Enkele vragen betreft chiptuning

Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Xclu »

Hallo allen :),
Zoals jullie misschien in mijn topic hebben gelezen, zal ik komende week mijn Punto uit 2012 gaan ophalen.
Qua uiterlijk wil ik er op dit moment nog niet veel aan laten doen, maar ik ben wel aan het overwegen om hem te laten chiptunen. De gevolgen zijn voor mij alleen nog niet duidelijk.

Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de verzekering, het RDW etc. Ik heb het gegoogled en werd daar niet echt wijzer van, kreeg namelijk vooral Belgische bronnen terwijl het hier natuurlijk weer heel anders kan zijn. Ik las bij het RDW iets dat er bij meer dan 20% een meldingsplicht is, maar daar zou ik met een verandering van 85 naar 102 pk (Savali) volgens mij net geen last van hebben.

Mijn vraag is dus wat de gevolgen zijn van tuning voor de verzekering, garantie van de auto, het RDW etc.
Als het te veel risico's of extra kosten met zich meebrengt ga ik dit namelijk voorlopig nog niet doen.
black_pearl
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: do feb 07, 2013 11:44

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door black_pearl »

Als je naar savali of sqaudra gaat is er
Niemand die het ziet en daarbij zolang je geen vermogens toename van ronduit 30% hoef je niks te melden en zal er dan ook niks voor je veranderen kortom gewoon doen
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door tonyvandenbroek »

De dealer/garager zal het niet snel merken. Die korte stukjes die hun rijden. RDW heeft de marge van 20% (dat haal je niet). Verzekering zal het een biet zijn, want die hebben er geen verstand van. Die willen alleen premie ontvangen. Garantie, eerste stukje, de dealer kan het niet uitlezen, merkt het alleen als ze flink gaan rijden en door trappen. Maar meestal geen probleem hoor. Ik heb ook een chiptuning, en een verlaging waardoor er onderdelen sneller kapot ZOUDEN kunnen gaan. Een stabilisator stang is bij mij onder garante vervangen ondanks tuning en verlaging.

Dus gewoon naar Savali (wel eerst lid worden van GPC, dan heb je zomaar al 60 euro korting) en door Ronald laten chippen. Hij zal ook nog wel een antwoord geven op al je vragen. Het rijdt gewoon zoveel lekkerder.

en wat de mens niet weet.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door hbassen »

Als je een TwinAir hebt zou ik het gewoon doen bij Savali. de motor loopt zoveel lekkerder en je kunt normaal rijden in de ECO stand en toch heel zuinig rijden.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Xclu »

tonyvandenbroek schreef:De dealer/garager zal het niet snel merken. Die korte stukjes die hun rijden. RDW heeft de marge van 20% (dat haal je niet). Verzekering zal het een biet zijn, want die hebben er geen verstand van. Die willen alleen premie ontvangen. Garantie, eerste stukje, de dealer kan het niet uitlezen, merkt het alleen als ze flink gaan rijden en door trappen. Maar meestal geen probleem hoor. Ik heb ook een chiptuning, en een verlaging waardoor er onderdelen sneller kapot ZOUDEN kunnen gaan. Een stabilisator stang is bij mij onder garante vervangen ondanks tuning en verlaging.

Dus gewoon naar Savali (wel eerst lid worden van GPC, dan heb je zomaar al 60 euro korting) en door Ronald laten chippen. Hij zal ook nog wel een antwoord geven op al je vragen. Het rijdt gewoon zoveel lekkerder.

en wat de mens niet weet.....
'Die willen alleen premie' ontvangen is naar mijn mening een beetje tekort door de bocht. Als ik een ernstig ongeval krijg en het blijkt mijn schuld te zijn, dan zal de verzekering toch nog eens kijken of mijn verzekering klopt. (Daarom moet je als jongere de auto nooit op de naam van je ouders verzekeren). Stel dat dan blijkt dat ik altijd in een auto heb gereden met 17pk meer, dan zal dat denk ik wel problemen geven?
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Jarre »

De ecu wordt zelden tot nooit uitgelezen, zelfs niet bij dodelijke ongevallen. Heb enkele jaren stage gelipen bij verzekeringen en is maar 1x gebeurd (straatrace)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Xclu »

Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Wesley Abarth »

Inderdaad, chiptunen is niet interessant, het vermogen wordt met een relatief klein percentage omhooggebracht. Als je er nu een compleet ander blok inlepelt, of zodanig aanpast dat je het dubbele aan vermogen hebt, kun je inderdaad problemen verwachten. Maar voor die paar PeeKaas echt niet
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door meloenie »

Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.

Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Xclu »

meloenie schreef:
Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.

Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Ja dat lees ik op meerdere fora. 'De kans dat ze je auto uitlezen is zeer klein'. Maar dan is die kans er dus wel en ik heb weinig zin om de rest van mijn leven te gaan werken voor niets omdat ik toevallig had bedacht wat extra pks aan mijn auto toe te voegen.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door hbassen »

Xclu schreef:
meloenie schreef:
Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.

Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Ja dat lees ik op meerdere fora. 'De kans dat ze je auto uitlezen is zeer klein'. Maar dan is die kans er dus wel en ik heb weinig zin om de rest van mijn leven te gaan werken voor niets omdat ik toevallig had bedacht wat extra pks aan mijn auto toe te voegen.

Altijd ontkennen dat je er iets aan hebt gedaan. Zij moeten bewijzen dat je er iets aan hebt gedaan. Ik heb hem zo gekocht. Speel altijd het dom blondje.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Xclu »

hbassen schreef:
Xclu schreef:
meloenie schreef:
Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.

Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Ja dat lees ik op meerdere fora. 'De kans dat ze je auto uitlezen is zeer klein'. Maar dan is die kans er dus wel en ik heb weinig zin om de rest van mijn leven te gaan werken voor niets omdat ik toevallig had bedacht wat extra pks aan mijn auto toe te voegen.
Altijd ontkennen dat je er iets aan hebt gedaan. Zij moeten bewijzen dat je er iets aan hebt gedaan. Ik heb hem zo gekocht. Speel altijd het dom blondje.
Ja maar toch gaat zoiets tegen mijn gevoel in. Ik ga 25.000km per jaar rijden dus ik wil wel gewoon legaal rondrijden en niet 'illegaal bezig zijn maar als ik niets zeg is er niets aan de hand'. Dat blijft toch in mijn achterhoofd hangen en in dat geval vind ik het chiptunen het risico zeker niet waard.

Als ik zo alle reacties lees denk ik dat het volgende het antwoord op mijn vraag is:
- Het mag niet, omdat de gegevens die bij jouw kenteken horen niet meer kloppen.
- Maar in de praktijk komt men hier zelden achter omdat er weinig op wordt gecontroleerd, tenzij je er natuurlijk zelf wat over zegt.
- Gevolg is dus dat garantie vervalt en dat je verzekering in principe niet in orde is. Ook al zullen zowel de dealer als de verzekering hier niets van merken zolang je je mond houdt?
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Wesley Abarth »

Het mag wel, omdat je binnen de 20% marge blijft. Er zijn dealers die het remappen van auto's zelfs ondersteunen, en zelf ook toepassen.

Maar hè, het is jouw auto, twijfel je teveel, dan niet doen.


P.s. Let ff op het onnodig quoten :wink:
Xclu
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di aug 06, 2013 12:20

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Xclu »

Dus dan zou het in principe weer wel mogen?

- Zolang ik binnen de 20% blijf hoeft het kentekenbewijs niet te worden aangepast
- Kenteken klopt dus --> geen gedoe bij verzekering.

Je kunt dus eigenlijk 2 kanten op redeneren :lol:
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Enkele vragen betreft chiptuning

Bericht door Wesley Abarth »

Inderdaad, als je het wil,, gewoon lekker doen :lol: geen haan die er naar kraait
Plaats reactie