Onderhoud en Distributieriem
Onderhoud en Distributieriem
Hallo,
Mijn GP uit 2008 heeft nog geen wisseling van de distributie riem gehad.
Zelf rij ik ongeveer 10.000km per jaar. De teller staat op 51.000 ( zondag gekocht )
Hij is afgeleverd met een kleine beurt en bij 25.000 heeft ie een kleine beurt gehad.
Ik had de garage een mail gestuurd wanneer de distributieriem vervangen dient te worden en een grote beurt. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
De Fiat dealer adviseert om de distributie riem te vervangen bij 90.000km of 5 jaar.
De grote beurt, het vervangen van alle filters en de bougies is normaal gesproken nodig bij ongeveer 70.000km
Ik ken wel een paar jongens en beuners van garage bedrijven die een distributieriem kunnen vervangen voor een leuk prijsje.
Mijn vraag is of er nog een speciale riem nodig is of dat er met bepaalde dingen rekening mee moet worden gehouden met het vervangen van de riem.
En klopt de informatie wat ik van de garage heb gekregen omtrent het onderhoud van de GP ?
Daarnaast heb ik op internet gelezen dat het monteren van een Dumpvalve de slijtage van de turbo tegen gaat. Ik had al wat onderwerpen gelezen op dit forum over de dumpvalve maar niemand kon in die topics bevestigen of het schadelijk was voor de motor of wat andere informatie.
Alvast bedankt
GREETZZ
Mijn GP uit 2008 heeft nog geen wisseling van de distributie riem gehad.
Zelf rij ik ongeveer 10.000km per jaar. De teller staat op 51.000 ( zondag gekocht )
Hij is afgeleverd met een kleine beurt en bij 25.000 heeft ie een kleine beurt gehad.
Ik had de garage een mail gestuurd wanneer de distributieriem vervangen dient te worden en een grote beurt. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
De Fiat dealer adviseert om de distributie riem te vervangen bij 90.000km of 5 jaar.
De grote beurt, het vervangen van alle filters en de bougies is normaal gesproken nodig bij ongeveer 70.000km
Ik ken wel een paar jongens en beuners van garage bedrijven die een distributieriem kunnen vervangen voor een leuk prijsje.
Mijn vraag is of er nog een speciale riem nodig is of dat er met bepaalde dingen rekening mee moet worden gehouden met het vervangen van de riem.
En klopt de informatie wat ik van de garage heb gekregen omtrent het onderhoud van de GP ?
Daarnaast heb ik op internet gelezen dat het monteren van een Dumpvalve de slijtage van de turbo tegen gaat. Ik had al wat onderwerpen gelezen op dit forum over de dumpvalve maar niemand kon in die topics bevestigen of het schadelijk was voor de motor of wat andere informatie.
Alvast bedankt
GREETZZ
Witte met rode Grande Punto T-jet Sport 16v
- vinnie1985
- Junior Stato
- Berichten: 219
- Lid geworden op: di okt 09, 2007 15:07
- Locatie: Eijsden
Re: Onderhoud en Distributieriem
he mijn gp is van 2007 en zij hebben me vertelt dat of om de 90.000 km of 4 jaar moest vervangen dus ik heb mijne pas laten vervangen want ik haal de 90.000 lang niet heb nu pas 38.000 km gereden .
Verlaagde GP 1.4 16v Starjet Racing Metalic blauw 3 deurs
Re: Onderhoud en Distributieriem
Oke wat was je kwijt ? met waterpomp en spanrol ?
Witte met rode Grande Punto T-jet Sport 16v
Re: Onderhoud en Distributieriem
Na iedere 4 jaar vervangen is echt onzin en zonde van je geld. Gewoon 90.000 Km aanhouden en dan pas vervangen en tussentijds controleren of er scheurtjes in komen, als je dat zien, dan moet je tussentijds vervangen. Maar dat zal tegenwoordig je niet zo gauw meemaken, omdat de distributieriemen tegenwoordig van betere kwaliteit worden gemaakt dan vroeger.vinnie1985 schreef:he mijn gp is van 2007 en zij hebben me vertelt dat of om de 90.000 km of 4 jaar moest vervangen dus ik heb mijne pas laten vervangen want ik haal de 90.000 lang niet heb nu pas 38.000 km gereden .
- ed.de.vries
- Membre D'Oro
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
- Locatie: Grevenbicht
Re: Onderhoud en Distributieriem
Mijn distiriem is vervangen bij de zg: 60.000km beurt in begin october was de GRande T.Jet 4 jaar oud.
Waterpomp en spanrol ook vernieuwd.
En de normale beurt. Als ik dit zo lees, weet ik echt niet meer wanneer eea nu wel/niet vervangen moet worden. om de 4 jaar?? om de 5 jaar?? bij 60-80-90--100.000 km???
Wie het weet mag het zeggen. Of gokken de dealers onderling maar wat????. Vreemd toch!
Afijn bij mijn Gr zit alles er nieuw in/op. Groetsels. :der ALTE:
Waterpomp en spanrol ook vernieuwd.
En de normale beurt. Als ik dit zo lees, weet ik echt niet meer wanneer eea nu wel/niet vervangen moet worden. om de 4 jaar?? om de 5 jaar?? bij 60-80-90--100.000 km???
Wie het weet mag het zeggen. Of gokken de dealers onderling maar wat????. Vreemd toch!
Afijn bij mijn Gr zit alles er nieuw in/op. Groetsels. :der ALTE:
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Onderhoud en Distributieriem
@ Ed.
Voor mij heb je 100% gelijk.
Ik heb het nog even nagekeken, maar voor de T-Jet geven ze aan 4jaar.
Niet vervangen en toch schade door een geklapte riem. Vergeet een coulance regeling maar rustig.
Voor mij heb je 100% gelijk.
Ik heb het nog even nagekeken, maar voor de T-Jet geven ze aan 4jaar.
Niet vervangen en toch schade door een geklapte riem. Vergeet een coulance regeling maar rustig.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: Onderhoud en Distributieriem
waar komt die 90.000 toch vandaan Ik kan alleen maar boekjes vinden met 120.000
Mijne is 4 jaar en 106.000 ver en ze moet echt wachten tot de 120.000 voordat ze een fijne nieuwe snaar krijgt -]
Mijne is 4 jaar en 106.000 ver en ze moet echt wachten tot de 120.000 voordat ze een fijne nieuwe snaar krijgt -]
Re: Onderhoud en Distributieriem
@giovanni
Heb je een tjet ?
Heb je een tjet ?
Witte met rode Grande Punto T-jet Sport 16v
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Onderhoud en Distributieriem
gezien de onduidelijkheid bij sommige leden heb ik even de moeite genomen om in het onderhouds overzicht van FIAT te kijken.
Uitgangspunt de GP modeljaar 2008 en later.
1.2 8V 120.000 KM/of 5 jaar distributieriem vervangen.
1.4 8V 120.000 KM/of 5 jaar distributieriem vervangen.
1.4 16V Starjet 120.000 KM/of 4 jaar distributieriem vervangen.
1.4 16V T-jet 120.000 KM/of 4 jaar distributieriem vervangen.
EVO
1.4 16V Multiair 120.000 KM/of 4 jaar distributieriem vervangen.
Uitgangspunt de GP modeljaar 2008 en later.
1.2 8V 120.000 KM/of 5 jaar distributieriem vervangen.
1.4 8V 120.000 KM/of 5 jaar distributieriem vervangen.
1.4 16V Starjet 120.000 KM/of 4 jaar distributieriem vervangen.
1.4 16V T-jet 120.000 KM/of 4 jaar distributieriem vervangen.
EVO
1.4 16V Multiair 120.000 KM/of 4 jaar distributieriem vervangen.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: Onderhoud en Distributieriem
Heb ik ook nog een mooie. Ik ga als alles goed gaat aankomende zaterdag mn nieuwe auto een GP tjet uit 02-2008 ophalen. De heeft nu 25500km gelopen en voor het laatst bij 18000km een kleine beurt heeft gehad.
In theorie zou die dus aankomende februari een nieuwe snaar moeten krijgen ook al heeft ie veel te weinig gelopen. Maarrrrr de auto heeft meer dan een jaar te koop binnen in de showroom bij de dealer gestaan. Dus nu zit ik met het dilemma kan ik dat jaar aftrekken van de 4 jaar mits er natuurlijk geen droogte scheurtjes in de riem zitten, of ben ik over 3 maanden toch aan de beurt??
In theorie zou die dus aankomende februari een nieuwe snaar moeten krijgen ook al heeft ie veel te weinig gelopen. Maarrrrr de auto heeft meer dan een jaar te koop binnen in de showroom bij de dealer gestaan. Dus nu zit ik met het dilemma kan ik dat jaar aftrekken van de 4 jaar mits er natuurlijk geen droogte scheurtjes in de riem zitten, of ben ik over 3 maanden toch aan de beurt??
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Re: Onderhoud en Distributieriem
Hier ben ik ook benieuwd naar, die van mij is in Januari ook aan de beurt.alex0316 schreef:Oke wat was je kwijt ? met waterpomp en spanrol ?
GP 1.4 T-Jet Racing Orange, Chiptuned by Vireo 135Pk/252nm, 18" ATS DTM, Sonniboys, Carbon gewrapt by Wrappx, Abarth achterlichten
Re: Onderhoud en Distributieriem
Ik heb hiervoor een alfa 147 1.6 16v gehad. ( ingeruild op de punto )
Daar heb ik de snaar met 30.000 en 60.000 laten vervangen.
Ik ben een keer bij ATS vd wiel geweest in beek en donk om mijn versnellingsbak te vervangen.
Daar stonden heel wat alfatjes die de snaar niet op tijd hadden vervangen. moest gewoon een ander blok in ....
Maar toch denk ik dat als je kleine ritjes maakt en de motor niet te zwaar belast dat je best van de norm af kan wijken.
Als de snaar er nog goed uit ziet kan je best een extra jaartje wachten lijkt me.
Benieuwt ben ik nog steeds of er speciale aandachts punten zijn waar je op moet letten met het vervangen vd snaar. Anders laat ik dit mooi door een paar bekende doen. Had een fiat specialist een mailtje gestuurd naar de kosten van een grote beurt icm snaar vervangen... 850 euro... NOT !!!!!!!!!!!!!!!
Daar heb ik de snaar met 30.000 en 60.000 laten vervangen.
Ik ben een keer bij ATS vd wiel geweest in beek en donk om mijn versnellingsbak te vervangen.
Daar stonden heel wat alfatjes die de snaar niet op tijd hadden vervangen. moest gewoon een ander blok in ....
Maar toch denk ik dat als je kleine ritjes maakt en de motor niet te zwaar belast dat je best van de norm af kan wijken.
Als de snaar er nog goed uit ziet kan je best een extra jaartje wachten lijkt me.
Benieuwt ben ik nog steeds of er speciale aandachts punten zijn waar je op moet letten met het vervangen vd snaar. Anders laat ik dit mooi door een paar bekende doen. Had een fiat specialist een mailtje gestuurd naar de kosten van een grote beurt icm snaar vervangen... 850 euro... NOT !!!!!!!!!!!!!!!
Witte met rode Grande Punto T-jet Sport 16v
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Onderhoud en Distributieriem
Gewoon voor die paar honderd euro geen risico lopen. Alle onkosten die je maakt als je snaartje stuk is kunnen nergens worden verhaald.
Hier eigenlijk hetzelfde probleem. 32000km op een vier jaar jonge turbo. In juni krijgt ze gewoon haar jaarlijkse beurt en vervangen we het snaartje. Moet er niet aan denken dat ik in de vakantie op 'route du solei' met een kapot distributie riem sta.
Mijn vorige GP heeft deze gehad bij haar 4e verjaardag en iets van 60000.
Gewoon vervangen, ik zou het risico NIET lopen.
Hier eigenlijk hetzelfde probleem. 32000km op een vier jaar jonge turbo. In juni krijgt ze gewoon haar jaarlijkse beurt en vervangen we het snaartje. Moet er niet aan denken dat ik in de vakantie op 'route du solei' met een kapot distributie riem sta.
Mijn vorige GP heeft deze gehad bij haar 4e verjaardag en iets van 60000.
Gewoon vervangen, ik zou het risico NIET lopen.
Re: Onderhoud en Distributieriem
De mijne staat nu een paar kilometer over de 60000. In de zomer is hij 6 jaar oud, dan krijgt hij z'n tweede APK, 60000 km (en een beetje) beurt, een nieuwe distributieriem en nieuwe banden... ik ben al aan het sparen
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Onderhoud en Distributieriem
Inderdaad, je houdt je hart vast...banden....riempje...beurtje....Gaat een hele leuke worden.