floppus »

Ik vind een 8e plek (goodyear vector) op een veld wat veel groter is dan in het overzicht beschikbaar is, met een eindoordeel "Redelijk goed en aan te raden" niet 'slecht'. Sterker nog, het is de hoogstgeplaatste allseason, die ook nog eens volgens denieuweband.nl het zuinigst is en het minst geluidsproductie heeft...

De prijzen in dat overzicht zijn trouwens aan de hoge kant sowieso. Als je even online shopt, vind je veel betere prijzen.
Kiekerjan
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 8:23

Re: Wanneer winterbanden monteren?

Bericht door Kiekerjan »

Je wordt helemaal niet vrolijk van al die verschillende tests, want overal komen andere banden als beste uit de bus.

Maar zoals altijd, is alle waar naar zijn geld.

ik heb de Dunlops Winter Sport 3000. Mooie prijs voor een redelijk goede band. Wel 2 wk levertijd...
Plaats reactie