Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door MrNillsons »

Ik merk een vrij hoge frequentie in de regeneratiecyclus. Eigenlijk iedere dag (na ritten van 50 tot 100km) wordt de regeneratiecyclus gestart. Althans, dat denk ik want het verbruik op de snelweg is dan plotseling en gedurende zo'n 10km bij 100km/h ongeveer 1:17/18. Daarna zie ik weer een verbruik van 1:25/26.
Best wel vreemd.

Iemand een idee?

Ik heb zitten denken aan een Savali EGR en DPF aanpassing.
http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/egr-dpf

Iemand hier ervaring mee?

Zou het een andere oorzaak kunnen hebben. Bijvoorbeeld het bijladen van de accu?
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Jarre »

hoeveel km heeft je punto al?
kan zijn dat je filter best vol zit waardoor hij aardig sneller wil regenereren
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Kingpin »

Mijne doet het om de 400km en 300 bij veel stadsverkeer, hebben jullie ook veel last van rook?
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door MrNillsons »

Er staat 57000km op de teller. Niet al te veel dus. Althans, in mijn perceptie.
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door BiGRoN »

Loop eens die slang na die naar je roetfilter gaat. Daar zitten twee rubberen stukjes in die in een bocht zitten en waar nogal wat druk op komt. Hier kunnen scheurtjes in komen waardoor het filter niet meer kan zien wanneer het filter vol zit en wanneer niet en dus vaker (of altijd) aan het regenereren is.

Heb ik ook gehad. Pas op! Garage wil totale slang vervangen a 150 euro terwijl je ook gewoon de darmpjes kan vervangen a 10 euro!
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door MrNillsons »

thanks, ga ik dit weekend eens onderzoeken.
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door BiGRoN »

Ik zeg in mijn bovenstaande post slang maar bedoel natuurlijk leiding met 2 rubberen bochtjes ter hoogte van het blok. Succes!
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Athome »

Kan je aan een lampje zien of de regeneratiecyclus gestart wordt. Ik let weinig op mijn verbruik en zie het daarom tijdens het rijden niet.
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door MrNillsons »

er staat inmiddels ruim 76000km op de tellert en het regenereren gaat alweer zo'n 19000km op een acceptabele interval van 400km. Je merkt het alleen maar aan het brandstofverbruik.

prima bakkie.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Athome »

Dat jullie dat regeneren in de gaten hebben.
Mij bij kwam er gisteren een dikke blauw walm uit de uitlaat en even later maakte de koelvin van de radiateur een vreselijke bak herrie.
Nadat ik de auto weer gestart had, kreeg ik de melding dat het reinigen actief was en dat ik de auto in beweging moest houden. Het regeneratie lampje brandde ook. Regelmatig weer een blauwe walm en een takkeherrie onder de kap.

Ik naar mijn garage en om uitleg gevraagd. Niets aan de hand gewoon een flinke rit maken totdat het lampje weer uit gaat. Een geforceerde regeneratie was gestart. Na 15 km was het lampje uit, de blauwe walm weg en weer rustig onder de motorkap.

Dat was voor mij de eerste keer dat ik iets van de regeneratie gemerkt heb.
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door MrNillsons »

Die blauwe walm heb ik nog nooit meegemaakt. Ach voor alles een eerste keer zullen we maar zeggen.
Ik rij altijd met het verbruik op het display dus zie direct wanneer er 'iets' aan de hand is. Ik schrik er niet van ofzo maar merk het gewoon op en rij rustig verder. Ik maak wel een ommetje als ik zie dat hij aan het regenereren is. Dat merk je aan het zwaarder lopen van de motor bij stilstand. Als je je airco aanzet bij het optrekken.
Sietse Boek
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:31
Locatie: Wolvega

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Sietse Boek »

Als je probleem mee hebt, dan kun je ook de roetfilter er uit laten halen. Ik heb hem er ook er uit laten halen en ik heb er geen spijt van. Het heeft mijn vader een turbo gekost door die roetfilter. Mijn auto loopt een stuk zuiniger daar door. :D
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Sjoerd H. »

Hey Sietse Boek,
Heb jij ook last van zwarte rookwolken bij veel gas?
Ik heb mijn DPF er ook uit en hij walmt en stinkt best veel...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door Athome »

Met roetfilter komt er bij veel gas geven ook een rookwolk uit. Dit is typisch Diesel. Zonder roetfilter zal dit heel goed meer kunnen zijn. Ook zou een Diesel zonder roetfilter kunnen "stinken". Moderne diesels stinken vrijwel niet meer. Ga maar eens achter van 30 jaar oud. Dan weet je wel hoe een diesel kan stinken (en vroeger normaal was).
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: Vrij hoge frequentie regeneratiecyclus > hoog verbruik

Bericht door AGH1965 »

Over een tijdje is het waarschijnlijk afgelopen met het verwijderen van roetfilters. Hier een brief van staatsecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer: KLIK

In de brief is een passage gewijd aan het verwijderen van roetfilters. Mansveld schrijft:
Ik zal TNO opdracht gegeven om samen met de RDW te bezien hoe de APK zodanig kan worden aangepast dat voertuigen waarvan het roetfilter is verwijderd de keuring niet langer kunnen doorstaan.
Plaats reactie