Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Ik rij nu een maand rond met een getunde multijet 1.3 (85pk).
Ja, mijn auto is zeker pittiger. Maar.... Ik hoopte dat hij ook zuiniger zou zijn en in ieder geval gelijk zou blijven in gebruik. Ik zie dat hij rond de kruissnelheid van 130km/h meer verbruikt dan vroeger. Bij de pomp valt het dan weer mee, dus mogelijk win ik het weer terug bij de lage snelheden.
Al met al twijfel ik nog of ik hiermee verder wil. Die verbruiksmeter irriteert me behoorlijk.
Ook zo'n ervaring met tunen?
conus
Ja, mijn auto is zeker pittiger. Maar.... Ik hoopte dat hij ook zuiniger zou zijn en in ieder geval gelijk zou blijven in gebruik. Ik zie dat hij rond de kruissnelheid van 130km/h meer verbruikt dan vroeger. Bij de pomp valt het dan weer mee, dus mogelijk win ik het weer terug bij de lage snelheden.
Al met al twijfel ik nog of ik hiermee verder wil. Die verbruiksmeter irriteert me behoorlijk.
Ook zo'n ervaring met tunen?
conus
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Denk dat dit met het weer van de laatste tijd te maken heeft. Mijn verbruik (en van veel andere mjet rijders) is ook merkbaar hoger dan normaal de laatste maand. Daar had ik ook al een topic over ergens. Ik dacht dat het met de aangepaste carterventilatie te maken zou kunnen hebben.
Zelf hou ik ook een verbruiksmeter bij op autoweek, maar die geeft een beter verbruik aan dan de boordcomputer. Mijne is trouwens niet gechipt.
Zelf hou ik ook een verbruiksmeter bij op autoweek, maar die geeft een beter verbruik aan dan de boordcomputer. Mijne is trouwens niet gechipt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- m.hisgen
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 32
- Lid geworden op: za jul 30, 2011 11:50
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Afgelopen maandag mijn evo laten tunen door Ronald (SAVALI) na een uitgebreide uitleg en kopje cappucino het motor management aangepast wat een enorm verschil hij rijd veel soepeler en je hoeft minder te schakelen dit had ik 1,5 jaar geleden moeten laten doen ben benieuwd wat het verbruik gaat doen.
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Ik zie veel positieve reacties over het chiptunen/re-mappen.
Eerst wilde ik het wel, toen weer niet, en nu misschien wel als ik die reacties lees.
Gewoon alles eruit halen wat er in zit , dacht ik zo
Maar nu heb ik een gescheurde luchtfilter in het blok zitten, klein scheurtje van 7cm aan de rand. Er is al een nieuwe K&N inlegfilter onderweg.
Zou het in de resultaten veel verschillen als ik met het re-mappen wacht tot de K&N erin ligt?
Eerst wilde ik het wel, toen weer niet, en nu misschien wel als ik die reacties lees.
Gewoon alles eruit halen wat er in zit , dacht ik zo
Maar nu heb ik een gescheurde luchtfilter in het blok zitten, klein scheurtje van 7cm aan de rand. Er is al een nieuwe K&N inlegfilter onderweg.
Zou het in de resultaten veel verschillen als ik met het re-mappen wacht tot de K&N erin ligt?
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Veel zal het niet schelen, maar ik zou altijd wachten totdat het luchtfilter gemaakt is.
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Ik ben vandaag ook bij Savali geweest voor de tuning.. Helemaal top! Had ik veel eerder moeten doen.. :roll:
De pevo is er een stuk feller op geworden en het bekende stotteren bij een laag toerental in de 3e of 4e is verdwenen
De pevo is er een stuk feller op geworden en het bekende stotteren bij een laag toerental in de 3e of 4e is verdwenen
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Gisteren mijn Punto 1,3 MJT 85 Pk laten chiptunen door Ronald bij Savali.
Aan de rol 52 kW vóór de tuning en 62 kW erna. Omgerekend naar PK's en rekening houdend met de verliezen is aan de krukas 86 PK nu 103 PK geworden met een toename van het koppel van 200 naar een maximum van 260 Nm. Het trage is eraf. Vanaf 1500 toeren rijdt het echt een stuk pittiger. Voor dieselpower onder de 1500 toeren kan Ronald niet zorgen. De turbo is dan nog niet op toeren en meer inspuiten zou alleen maar meer vervuiling betekenen, aldus Ronald. Dat is jammer. Door de te lange eerste versnelling vraagt het wegtrekken op een steile (buitenlandse) helling naar mijn gevoel teveel van de koppeling, omdat je boven de 1500 toeren moet zitten. Daaronder valt-ie dood.
Nou ja, dat is dus de beperking van deze diesel. Ik kan er mee leven. Bij de VW-driecilinder (Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia) is het nog veel erger. Die heeft onder de 2000 toeren niets in huis. De beste spaardiesel is nog steeds de Renault Clio 1,5 dci 85 fap Eco2. Die loopt ook bij lage toeren zoals een diesel hoort te lopen.
Dus, onder de 1500 toeren loopt het mooi, maar is er nog geen trekkracht. Er boven gaat de Punto er nu aanzienlijk sneller vandoor: ook een spaardiesel kan vliegen!
Met dank aan de club voor het bedingen van een mooie korting.
Aan de rol 52 kW vóór de tuning en 62 kW erna. Omgerekend naar PK's en rekening houdend met de verliezen is aan de krukas 86 PK nu 103 PK geworden met een toename van het koppel van 200 naar een maximum van 260 Nm. Het trage is eraf. Vanaf 1500 toeren rijdt het echt een stuk pittiger. Voor dieselpower onder de 1500 toeren kan Ronald niet zorgen. De turbo is dan nog niet op toeren en meer inspuiten zou alleen maar meer vervuiling betekenen, aldus Ronald. Dat is jammer. Door de te lange eerste versnelling vraagt het wegtrekken op een steile (buitenlandse) helling naar mijn gevoel teveel van de koppeling, omdat je boven de 1500 toeren moet zitten. Daaronder valt-ie dood.
Nou ja, dat is dus de beperking van deze diesel. Ik kan er mee leven. Bij de VW-driecilinder (Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia) is het nog veel erger. Die heeft onder de 2000 toeren niets in huis. De beste spaardiesel is nog steeds de Renault Clio 1,5 dci 85 fap Eco2. Die loopt ook bij lage toeren zoals een diesel hoort te lopen.
Dus, onder de 1500 toeren loopt het mooi, maar is er nog geen trekkracht. Er boven gaat de Punto er nu aanzienlijk sneller vandoor: ook een spaardiesel kan vliegen!
Met dank aan de club voor het bedingen van een mooie korting.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Hey AndreS,
Jouw bevindingen kan ik me ook helemaal in vinden. Beneden de 1500 toeren inderdaad totaal geen fut. Erboven een redelijk stuk sneller. Ik las pas hier op het forum iemand die 180 op de gps haalt met een originele mjet. Ik haal dat net op de teller met mijn gechipte. Toevallig afgelopen zondag is geprobeerd.
Jouw bevindingen kan ik me ook helemaal in vinden. Beneden de 1500 toeren inderdaad totaal geen fut. Erboven een redelijk stuk sneller. Ik las pas hier op het forum iemand die 180 op de gps haalt met een originele mjet. Ik haal dat net op de teller met mijn gechipte. Toevallig afgelopen zondag is geprobeerd.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma jul 22, 2013 18:31
- Locatie: maldegem, België
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Ik haal net de 220 niet met de gechipte 1.9 mjet
Misschien als de nieuwe uitlaat er eens onder zit dat we de 220 zullen halen
Misschien als de nieuwe uitlaat er eens onder zit dat we de 220 zullen halen
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Dat zijn betere waardes
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma jul 22, 2013 18:31
- Locatie: maldegem, België
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Hebbme wel al afgevraagd hoe hij zou gaan tegenover een abarth
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Tegenover een normale originele Abarth win je het, maar tegen een aangepaste zoals ik bijvoorbeeld heb leg je het af Je zit er een beetje tussen verwacht ik.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma jul 22, 2013 18:31
- Locatie: maldegem, België
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Bwa weet het nog niet direct hoor...
Ja tegen jouw supersport moet ik zelfs niet proberen.
Maar een gewone abarth blijft een benzine en de mijne een diesel en met de de korte versnellingen.
Zal het wel eens proberen als ik ooit de kans krijg ;p
Ja tegen jouw supersport moet ik zelfs niet proberen.
Maar een gewone abarth blijft een benzine en de mijne een diesel en met de de korte versnellingen.
Zal het wel eens proberen als ik ooit de kans krijg ;p
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Dat kan kloppen. Standaard loopt-ie officieel 172 km/h. Heb eens een keer 170 km/h (navigatiesnelheid) gereden met lichte tegenwind.Odelot schreef:Hey AndreS,
Jouw bevindingen kan ik me ook helemaal in vinden. Beneden de 1500 toeren inderdaad totaal geen fut. Erboven een redelijk stuk sneller. Ik las pas hier op het forum iemand die 180 op de gps haalt met een originele mjet. Ik haal dat net op de teller met mijn gechipte. Toevallig afgelopen zondag is geprobeerd.
Volgens de grafiek waarin de snelheid staat tegenover het benodigde vermogen heeft een toename aan de rol van 52 naar 62 kW een toename van de snelheid van ongeveer 10 km/h ten gevolge. Dus wordt 172 dan 182 km/h. Ik zal het zelden gebruiken, het gaat maar om de punch bij het accelereren, maar het is toch leuk.
Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK
Waarschijnlijk hier al besproken maar om nu ff 56 pagina's door te spitten.
Kun je bij de 85pk er gewoon een plaatje tussen zetten zonder foutmelding ?
Bij mijn vorige VAG kon je ook het vacuümslangetje bovenop de EGR dubbelvouwen met een tyrap waardoor hij dicht blijft staan, kan dat ook? Ik weet wel dat je dan afhankelijk bent van de vervuiling van de klep.
Kun je bij de 85pk er gewoon een plaatje tussen zetten zonder foutmelding ?
Bij mijn vorige VAG kon je ook het vacuümslangetje bovenop de EGR dubbelvouwen met een tyrap waardoor hij dicht blijft staan, kan dat ook? Ik weet wel dat je dan afhankelijk bent van de vervuiling van de klep.