Enkele vragen betreft chiptuning
Enkele vragen betreft chiptuning
Hallo allen ,
Zoals jullie misschien in mijn topic hebben gelezen, zal ik komende week mijn Punto uit 2012 gaan ophalen.
Qua uiterlijk wil ik er op dit moment nog niet veel aan laten doen, maar ik ben wel aan het overwegen om hem te laten chiptunen. De gevolgen zijn voor mij alleen nog niet duidelijk.
Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de verzekering, het RDW etc. Ik heb het gegoogled en werd daar niet echt wijzer van, kreeg namelijk vooral Belgische bronnen terwijl het hier natuurlijk weer heel anders kan zijn. Ik las bij het RDW iets dat er bij meer dan 20% een meldingsplicht is, maar daar zou ik met een verandering van 85 naar 102 pk (Savali) volgens mij net geen last van hebben.
Mijn vraag is dus wat de gevolgen zijn van tuning voor de verzekering, garantie van de auto, het RDW etc.
Als het te veel risico's of extra kosten met zich meebrengt ga ik dit namelijk voorlopig nog niet doen.
Zoals jullie misschien in mijn topic hebben gelezen, zal ik komende week mijn Punto uit 2012 gaan ophalen.
Qua uiterlijk wil ik er op dit moment nog niet veel aan laten doen, maar ik ben wel aan het overwegen om hem te laten chiptunen. De gevolgen zijn voor mij alleen nog niet duidelijk.
Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de verzekering, het RDW etc. Ik heb het gegoogled en werd daar niet echt wijzer van, kreeg namelijk vooral Belgische bronnen terwijl het hier natuurlijk weer heel anders kan zijn. Ik las bij het RDW iets dat er bij meer dan 20% een meldingsplicht is, maar daar zou ik met een verandering van 85 naar 102 pk (Savali) volgens mij net geen last van hebben.
Mijn vraag is dus wat de gevolgen zijn van tuning voor de verzekering, garantie van de auto, het RDW etc.
Als het te veel risico's of extra kosten met zich meebrengt ga ik dit namelijk voorlopig nog niet doen.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 80
- Lid geworden op: do feb 07, 2013 11:44
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Als je naar savali of sqaudra gaat is er
Niemand die het ziet en daarbij zolang je geen vermogens toename van ronduit 30% hoef je niks te melden en zal er dan ook niks voor je veranderen kortom gewoon doen
Niemand die het ziet en daarbij zolang je geen vermogens toename van ronduit 30% hoef je niks te melden en zal er dan ook niks voor je veranderen kortom gewoon doen
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
De dealer/garager zal het niet snel merken. Die korte stukjes die hun rijden. RDW heeft de marge van 20% (dat haal je niet). Verzekering zal het een biet zijn, want die hebben er geen verstand van. Die willen alleen premie ontvangen. Garantie, eerste stukje, de dealer kan het niet uitlezen, merkt het alleen als ze flink gaan rijden en door trappen. Maar meestal geen probleem hoor. Ik heb ook een chiptuning, en een verlaging waardoor er onderdelen sneller kapot ZOUDEN kunnen gaan. Een stabilisator stang is bij mij onder garante vervangen ondanks tuning en verlaging.
Dus gewoon naar Savali (wel eerst lid worden van GPC, dan heb je zomaar al 60 euro korting) en door Ronald laten chippen. Hij zal ook nog wel een antwoord geven op al je vragen. Het rijdt gewoon zoveel lekkerder.
en wat de mens niet weet.....
Dus gewoon naar Savali (wel eerst lid worden van GPC, dan heb je zomaar al 60 euro korting) en door Ronald laten chippen. Hij zal ook nog wel een antwoord geven op al je vragen. Het rijdt gewoon zoveel lekkerder.
en wat de mens niet weet.....
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Als je een TwinAir hebt zou ik het gewoon doen bij Savali. de motor loopt zoveel lekkerder en je kunt normaal rijden in de ECO stand en toch heel zuinig rijden.
HB
HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
'Die willen alleen premie' ontvangen is naar mijn mening een beetje tekort door de bocht. Als ik een ernstig ongeval krijg en het blijkt mijn schuld te zijn, dan zal de verzekering toch nog eens kijken of mijn verzekering klopt. (Daarom moet je als jongere de auto nooit op de naam van je ouders verzekeren). Stel dat dan blijkt dat ik altijd in een auto heb gereden met 17pk meer, dan zal dat denk ik wel problemen geven?tonyvandenbroek schreef:De dealer/garager zal het niet snel merken. Die korte stukjes die hun rijden. RDW heeft de marge van 20% (dat haal je niet). Verzekering zal het een biet zijn, want die hebben er geen verstand van. Die willen alleen premie ontvangen. Garantie, eerste stukje, de dealer kan het niet uitlezen, merkt het alleen als ze flink gaan rijden en door trappen. Maar meestal geen probleem hoor. Ik heb ook een chiptuning, en een verlaging waardoor er onderdelen sneller kapot ZOUDEN kunnen gaan. Een stabilisator stang is bij mij onder garante vervangen ondanks tuning en verlaging.
Dus gewoon naar Savali (wel eerst lid worden van GPC, dan heb je zomaar al 60 euro korting) en door Ronald laten chippen. Hij zal ook nog wel een antwoord geven op al je vragen. Het rijdt gewoon zoveel lekkerder.
en wat de mens niet weet.....
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
De ecu wordt zelden tot nooit uitgelezen, zelfs niet bij dodelijke ongevallen. Heb enkele jaren stage gelipen bij verzekeringen en is maar 1x gebeurd (straatrace)
Life is better on 2 wheels
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Inderdaad, chiptunen is niet interessant, het vermogen wordt met een relatief klein percentage omhooggebracht. Als je er nu een compleet ander blok inlepelt, of zodanig aanpast dat je het dubbele aan vermogen hebt, kun je inderdaad problemen verwachten. Maar voor die paar PeeKaas echt niet
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Ja dat lees ik op meerdere fora. 'De kans dat ze je auto uitlezen is zeer klein'. Maar dan is die kans er dus wel en ik heb weinig zin om de rest van mijn leven te gaan werken voor niets omdat ik toevallig had bedacht wat extra pks aan mijn auto toe te voegen.meloenie schreef:Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Xclu schreef:Ja dat lees ik op meerdere fora. 'De kans dat ze je auto uitlezen is zeer klein'. Maar dan is die kans er dus wel en ik heb weinig zin om de rest van mijn leven te gaan werken voor niets omdat ik toevallig had bedacht wat extra pks aan mijn auto toe te voegen.meloenie schreef:Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Altijd ontkennen dat je er iets aan hebt gedaan. Zij moeten bewijzen dat je er iets aan hebt gedaan. Ik heb hem zo gekocht. Speel altijd het dom blondje.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Ja maar toch gaat zoiets tegen mijn gevoel in. Ik ga 25.000km per jaar rijden dus ik wil wel gewoon legaal rondrijden en niet 'illegaal bezig zijn maar als ik niets zeg is er niets aan de hand'. Dat blijft toch in mijn achterhoofd hangen en in dat geval vind ik het chiptunen het risico zeker niet waard.hbassen schreef:Altijd ontkennen dat je er iets aan hebt gedaan. Zij moeten bewijzen dat je er iets aan hebt gedaan. Ik heb hem zo gekocht. Speel altijd het dom blondje.Xclu schreef:Ja dat lees ik op meerdere fora. 'De kans dat ze je auto uitlezen is zeer klein'. Maar dan is die kans er dus wel en ik heb weinig zin om de rest van mijn leven te gaan werken voor niets omdat ik toevallig had bedacht wat extra pks aan mijn auto toe te voegen.meloenie schreef:Vermogen staat op kenteken dit ivm typegoedkeuring van de auto.Xclu schreef:Weer wat wijzer geworden, in de polis staat alleen de cilinderinhoud van de auto genoemd en wordt verder niets gemeld over KW of PK. Ik neem aan dat als de polis klopt, er niets aan de hand is?
Discussie wordt nu beetje theorie en praktijk.
Er gaan steeds meer geluiden op tot het uitlezen van voertuiggegevens via obd. Maar dat zal gebeuren bij dodelijke ongevallen.
Als ik zo alle reacties lees denk ik dat het volgende het antwoord op mijn vraag is:
- Het mag niet, omdat de gegevens die bij jouw kenteken horen niet meer kloppen.
- Maar in de praktijk komt men hier zelden achter omdat er weinig op wordt gecontroleerd, tenzij je er natuurlijk zelf wat over zegt.
- Gevolg is dus dat garantie vervalt en dat je verzekering in principe niet in orde is. Ook al zullen zowel de dealer als de verzekering hier niets van merken zolang je je mond houdt?
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Het mag wel, omdat je binnen de 20% marge blijft. Er zijn dealers die het remappen van auto's zelfs ondersteunen, en zelf ook toepassen.
Maar hè, het is jouw auto, twijfel je teveel, dan niet doen.
P.s. Let ff op het onnodig quoten
Maar hè, het is jouw auto, twijfel je teveel, dan niet doen.
P.s. Let ff op het onnodig quoten
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Dus dan zou het in principe weer wel mogen?
- Zolang ik binnen de 20% blijf hoeft het kentekenbewijs niet te worden aangepast
- Kenteken klopt dus --> geen gedoe bij verzekering.
Je kunt dus eigenlijk 2 kanten op redeneren
- Zolang ik binnen de 20% blijf hoeft het kentekenbewijs niet te worden aangepast
- Kenteken klopt dus --> geen gedoe bij verzekering.
Je kunt dus eigenlijk 2 kanten op redeneren
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Enkele vragen betreft chiptuning
Inderdaad, als je het wil,, gewoon lekker doen geen haan die er naar kraait