Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Plaats reactie
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Franky »

Beste mensen,

Ik heb al sinds april problemen met mijn punto evo. De motor stottert af en toe bij rustig accelereren. Rond de 2000 toeren begint mijn motor dan te schokken. Je hoort er niks van, maar je voelt het heel duidelijk. Ik heb ondertussen al 2x een foutmelding van het roetfilter gekregen (1x had het roetfilter 2000km lang niet geregenereerd terwijl de boordcomputer gewoon zag dat het roetfilter dicht zat :shock: ). De garage heeft al verscheidene sensoren vervangen maar het helpt allemaal niets (luchtdruk en luchtmassa sensor?). Mijn auto is ondertussen gedegradeerd tot een zwaar onbetrouwbaar kreng waarmee je liever niet ver van huis gaat :S

De auto is 2 jaar oud en heeft 40 000 op de teller.

Hebben jullie enig idee waar dit in kan zitten? Zijn er mogelijk met diesels in NL ook problemen met de brandstof zoals bij de benzine bij verscheidene merken het geval is? Of toch wat anders?

Bij voorbaat dank.

Edit: Omschrijving stotteren
Rond de 2000 toeren houdt de motor meestal in bij een bepaalde hoeveelheid gas. De hoeveelheid gas is rustig accelereren in 2,3,4 versnelling. In de 1ste versnelling ga je te snel door te toeren om het echt te merken. In de 5de versnelling zou het stotteren net zo goed de wind of het wegdek kunnen zijn. Stotteren gebeurd met zowel koude als warme motor.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Franky »

Daar kwam ik zelf ook op uit na 10 minuten googlen.
De auto heeft al 4x? bij de garage gestaan hiervoor. Misschien wel vaker.
Ik ga in ieder geval eens vragen bij de garage of ze hier aan gedacht hebben. Het zou toch wel heel erg slecht zijn als ze dat niet hebben. Maarja, ik ga het proberen :) Dank je!

Nog meer ideeën?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Odelot »

Jij hebt het erover dat je motor al 2000km niet geregenereert heeft. Ik vraag me af hoe je dat merkt...
Ik heb nu 54k km gereden met mijn evo en heb nog nooit wat gemerkt van regenereren... Mijne wordt in november 2 jaar, en is een 90 grams versie. Misschien dat dat verschil maakt...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door scoop »

Ik merk het altijd wanneer de Punto aan het regenereren is, ook met mijn vorige. Ik zie het aan het verbruik en ik hoor het ook meteen aan het andere geluid van de uitlaat (diepere, holle brom als je het gas loslaat en de toeren laat zakken van 2000 naar 1500 rpm). Ik kan me dan weer niet voorstellen dat iemand het niet merkt. :)

@Franky: ik kan me goed voorstellen dat de garage er nog niet aan gedacht heeft. Als je niet goed weet hoe je het punt moet opzoeken waar ie nu hapert, dan merk je het niet. Vaak geven ze effe gas en laten ze de auto weer uitrollen met het gas los, maar het probleem zit hem bij EGR's juist in deellast situaties (wanneer je een constante snelheid aanhoudt). Hierbij gaat de EGR klep half open staan (niet dicht, niet open). Als je dan een "rotte" klep hebt, kan ie gaan klapperen. Het gevolg is dat je motor afwisselend lekker verse lucht krijgt en dan alleen maar uitlaatgassen. Je kunt wel raden wat dit doet in de motor... En omdat de klep toch wel af en toe open gaat merkt het motor management niet dat de klep niet meer goed werkt. Dus geen melding in het motor management.
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Doxxo »

Moet ik ook is bij het volgend onderhoud zeggen dan want ik heb ook last van het haperen..
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Franky »

Odelot schreef:Jij hebt het erover dat je motor al 2000km niet geregenereert heeft. Ik vraag me af hoe je dat merkt...
Ik heb nu 54k km gereden met mijn evo en heb nog nooit wat gemerkt van regenereren... Mijne wordt in november 2 jaar, en is een 90 grams versie. Misschien dat dat verschil maakt...
Als je motor 2000km niet geregenereerd heeft merk je het aan feit dat je bijna geen vermogen hebt, de auto enorm schudt en je motormanagement lampje aanschiet om daarna je motor softwarematig te beschermen :mrgreen: Dit is heel fout :P
Ik kan het regenereren meestal merken aan mijn verbruik meter. Maar die meter zegt met al mijn klachten ook niks meer. Mijn verbruik is regelmatig waardeloos en dan blijkt hij niet geregenereerd te hebben (hoor je later bij de garage). Ik hoor verder tijdens regenereren geen verschil in de motor. Merk hoogstens een vermindering in vermogen.

Verder vandaag weer wat gereden. Toen ik wegreed met mijn auto reed de auto heel anders dan toen ik aan kwam. Hij lijkt nu "even" niet te stotteren. We zullen zien hoe lang hij dat volhoudt.
Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Hans1963 »

Ik heb het probleem ook. De auto stottert als het blok koud is en als ik na starten na 2 km in de file terecht kom. Dan rij ik in z'n 2 ongeveer 20-30 km p/u en dan is dit duidelijk merkbaar. Dit is bijna dagelijks het ritueel. Het probleem is begonnen bij ongeveer 60.000 km. Toen is er een middeltje aan de brandstof toegevoegd om te reinigen maar dat mocht niet baten. Volgens de garage vergis ik me en kwam het stottende gevoel uit de aandrijving (aandrijfas). Nou, na bijna 35 jaar auto en motor rijden voel ik dat verschil echt wel.

Het probleem is ongeveer 20.000 km blijven bestaan tot de km-stand ongeveer 80.000 km was. Toen was het probleem plotseling weg (notabene in de winter dus meer kou). Dat "plotseling" leek ik te voelen, alsof er iets veranderde in het draaien van de motor. Het stotter-probleem heeft zich bijna 10.000 km niet voorgedaan, maar is onlangs weer begonnen, ook met een buitentemperatuur van 15 graden. Daar is nog een probleem bij gekomen want het gele driehoekje en het motorblok te samen met een piep en melding "laat controleren motor" worden telkens bij het starten getoond. Uit de uitgelezen foutcode zou er iets met de luchtmassameter zijn. Die is vervangen (€ 200,-) maar de melding was na 2 dagen terug. De melding ontstaat telkens bij het starten, dus niet onder het rijden (en hierin blijk ik niet de enige te zijn las ik elders op het forum). Dus het lag niet aan de luchtmassameter, toen is de bekabeling op breuk gecontroleerd maar ook die was in orde. Nu weet men niet waar het aan ligt en rij ik dagelijks rond met de melding, zonder dat ik iets aan het rijden kan merken, behalve soms het stotteren zoals hierboven vermeld. Ik heb nu 90.000 km op de teller staan maar ben de Punto helemaal zat. OP zich een leuke wagen, maar als er iets aan is wordt over de rug (de portemonnee) van de klant "geprobeerd" het probleem op te lossen. Niet opgelost, pech, wel je geld kwijt. En ik heb al de nodige problemen gehad met deze Punto dus voor mij nooit meer. Overigens hebben andere merken waar vanwege de CO2 uitstoot aan alle kanten geperst is hieraan te voldoen, ook dergelijke problemen.
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Stotterende motor 1.3 MultiJet 16V 85 (diesel)

Bericht door Franky »

Jeeytje, oud topic.

Bij mij zijn de problemen zo goed als verholpen. Ik heb er 10x voor in garage gestaan (dit is geen overdrijving helaas). Bij mij zat er een scheur in de turbo slang. Deze heeft alle ellende veroorzaakt. Kennelijk viel soms even wat druk weg en werd daardoor de elektronica ontregeld wat veel sensoren heeft vervuild en veel foutmeldingen heeft gegenereerd die allemaal een andere kant op wezen. Uiteindelijk scheurde de slang zo ver open dat de auto niet sneller dan 80 ging. Toen hadden ze de oorzaak van alle problemen pas gevonden.

Sinds dien geen problemen meer gehad met de motor. Hij houdt echter nog wel een beetje in bij weinig gas. Ik vind het niet storend genoeg om er wat mee te doen. Los van het feit dat ik er geen vertrouwen in heb dat ze het ooit vinden.
Plaats reactie