Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09
Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Ik merk een vrij hoge frequentie in de regeneratiecyclus. Eigenlijk iedere dag (na ritten van 50 tot 100km) wordt de regeneratiecyclus gestart. Althans, dat denk ik want het verbruik op de snelweg is dan plotseling en gedurende zo'n 10km bij 100km/h ongeveer 1:17/18. Daarna zie ik weer een verbruik van 1:25/26.
Best wel vreemd.
Iemand een idee?
Ik heb zitten denken aan een Savali EGR en DPF aanpassing.
http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/egr-dpf
Iemand hier ervaring mee?
Zou het een andere oorzaak kunnen hebben. Bijvoorbeeld het bijladen van de accu?
Best wel vreemd.
Iemand een idee?
Ik heb zitten denken aan een Savali EGR en DPF aanpassing.
http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/egr-dpf
Iemand hier ervaring mee?
Zou het een andere oorzaak kunnen hebben. Bijvoorbeeld het bijladen van de accu?
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
hoeveel km heeft je punto al?
kan zijn dat je filter best vol zit waardoor hij aardig sneller wil regenereren
kan zijn dat je filter best vol zit waardoor hij aardig sneller wil regenereren
Life is better on 2 wheels
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Mijne doet het om de 400km en 300 bij veel stadsverkeer, hebben jullie ook veel last van rook?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Er staat 57000km op de teller. Niet al te veel dus. Althans, in mijn perceptie.
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Loop eens die slang na die naar je roetfilter gaat. Daar zitten twee rubberen stukjes in die in een bocht zitten en waar nogal wat druk op komt. Hier kunnen scheurtjes in komen waardoor het filter niet meer kan zien wanneer het filter vol zit en wanneer niet en dus vaker (of altijd) aan het regenereren is.
Heb ik ook gehad. Pas op! Garage wil totale slang vervangen a 150 euro terwijl je ook gewoon de darmpjes kan vervangen a 10 euro!
Heb ik ook gehad. Pas op! Garage wil totale slang vervangen a 150 euro terwijl je ook gewoon de darmpjes kan vervangen a 10 euro!
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
thanks, ga ik dit weekend eens onderzoeken.
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Ik zeg in mijn bovenstaande post slang maar bedoel natuurlijk leiding met 2 rubberen bochtjes ter hoogte van het blok. Succes!
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Kan je aan een lampje zien of de regeneratiecyclus gestart wordt. Ik let weinig op mijn verbruik en zie het daarom tijdens het rijden niet.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
er staat inmiddels ruim 76000km op de tellert en het regenereren gaat alweer zo'n 19000km op een acceptabele interval van 400km. Je merkt het alleen maar aan het brandstofverbruik.
prima bakkie.
prima bakkie.
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Dat jullie dat regeneren in de gaten hebben.
Mij bij kwam er gisteren een dikke blauw walm uit de uitlaat en even later maakte de koelvin van de radiateur een vreselijke bak herrie.
Nadat ik de auto weer gestart had, kreeg ik de melding dat het reinigen actief was en dat ik de auto in beweging moest houden. Het regeneratie lampje brandde ook. Regelmatig weer een blauwe walm en een takkeherrie onder de kap.
Ik naar mijn garage en om uitleg gevraagd. Niets aan de hand gewoon een flinke rit maken totdat het lampje weer uit gaat. Een geforceerde regeneratie was gestart. Na 15 km was het lampje uit, de blauwe walm weg en weer rustig onder de motorkap.
Dat was voor mij de eerste keer dat ik iets van de regeneratie gemerkt heb.
Mij bij kwam er gisteren een dikke blauw walm uit de uitlaat en even later maakte de koelvin van de radiateur een vreselijke bak herrie.
Nadat ik de auto weer gestart had, kreeg ik de melding dat het reinigen actief was en dat ik de auto in beweging moest houden. Het regeneratie lampje brandde ook. Regelmatig weer een blauwe walm en een takkeherrie onder de kap.
Ik naar mijn garage en om uitleg gevraagd. Niets aan de hand gewoon een flinke rit maken totdat het lampje weer uit gaat. Een geforceerde regeneratie was gestart. Na 15 km was het lampje uit, de blauwe walm weg en weer rustig onder de motorkap.
Dat was voor mij de eerste keer dat ik iets van de regeneratie gemerkt heb.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Die blauwe walm heb ik nog nooit meegemaakt. Ach voor alles een eerste keer zullen we maar zeggen.
Ik rij altijd met het verbruik op het display dus zie direct wanneer er 'iets' aan de hand is. Ik schrik er niet van ofzo maar merk het gewoon op en rij rustig verder. Ik maak wel een ommetje als ik zie dat hij aan het regenereren is. Dat merk je aan het zwaarder lopen van de motor bij stilstand. Als je je airco aanzet bij het optrekken.
Ik rij altijd met het verbruik op het display dus zie direct wanneer er 'iets' aan de hand is. Ik schrik er niet van ofzo maar merk het gewoon op en rij rustig verder. Ik maak wel een ommetje als ik zie dat hij aan het regenereren is. Dat merk je aan het zwaarder lopen van de motor bij stilstand. Als je je airco aanzet bij het optrekken.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:31
- Locatie: Wolvega
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Als je probleem mee hebt, dan kun je ook de roetfilter er uit laten halen. Ik heb hem er ook er uit laten halen en ik heb er geen spijt van. Het heeft mijn vader een turbo gekost door die roetfilter. Mijn auto loopt een stuk zuiniger daar door.
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Hey Sietse Boek,
Heb jij ook last van zwarte rookwolken bij veel gas?
Ik heb mijn DPF er ook uit en hij walmt en stinkt best veel...
Heb jij ook last van zwarte rookwolken bij veel gas?
Ik heb mijn DPF er ook uit en hij walmt en stinkt best veel...
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Met roetfilter komt er bij veel gas geven ook een rookwolk uit. Dit is typisch Diesel. Zonder roetfilter zal dit heel goed meer kunnen zijn. Ook zou een Diesel zonder roetfilter kunnen "stinken". Moderne diesels stinken vrijwel niet meer. Ga maar eens achter van 30 jaar oud. Dan weet je wel hoe een diesel kan stinken (en vroeger normaal was).
Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik
Over een tijdje is het waarschijnlijk afgelopen met het verwijderen van roetfilters. Hier een brief van staatsecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer: KLIK
In de brief is een passage gewijd aan het verwijderen van roetfilters. Mansveld schrijft:
In de brief is een passage gewijd aan het verwijderen van roetfilters. Mansveld schrijft:
Ik zal TNO opdracht gegeven om samen met de RDW te bezien hoe de APK zodanig kan worden aangepast dat voertuigen waarvan het roetfilter is verwijderd de keuring niet langer kunnen doorstaan.