Camber-fiasco
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Camber-fiasco
Hey luitjes,
Ik zit met het fiasco wat mijn wegligging behindert en mij (o.a.) daardoor vorige keer ook mijn voorkant kostte op het circuit, genaamd positief camber. Sinds de montage van een schroefset (AP Performance, in hoogte verstelbaar) plaagt mij dit. En hoe lager ik de auto schroef, hoe positiever het camber gaat staan. Inmiddels is links al 3,5 graden en rechts zelfs 4,1 graden positief! Een enorm trieste waarde, waarmee ik op hogere snelheden zelfs met standaard onderstel harder hoeken kon en mijn dure banden ook allesbehalve tot hun recht komen.
Ik heb inmiddels een set variobolts van Eibach aangeschaft, omdat deze toch niet zo gek duur waren. Maar in theorie kunnen deze ook maar maximaal 1,75 graden stellen, een soort tijdelijke oplossing dus zegmaar, welke mij dus ook niet naar mijn gewenste resultaat brengen van plm. 2,5 graden negatief camber.
Mijn vraag is, hoe nu te handelen. Hoe staat het camber bij andere GP/PE rijders welke ook met een schroefset rijden? En indien gemodificeerd, wat is er aangepast? Zijn er naast camberbolts (welke ik dus al klaar heb liggen) nog meer oplossingen, zoals camberplates (lijkt me niet logisch getuige de schotelbevestiging van een Punto)? Of mijn schroefset naar het oud ijzer brengen en een nieuwe halen?
Groeten, Eeuwe (met een inmiddels herstelde GP)
Ik zit met het fiasco wat mijn wegligging behindert en mij (o.a.) daardoor vorige keer ook mijn voorkant kostte op het circuit, genaamd positief camber. Sinds de montage van een schroefset (AP Performance, in hoogte verstelbaar) plaagt mij dit. En hoe lager ik de auto schroef, hoe positiever het camber gaat staan. Inmiddels is links al 3,5 graden en rechts zelfs 4,1 graden positief! Een enorm trieste waarde, waarmee ik op hogere snelheden zelfs met standaard onderstel harder hoeken kon en mijn dure banden ook allesbehalve tot hun recht komen.
Ik heb inmiddels een set variobolts van Eibach aangeschaft, omdat deze toch niet zo gek duur waren. Maar in theorie kunnen deze ook maar maximaal 1,75 graden stellen, een soort tijdelijke oplossing dus zegmaar, welke mij dus ook niet naar mijn gewenste resultaat brengen van plm. 2,5 graden negatief camber.
Mijn vraag is, hoe nu te handelen. Hoe staat het camber bij andere GP/PE rijders welke ook met een schroefset rijden? En indien gemodificeerd, wat is er aangepast? Zijn er naast camberbolts (welke ik dus al klaar heb liggen) nog meer oplossingen, zoals camberplates (lijkt me niet logisch getuige de schotelbevestiging van een Punto)? Of mijn schroefset naar het oud ijzer brengen en een nieuwe halen?
Groeten, Eeuwe (met een inmiddels herstelde GP)
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
Re: Camber-fiasco
Ik heb op circuit op Assen het één en ander zien gebeuren.
Door negatief camber toe te passen trekken je wielen naar hun rechte staat wanneer je stevig de bocht in gaat.
Negatief camber op de voorwielen.
Camber op de voorwielen is gemakkelijker in te stellen dan achter, op de voorste schokbrekers zitten onderin 2 bouten, hiermee bevestig je de set aan je onderstel, deze kun je loshalen en verstellen op camberdiepte.
Na het verstellen dien je de auto uit te lijnen en aan te geven dat je 4 á 5 graden camber wilt behouden.
Ik heb het hierbij over deze bouten. (gaten onderin de schokbreker)
Negatief camber op de achterwielen.
Om achter camber in de stellen dien je op onderstaande afbeelding deze vier bouten los te draaien (rechts op foto), hiermee komt je trommel of schijf los en kun je tussen de onderste 2 bouten een plaatje plaatsen (zelffabricage of shims) dit zorgt ervoor dat ook achter onder camber komt te staan. (let erop dat je de plaatjes tussen het chassis en de trommel of schijf doet, anders doet het niks.
Ik ben bij Zandvoort aanwezig, daar kan ik je eventueel laten zien hoe het bij mij staat (door de verlaging loopt mijn wiel aan in de kas met sturen, camber toegepast)
Naast camber toepassen moet je letten op je banden (die slijten ook scheef af) en welk soort band je neemt, getrokken band met camber zorgt voor minder problemen met aanlopen aan de binnenzijde dan normale band.
Hopelijk heb je hier wat aan!
Door negatief camber toe te passen trekken je wielen naar hun rechte staat wanneer je stevig de bocht in gaat.
Negatief camber op de voorwielen.
Camber op de voorwielen is gemakkelijker in te stellen dan achter, op de voorste schokbrekers zitten onderin 2 bouten, hiermee bevestig je de set aan je onderstel, deze kun je loshalen en verstellen op camberdiepte.
Na het verstellen dien je de auto uit te lijnen en aan te geven dat je 4 á 5 graden camber wilt behouden.
Ik heb het hierbij over deze bouten. (gaten onderin de schokbreker)
Negatief camber op de achterwielen.
Om achter camber in de stellen dien je op onderstaande afbeelding deze vier bouten los te draaien (rechts op foto), hiermee komt je trommel of schijf los en kun je tussen de onderste 2 bouten een plaatje plaatsen (zelffabricage of shims) dit zorgt ervoor dat ook achter onder camber komt te staan. (let erop dat je de plaatjes tussen het chassis en de trommel of schijf doet, anders doet het niks.
Ik ben bij Zandvoort aanwezig, daar kan ik je eventueel laten zien hoe het bij mij staat (door de verlaging loopt mijn wiel aan in de kas met sturen, camber toegepast)
Naast camber toepassen moet je letten op je banden (die slijten ook scheef af) en welk soort band je neemt, getrokken band met camber zorgt voor minder problemen met aanlopen aan de binnenzijde dan normale band.
Hopelijk heb je hier wat aan!
Re: Camber-fiasco
Uw banden lopen idd heel scheef af.. moet je wel rekening mee houden.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Re: Camber-fiasco
Dat begrijp ik, maar dat doen ze nu ook al met zo'n 4 graden positief hoor haha -]
Bedankt voor je bijdrage Rik, ik zal nog eens kijken wat ik kan met die bouten daar beneden. Bij mijn weten is dat helemaal niet verstelbaar oid bij mij en de voorkant eerst maar even. Bedankt voor het aanbod, wou het eigenlijk vóór zandvoort gefixt hebben haha. Ik zal zien of het wat wordt.
Bedankt voor je bijdrage Rik, ik zal nog eens kijken wat ik kan met die bouten daar beneden. Bij mijn weten is dat helemaal niet verstelbaar oid bij mij en de voorkant eerst maar even. Bedankt voor het aanbod, wou het eigenlijk vóór zandvoort gefixt hebben haha. Ik zal zien of het wat wordt.
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
- Lange Harry
- Junior Stato
- Berichten: 216
- Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18
Re: Camber-fiasco
Heb je al contact gehad met AP performance?
Het lijkt mij een productiefout als je na montage met een positief camber te maken hebt...
Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit de bedoeling geweest kan zijn van een schroefset, het rijdt niet alleen onprettig, maar het is ook gewoon onveilig....
Het lijkt mij een productiefout als je na montage met een positief camber te maken hebt...
Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit de bedoeling geweest kan zijn van een schroefset, het rijdt niet alleen onprettig, maar het is ook gewoon onveilig....
Re: Camber-fiasco
Het vreemde is dat ik ook op AP rijd, maar mijn camber is toch echt negatief.
Verkeerde uitlijning?
Verkeerde uitlijning?
Re: Camber-fiasco
Mijn stond ook negatief hoor.. Dus ik vermoed eigenlijk ook wel dat er iets mis is.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Re: Camber-fiasco
Same here, rijd dan wel op Bilstein, maar hoe lager hoe meer camber negatief automatisch. Kan hier ook niets afgesteld worden. Ben idd bang voor een productiefout in je schroefset, of een draagarm die niet helemaal lekker is bv.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
Re: Camber-fiasco
Ja hoe was je camber VOORdat je dit schroefset plaatste?
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
- Tjeerd1992
- Junior Stato
- Berichten: 265
- Lid geworden op: wo okt 03, 2012 15:39
- Locatie: Vollenhove
Re: Camber-fiasco
Uitlijnen een optie?? Dan trek je de wielen recht..
Op zoek naar een zuinige, mooie diesel