Dynamo vervangen GP > 700 euro

Plaats reactie
gp-sport
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: di okt 12, 2010 19:01

Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door gp-sport »

Hoi,

Mijn GP 1.9 Multijet had de afgelopen dagen electrische storingen, en wilde uiteindelijk niet meer starten. Ik heb de ANWB gebeld, die vermoedde dat de Dynamo de geest heeft gegeven. Door de accu op te laden ben ik nog naar de lokale Fiat dealer kunnen rijden.

Een aantal uur later kreeg ik een telefoontje van de dealer, de dynamo was inderdaad stuk, begroting: :shock: 850 euro :shock:
De verklaring voor deze prijs was dat de betreffende monteur al ruim anderhalf uur bezig is geweest om de de dynamo uit te bouwen, en ook minimaal zo lang bezig zal zijn om de nieuwe te monteren. In totaal was 3.6u begroot.
Verder kost een gereviseerde dynamo 428 euro :?

Ik twijfelde aan het bedrag, dus ik heb telefonische een offerte gevraagd bij de Fiat dealer waar ik de auto heb gekocht. De reparatie zou daar 441 euro kosten inclusief arbeid. :!:

Het grote verschil zit erin dat Fiat 0.95u voorschijft voor het vervangen van de Dynamo. Terwijl de lokale dealer 3.6u begroot.


Ik heb de lokale dealer om verduidelijking gevraagd, en ze erkenden dat Fiat 0.95u opgeeft. Maar dit was schijnbaar totaal niet haalbaar. Uit coulance hebben ze het eindbedrag verlaagd naar iets minder dan 700 euro.

Heeft iemand ervaring met deze reparatie van een GP 1.9? Zoja, hoeveel uren stonden op de bon? :?:

Wellicht dat de manier van uitbouwen onjuist was ,ze hebben de dynamo via de bovenkant vervangen, waardoor veel onderdelen verwijderd moesten worden.
Heeft iemand een handboek waarin de manier van uitbouwen vermeld staat? :?:


Dank voor jullie reacties.
Ter info: auto is bijna 6 jaar oud met +-127k km op de teller.
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door paco »

Je kan er toch een gereviseerde dynamo in laten zetten bij de universeel garage ! het is nou niet een reparatie die je bij Fiat behoeft uit te voeren ~]
Afbeelding
WillyBilly
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 10:28

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door WillyBilly »

Maar Paco, het maakt toch niet uit hoeveel tijd het kost of je nou een gereviseerde of nieuwe dynamo plaatst?
De tijd is in dit geval de grootste kostenpost lijkt mij.
Met jouw deur hoef je niet tegen de mijne te zitten.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door alfawiel »

je geeft aan dat je naar de lokale FIAT dealer bent gegaan.
Deze dient zich te houden aan de door FIAT gegeven richtlijnen voor reparatie.
Eventueel zou er nog wat arbeidstijd bij kunnen komen om de oorzaak van de klacht op te sporen, maar zeker geen 2,7 uur meer dan de opgegeven tijd van FIAT.
Mogelijkerwijs is er een leerling monteur aan het werk geweest, maar dat is dan voor rekening/risiko van de betreffende dealer.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door paco »

Daar heb je wel gelijk in,maar het uurloon is veel lager en vaak hebben ze minder tijd nodig dan de ver overtrokken prijs van die dealer waar jij het over hebt ! en vergis je niet in de prijs van een nieuwe dynamo of startmotor
Afbeelding
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door ADRIE »

De arbeidstijden die Fiat aangeeft daar klopt vaak geen zak van.
Dit zijn tijden die zij vergoeden bij garantie werkzaamheden, logisch dat ze die mooi kort houden want dat moeten ze zelf betalen.
Maar dat wil niet zeggen als een auto uit de garantie is dat de dealer de extra tijd voor zijn rekening moet nemen.

De tijd die ze aangeven wat ze nodig hebben komt wel goed met de werkelijkheid.
Dynamo zit helemaal onderaan achter het blok net boven de aandrijfas.

Daar zit erg veel tijd in om los te halen, bij alfa 156 en fiat multipla het zelfde verhaal.

Het enige wat je zou kunnen doen, een bedrijf opzoeken met een laag werkplaats tarief.
gp-sport
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: di okt 12, 2010 19:01

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door gp-sport »

De GP is naar de Fiat dealer gebracht voor het onderzoeken van het probleem: 'Contoleer laadsysteem' stond op de werkbon. Er bleek rook uit de dynamo te komen direct na het starten, dus het was na 1 minuut al duidelijk dat deze vervangen moest worden.
Het vreemde is echter dat ze vervolgens de dynamo helemaal hebben uitgebouwd (1.5u arbeidsloon), en daarna mij pas gebeld hebben met een 'offerte'..... Dus ik had niet eens de kans om een goedkopere manier van repareren te zoeken. :evil:

Volgens de chef werkplaats was dit de meest ervaren monteur binnen het bedrijf, dus op een andere manier de dynamo uitbouwen was volgens hem echt niet mogelijk.

Als de tijden die Fiat aangeeft nooit kloppen, dan is het wel vreemd dat een andere Fiat dealer deze wel direct overneemt in zijn offerte.

Dank voor jullie reacties.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door ADRIE »

gp-sport schreef:De GP is naar de Fiat dealer gebracht voor het onderzoeken van het probleem: 'Contoleer laadsysteem' stond op de werkbon. Er bleek rook uit de dynamo te komen direct na het starten, dus het was na 1 minuut al duidelijk dat deze vervangen moest worden.
Het vreemde is echter dat ze vervolgens de dynamo helemaal hebben uitgebouwd (1.5u arbeidsloon), en daarna mij pas gebeld hebben met een 'offerte'..... Dus ik had niet eens de kans om een goedkopere manier van repareren te zoeken. :evil:

Volgens de chef werkplaats was dit de meest ervaren monteur binnen het bedrijf, dus op een andere manier de dynamo uitbouwen was volgens hem echt niet mogelijk.

Als de tijden die Fiat aangeeft nooit kloppen, dan is het wel vreemd dat een andere Fiat dealer deze wel direct overneemt in zijn offerte.

Dank voor jullie reacties.
Blijkbaar was dit dan de eerste keer dat zij deze rearatie uit zouden gaan voeren.
Vermoedelijk was dit dan een eenmalige aanbieding geweest omdat ze er dan achter kwamen dat ze er veel langer bij zouden zitten.
Of de reparatie viel tegen en de rekening werd alsnog hoger.
Ital-freak
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:09
Locatie: in de buurt van Leiden
Contacteer:

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door Ital-freak »

Tsja ...... of je bent gewoon opgelicht.
Meeste Valeo/Bosch/Marelli dynamo's kosten nieuw 150-200 euro ..... dus in hoeverre klopt het hele verhaal.

Dreej
Goliathus
Junior Stato
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 20:11

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door Goliathus »

Dynamo testen is vrij makkelijk te doen.
Multimeter op de accu 12V uit en 14V als de motor draait.

Heb je geen 14V of meer dan is de dynamo niet lekker.
Vervangen lijkt me niet moeilijk, in ieder geval bij de 1.4L benzine kun je er makkelijk bij.

Uurloon van mij garage is 35,-
En hij zal er waarschijnlijk 3 a 4 uur voor vragen.

4x35 140,-
Dynamo 250,-
nieuwe riem 20,-

Totaal 410,-


Voorbeeld

Bij me oude Swift.
Nieuwe koppakking plus bouten kosten me totaal 400,-
En dan zat er ook nog eens een paar bouten muurvast in het blok.
joris.c.
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 12:20

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door joris.c. »

bij de 1,4 kun je overal bij... de 1,9 is een lastige motor... zeker als je nog airco e.d hebt... met behulp van een brug doe ik er iets meer dan 1u30 over om een dynamo van een 1,9 te vervangen.... als je natuurlijk eerst nog de juiste sleutels moet gaan zoeken en hier een uur over doet, loopt het al snel uit...
gp-sport
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: di okt 12, 2010 19:01

Re: Dynamo vervangen GP > 700 euro

Bericht door gp-sport »

joris.c. schreef:bij de 1,4 kun je overal bij... de 1,9 is een lastige motor... zeker als je nog airco e.d hebt... met behulp van een brug doe ik er iets meer dan 1u30 over om een dynamo van een 1,9 te vervangen.... als je natuurlijk eerst nog de juiste sleutels moet gaan zoeken en hier een uur over doet, loopt het al snel uit...
Ik neem aan dat de Fiat dealer de juiste materialen bij de hand heeft. :wink:

Ter info, het geschil over de gefactureerde uren is woensdag 5/9 voorgelegd bij de filiaalmanager, nog geen reactie ontvangen.
Plaats reactie