onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Gebruikersavatar
frysian
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: do sep 23, 2010 11:06

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door frysian »

Bij 30K gaat het lampje branden om de olie te verversen. Dus houd het maar op 30K
Of je moet nog 5K willen doorrijden met dat lampje, dat kan natuurlijk ook.
Punto Evo MultiJet 85 Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun, bordeauxrood interieur en meegespoten bumpers
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door tonyvandenbroek »

Mijn Pa heeft vandaag zijn GP voor de eerste maal naar de garage gebracht. De eerste beurt kostte hem 211 euro.
Tot mijn verbazing zag ik dat er ook al nieuwe olie in gedaan is. De auto heeft er nog geen 15000km opzitten, en ik zei dat dit wel erg snel is. De garage zei dat het moest, omdat er teveel korte stukken gereden werden.

a) mijn pa rijdt geen korte stukken. Alleen langere stukken, maar niet dagelijks
b) boekje zegt toch ook 30.000 of 2 jaar

Ik zie het wel dat de ene dealer de andere niet is. Wat is dit snel geld verdienen zeg. Ik ben benieuwd wat ze gaan vragen voor het eerste beurtje van onze Panda a.s. maandag. Ook deze zit nog niet aan de 15000.
Afbeelding
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door -MP- »

Toch vind ik 35.000 km of 2 jaar vrij lang... het kan allemaal wel goed gaan, maar dan moet je wel zelf ook je oliepeil etc. in de gaten houden.

Ik had de keuse tussen 2 auto's om te kopen, beide waren 2,5 jaar oud.
Auto A: 32.000 km gelopen, en nog nooit een garage van binnen gezien
Auto B: 40.500 gelopen, en bij 17.000 en 27.000 ( na 1 en 2 jaar ) een beurtje gehad bij de dealer van circa € 200,-.

Raad eens welke mijn voorkeur heeft gekregen?


Als je de kosten van een beurtje afweeg tegen de kosten van je auto op jaarbasis stelt het weinig voor, dus die van mij gaat elk jaar de werkplaats even in... al was het maar voor het gevoel dat alles weer even na gekeken is.
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
DaDragon

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door DaDragon »

Weet je wel eens wat ze bij een jaarbeurt doen?
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door BartCCC »

Maar dat is het juist: mensen betalen maar al te graag voor een veilig gevoel en dat er "even naar gekeken is". Vaak is dat ook het enige wat gebeurd zodat je je eigen gevoel bevestigd krijgt: het is in orde meneer. Daarna mag je tot betaling over gaan.

Als Fiat 2 jaar of 35.000km aangeeft zit daar al een hele grote marge in naar mijn idee. Bedoel, met zo veel van dit soort auto's op de wegen kunnen ze geen misser slaan. Tuurlijk vind de dealer het nodig dat je elk jaar komt, want hun tijd verkopen is een groot deel van winst, zo niet grootste gedeelte van de winst. Vakantiecheck, wintercheck, oftwel, even kijken naar de auto en de vloeistoffen controleren. Maar dat kun (en moet je vind ik ook) zelf?
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door -MP- »

Dat hangt er van af wat je afspreekt lijkt me :wink:

Bij de punto die ik gekocht heb:
- olie + filter
- lucht en interieur filter
- algehele (wellicht opervlakkige) controle

In de toekomst krijgt hij van mij wellicht niet elk jaar nieuwe olie ( circa 10.000 -15.000 km per jaar ). maar 1x per 2 jaar zeker wel, ook als er dan maar 20.000 km mee gereden is. Daarnaast zal ik hem voor de winter altijd even uitgebreid nalopen, maar dit doe ik gewoon zelf.. (wel op de brug )

Noem het maar overdreven, maar auto's krijgen bij mij soms behoorlijk op hun kloten, dus ik wel er ook graag goed voor zorgen.
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door -MP- »

BartCCC schreef:Maar dat is het juist: mensen betalen maar al te graag voor een veilig gevoel en dat er "even naar gekeken is". Vaak is dat ook het enige wat gebeurd zodat je je eigen gevoel bevestigd krijgt: het is in orde meneer. Daarna mag je tot betaling over gaan.

Als Fiat 2 jaar of 35.000km aangeeft zit daar al een hele grote marge in naar mijn idee. Bedoel, met zo veel van dit soort auto's op de wegen kunnen ze geen misser slaan. Tuurlijk vind de dealer het nodig dat je elk jaar komt, want hun tijd verkopen is een groot deel van winst, zo niet grootste gedeelte van de winst. Vakantiecheck, wintercheck, oftwel, even kijken naar de auto en de vloeistoffen controleren. Maar dat kun (en moet je vind ik ook) zelf?
Zomerchecks & winterchecks zijn inderdaad vaak dingen die je ook ff zelf kunt doen, en in mijn ogen ook vooral bestemd voor mensen die het zelf niet willen, of echt geen kaas van techniek gegeten hebben.

Daarnaast zijn deze vaak gratis, dus geldklopperij kun je het moeilijk noemen...
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door Foppe de Vries »

Heb mijn auto exact 11 maanden en heb bij een km stand van 34.734 km de 1e beurt laten doen.
Was voor deze beurt € 280,80 kwijt.
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door RaydeJee »

En heb je een melding gehad voor een oliewissel voor die tijd? Want tot nu toe heeft bijna iedereen bij de 30000km een melding gehad. Wat is er voor dat geld gedaan (prijzen verschillen nog wel onderling)?
DaDragon

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door DaDragon »

Ik zou de eerste beurt gelijk doen met de eerste oliewissel.
Vind het namelijk onzin om met 30.000 een oliewissel te doen en 5k later (ca 1,5 - 2 maand) de beurt.
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door Foppe de Vries »

Kreeg met 30.000 en nog een aantal km een melding "olie verversen".
Bij de garage zeiden ze dat dit berekend zou zijn door een sensor.
Geloof er niet veel van :roll: zie elders hier op het forum.
Denk eerder aan een programmeerfout. :wink:
Ben daarom "gewoon" 5.000 km doorgereden tot de onderhoudsinterval.
Geen begrenzing gehad in toerental o.i.d.
Alleen de melding van "olie verversen" was wel ergerlijk.

Wat hebben ze gedaan tijdens de 35.000 km beurt?.
Gebruik testapparatuur € 16,50
35.000 km beurt uitgevoerd € 99,-
Oliefilter € 18,21
Luchtfilter € 12,53
Aircofilter € 31,74
Carterstopping € 4,-
Milieubijdrage € 4,-
5W30 Olie € 46,96
Klein materiaal € 5,78

Dit alles excl. BTW
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door RaydeJee »

Oke bedankt voor je toelichting Foppe. Die melding is inderdaad gewoon zo in gezet, dat kan geen toeval zijn.
Ik ben nog even aan het bedenken wat te doen. Met 3500km sta ik op 30000km. Dan krijg ik natuurlijk meteen die olie-melding.
Plaats reactie