Geen overtuigende airco....

Gebruikersavatar
TheoWen
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za dec 26, 2015 14:31

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door TheoWen »

Is zo grappig dat ik hier zoveel lees dat die dingen in een gp niet fatsoenlijk werken.
Die van mijn blaast de ballen van mijn lichaam af zo koud! Dus ik kan helaas geen advies geven.
Ja eentje en dat is: laat de hoeveelheid koelmiddel even checken en kijk of er geen pluis en dergelijk aan de condensor kant zit (voor bij de radiateur) dit geeft als probleem dat hij de warmte niet kan afvoeren en dat er ook dus geen warmte binnen meer wordt opgenomen!
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door R_Donselaar »

Mijn Punto wordt ook niet echt koud met dit weer... Binnenkort maar eens laten kijken naar de vloeistof.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door walllie »

3 dingen idd

koudmiddel moet op pijl zijn
je airco droger moet in orde zijn dit is een vervang onderdeel en loopt vol met vocht
en je condensor moet altijd geheel blad/troep vrij zijn

doet hij het dan nog steeds maar voor de helft
ff een goede airco boer er na laten kijken en melden wat al gedaan is
wellicht hebt je een slippende aandrijf poulie of zo iets
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
TheoWen
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za dec 26, 2015 14:31

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door TheoWen »

walllie schreef:3 dingen idd

koudmiddel moet op pijl zijn
je airco droger moet in orde zijn dit is een vervang onderdeel en loopt vol met vocht
en je condensor moet altijd geheel blad/troep vrij zijn

doet hij het dan nog steeds maar voor de helft
ff een goede airco boer er na laten kijken en melden wat al gedaan is
wellicht hebt je een slippende aandrijf poulie of zo iets
Idd, als hij goed gevacumeerd is dan kan er bijna geen vocht meer in zitten.
Ooit vraag ik mij af of dit allemaal juist en goed gedaan wordt...
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door Skrymger »

Bij een dieseltje zit de airco aandrijving op de multi riem die ook de dynamo aandrijft. Mocht die slippen ga je dat wel snel merken gok ik zo (langs de kant van de weg :D)

Verder inderdaad even checken die condenser. Als die lek is merk je ook dat overal vieze geel groenige troep zit, dat is het koelmiddel vergelijkbaar met dat wat in je koelkast/vriezer zit thuis.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door BramvE »

In het boekje staat toch dat hij maar tot maximaal 5 graden onder de buitentemperatuur kan koelen?

Ik merk ook enorm verschil tussen de clima in de '06 GP en de '15 peugeot 208 die nu ook tijdelijk voor de deur staat, denk dat de GP een wat ouder systeem heeft. Verwacht er dus wat minder van, maar blijft nog steeds een onmisbare optie imho.

Met een buitentemperatuur van >25 graden en de Clima van de GP op 19 graden duurt het denk ik zo'n 10 minuten voordat de climate control iets zachter begint te blazen (wat voor mij het teken is dat hij in de buurt komt van die 19). Pas na zo'n 20 minuten gaat hij stabiel blazen op 3 streepjes.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door Odelot »

Wij hebben ook nog een bmw 3 serie uit '99. Die airco doet het veel beter dan die van mijn evo. Oudere systemen zijn dus niet perse slechter...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door walllie »

hang af van de grote van je pomp en van de staat van je fiat systeem
maar vergeet ook niet dat een kleine motor ook bijna altijd een kleine pomp heeft
en dus minder koel capaciteit omdat anders je brandstof kosten te hoog worden met ingeschakelde ac
nu kost je dat 5 a 10% als ze er een pomp aan hangen die de helft groter is loopt iedereen weer te klagen dat ie zo veel zuipt als de ac aan staat


grote autos grote pompen en groot koel capaciteit

kleine autos alles klein en dus minder koel capaciteit


feit blijft
105% vulling incl juiste pag olie en fluo (ja 5 % over vullen kan dat word al ingecalculeerd als marge door je vul machine)
eens in de 3 a 4 jaar een nieuwe airco droger
een vuil/blad vrije condensor doorvoer

en een fris airco filter
dan moet ook je pevo systeem normaal kunnen koelen

lukt dit niet heb je bijv een slippende multie riem of een slippende magneet koppeling op je pomp dan lever je al snel vele % aan koeling in

in mijn oude w126 300se zit een joekel van een pomp met 1.5 kg vuling
ijspegels zo koud en systeem is uit 1986 (pomp is nieuw)
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
RicoKEVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 91
Lid geworden op: do nov 12, 2015 14:01
Locatie: Lelystad

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door RicoKEVO »

Ik denk dat ik er achter ben hoe ik mijn airco steenkoud zijn werk kan laten doen......

Ik heb het de afgelopen tijd bijna constant gedaan, namelijk eerst even de auto 'warm' rijden gedurende enkele kilometers en dan rijdende weg de airco aanzetten. Klinkt misschien wat bijzonder, maar als ik het op deze wijze doe stroomt er werkelijk ijskoude lucht uit de ventilatieopeningen. Hierbij maakt het niet of de buitentemperatuur nu 20 graden of 35 graden is. Het is wel even afzien de eerste kilometers als de auto daarvoor in de brandende zon heeft gestaan....

Als ik de airco direct na/bij het starten aanzet, komt de airco gewoon niet op lekker op gang. Of ik hierbij nu een ritje maak van 10 kilometer of 110 kilometer maakt niet uit, de airco is niet overtuigend.

Hierbij heb ik wel steeds de uitstroomopeningen op dezelfde stand staan, de stand op '7-uur' ofwel alleen via de 'romp-hoogte-roosters'. Als het te koud wordt dan zet ik de ventilator op standje 1 i.p.v. 2 of 3. Tevens heb ik de uitstroomopeningen niet op het lichaam gericht.

Als de airco lekker op gang is, kan ik ook gerust gebruik maken van Start-Stop, want bij het herstarten is de airco in een oogwenk weer koud.

Deze workaround geeft mij ijskoud resultaat, maar of het 'normaal' is......
Berrychello
Nuovo Arrivato
Berichten: 188
Lid geworden op: do mei 07, 2015 22:02

Re: Geen overtuigende airco....

Bericht door Berrychello »

Ik merkte vorige week dat ie weer lekker koud werd, maar de warmte blijft toch erg achterin de auto hangen. En hoe langer de warmte blijft hangen, hoe verder de warmte naar voren trekt (dus als eerste richting je nek/hoofd).
Plaats reactie