Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Roffel »

Beste,

Ik heb nu al een aantal keren gehad dat als ik 55/60 km/u rijd, ik de auto niet op de cruisecontrol kan zetten als ik in de 5e versnelling zit.
Wat is hiervan de oorzaak/reden?
Het verbruik op een lange rechte weg met 55km/u is in de 4: gemiddel 26km/L en in de 5 is dit 29km/L.
Alles om zuinig mogelijk te rijden he ;)

BVD!
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Thegroov »

Zo slecht voor je motor.... Wellicht dat Fiat dat ook weet en daarom de functie uitgezet heeft bij te lage toeren?
Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Roffel »

Hoezo slecht voor je motor?
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Odelot »

Dan rij je met een veel te laag toerental. Erg slecht voor de koppeling etc.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Roffel »

Dat heb ik nog nooit gehoord.. zolang deze niet stottert is er niets aan de hand hoor.. een diesel is prima in staat om 1500 toeren te draaien en daarmee als de bak gekoppeld is, kan er weinig mis gaan.
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door AlexAbarth »

dat valt op een vlakke weg wel mee hoor. ik rij met de Abarth 50 in zn 5 op de Cruise Control. en die heeft niet het koppel al bij zo weinig toeren paraat als een diesel.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Rudabroda »

55-60km in vijf met CC is wel laag in de toeren maar voor een diesel niet te..
Ik heb ook een diesel en doe dit ook zo nu en dan.
Heb er wel een gewoonte van gemaakt om niet onder de 1500rpm de CC erop te zetten want echt heel prettig vind ie het niet..

Het enige waar ie dan weer wel moeite mee heeft (onder de 1500rpm) is met het pookje snelheid maken.
Als je dan met het gaspedaal gas geeft (duh), dan geeft ie aan "shift down".
De CC zal dan wel electronisch geblokeerd zijn.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Jarre »

aub:
http://www.driving-dutchman.com/opgerek ... we-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

het is op het forum al meermaals voorgekomen met die ketting. heb er zelf nooit last van gehad, maar ik rij nooit onder de 1500toeren met de auto.
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door AlexAbarth »

Jarre schreef:aub:
http://www.driving-dutchman.com/opgerek ... we-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

het is op het forum al meermaals voorgekomen met die ketting. heb er zelf nooit last van gehad, maar ik rij nooit onder de 1500toeren met de auto.
Dit stuk gaat over benzinemotoren he. niet over diesels die er om bekend staan bij veel lagere toerentallen te werken dan benzinemotoren.
Zoals het volgende Citaat duidelijk laat zien:

Voor een automotor is dat niet anders, vanaf 2.000 toeren krijgt een motor schwung, ook al piekt het koppel van moderne benzinemotoren bij lagere toerentallen.

Overigens zorgt hoog in toeren rijden weer voor overmatige slijtage aan de krukas lagers en drijfstang lagers.

Belangrijkste is denk ik toch op tijd olie verversen en als je even gas bij wil geven en je rijdt laag in toeren even terugschakelen.

Een 1.3 JTD levert al bijna 200 NM koppel bij 1500 toeren als je volgas geeft. terwijl je nog geen 60 NM nodig hebt om 50 te rijden. waarschijnlijk nog minder veel koppel maar ik weet niet exact hoeveel een punto nodig heeft voor de voortstuwing bij zo'n snelheid. dus moet het geen enkel probleem zijn om 50 in zn 5 te rijden.

Een grande punto 1.2 benzine levert bijvoorbeeld maximaal 102 NM koppel bij 3000 Toeren daar zou ik het niet aanraden om met 1500 toeren in zn 5 te gaan rijden. maar een 1.3 diesel moet dat makkelijk kunnen hebben.

Wat ik zelf ook veel merk in de garage is dat klanten klagen dat ze het nieuwe rijden toepassen en dat ze geen brandstofbesparing zien.
Vaak komt dit omdat de mensen dan wel vroeger opschakelen maar niet langzamer willen rijden dus het gaspedaal helemaal onderin trappen om toch maar net zo hard te kunnen rijden als de buurman.

In dat geval kun je beter wat verder doortrekken in toeren. in plaats van de motor helemaal uitwringen om de laatste newtonmeter er uit te persen.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Dick.W »

Mijn 1.3 Mjet reed in het begin ook 50 Km p/u op de cruise control, als ik maar geen gas bij gaf en de weg niet omhoog liep ging dat prima :D , maar naarmate er meer km op de teller kwamen ging het steeds moeilijker :( . Na dat de carterventilatie dicht gevroren was geweest en er een halve liter olie door het roetfilter gegaan was ging het helemaal niet meer. Na 60.000Km kon ik zelfs geen 60 meer rijden op de cruise control :? . Het lijkt er op dat naarmate het roetfilter vervuild hij er steeds meer moeite mee krijgt. Ook wel logies de motor krijgt steeds meer tegendruk van het roetfilter. Dus ik denk dat je in die richting in moet zoeken.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door MB560822 »

AlexAbarth schreef:
Overigens zorgt hoog in toeren rijden weer voor overmatige slijtage aan de krukas lagers en drijfstang lagers.
Wat een onzin. Er is een verschil tussen hoog (4000?) in de toeren rijden en gewoon normaal tussen 2000-3000 toeren rijden. Als je dat doet dan treed er echt geen overmatige slijtage op.

Als je 60 in zijn 5 gaat rijden dan heb je het echt niet begrepen..
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Jarre »

Ik reageer nog amper op zulke dingen.
Iedereen heeft er zijn eigen mening over, maar het feit is er wel degelijk dat het nieuwe rijden problemen veroorzaakt.
Internet staat er vol van, en bij de dealer hoor ik het ook veel.

Eeuwige discussie, ner zoals aftermarket xenon :)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Thegroov »

Ik reed daarstraks even 55 in zijn 5. Dat was dus rijden met 1050 toeren.
Bij 1500 toeren reed ik al 75. Zo'n motor is n.m.m. gewoon niet gemaakt om te cruisen vlak boven het stationair toerental.
Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Roffel »

Jeetje wat een heethoofden hier ineens..
Natuurlijk moet je niet plots het gas volop intrappen en natuurlijk moet je de auto ook wel eens goed gebruiken maar daar ging de vraag ook niet over ofwel dan?
Reacties als: "Dan heb je het echt niet begrepen" zijn natuurlijk emotionele balast welke TOTAAAL niets bijdragen aan mijn vraag en lekker opstokend zijn op een forum. Wees dan aub volwassen en hap dan niet toe op dit forum.
Als ik 60 in de 5 wil rijden, doe ik dat wanneer de weg kaarsrecht en lang is. Daarbij hoef ik geen motorvermogen aan te spreken en tuft de wagen prima door. Ik rij dan rond de 1100 toeren en voor een diesel is dat helemaal niet raar.

Bedankt Dick! Daar kan ik wat mee! Ik heb de auto nu nog in de garantieperiode dus deze dingen wil ik allemaal uitsluiten.
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruisecontrol <60 in het 5e verzet

Bericht door Thegroov »

Hey Rolf,

Hoewel ik je opmerkingen wel begrijp denk ik toch niet dat je het zo moet zien. De meeste mensen hier zijn geen heethoofden en zo. Velen kennen elkaar al jaren en ontmoeten elkaar op meetings en dergelijke. Dan wordt je wat makkelijker in je mening geven op een manier die wellicht hard lijkt, maar als je weet wie het zegt, dan weet je ook dat het niet zo hard bedoeld wordt.
Het is juist belangrijk dat iedereen zich open en vrij voelt om te zeggen wat hij/zij denkt. Da's altijd beter dan alleen maar ja knikken. Toen ik mijn een na laatste update toonde, kreeg ik de opmerkingen dat mijn auto steeds meer op het busje van het A-team ging lijken. Da's ook best wel hard als je denkt wat leuks gemaakt te hebben. Achteraf dacht ik: ze hebben nog gelijk ook. Ik had er dus toch meer aan dan dat iedereen 'Goh leuk' of helemaal niets zou zeggen.

Lees gewoon een beetje tussen de opmerkingen door en na een paar reacties heb je dus toch je antwoord er uit kunnen destilleren.

Mocht ik je tegen het hoofd gestoten hebben, mij excuses daarvoor dan bij deze.
Plaats reactie