Aankooptips
Aankooptips
Veel mensen die op het forum komen voordat ze een Punto aanschaffen openen het topic: 'Waar moet ik op letten bij aankoop van een Punto'. Elk merk heeft z'n handicap en zo ook de Punto. Hier een overzichtje waar goed op gelet moet worden of problemen die regelmatig voorkomen. Een aantal punten kunnen bij aankoop al gecheckt worden, andere pas tijdens gebruik.
Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic
Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic
Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.
Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.
Voorkomende problemen
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Topic
Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)
Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Topic
Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Topic
Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden
Dit is even een greep van problemen die ik veel voorbij heb zien komen binnen het forum. Aanvullingen zijn altijd welkom.
Aandachtspunten bij aankoop:
Roest kofferklep:
Kofferklep openen en even het randje (waar ook de afwateringsgaatjes zitten) checken. Last van gebubbelde lak? Dan is dit een teken van roest. 9 van de 10 keer valt dit nog wel onder de garantie.
Topic
Carterventilatie (diesel):
Bij de dieselmotoren kan de carterventilatie dichtvriezen. Als dit gebeurt loopt de carterdruk veel te hoog op. Hierdoor gaat de turbo kapot, vliegt er een keerring uit het blok, of loopt de motor zelfs stuk.
Topic
Kofferklep lek:
Af en toe wil er ergens via de kofferklep nog wel eens wat water naar binnen lopen. Check daarom ook even de ruimte onder het reservewiel. Als hier roest is ontstaan of er staat water in is dat het geval.
Mistlampen:
Soms zitten er mistlampen in, maar zijn deze niet aangesloten. Check dit even. Kan je meteen zien of de mistlampschakelaar wel aanwezig is. Zo niet; grote kans dat de mistlampen het dus niet doen.
Voorkomende problemen
Defecte turbodruksensor:
Bij dit defect gaat het motormanagementlampje branden. De garage wil de dit nog wel eens klakkeloos resetten maar grote kans dat de melding gewoon terugkomt.
Topic
Defect stuurhuis:
Af en toe stuurt de auto niet meer zo lekker. Grote kans dat het de stuurhuissensor is. De dealer vraagt voor vervanging €1000+. Tip is om het via specialisten te laten maken. Geschatte kosten zijn dan €300 - €400. Binnen het forum zijn er ervaringen met Autobedrijf Pots in Holten (Ov.)
Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
Raammechanisme:
Het raammechanisme wil het nog wel eens spontaan begeven. Weinig duidelijk over de oorzaak hiervan. Een handige Harry kan dit zelf vervangen en daardoor flink op de kosten besparen.
Topic
Schakelaar kofferklep:
Wil je kofferklep niet meer open? Waarschijnlijk een probleem met de schakelaar.
Topic
Kleine problemen:
- Deurgrepen achterdeuren (5drs) werken nog wel eens tegen
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard
- Verlichting achter ventilatie wil het bij sommige begeven
- (Originele) Lederen stuurwielen slijten relatief snel
- De sleuf van de voorruit blower kan krom (gaan) staan in het midden
Dit is even een greep van problemen die ik veel voorbij heb zien komen binnen het forum. Aanvullingen zijn altijd welkom.
Re: Aankooptips
De schakelaar van de achterklep bij evo's gaat bij veel mensen stuk door vochtproblemen.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di nov 19, 2013 23:43
Re: Aankooptips
Niet echt een groot probleem, maar wel irritant na verloop van tijd en gemakkelijk zelf te verhelpen in de GP. In de PEvo nog geen last van gehad
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard.
- Verlichting achter het ventilatie gaat kapot
- Blaadjes in de ventilator van het dashboard.
- Verlichting achter het ventilatie gaat kapot
2008 Fiat Grande Punto 1.4 8V Sportsound
2012 Fiat Punto Evo 1.3 JTD 85 Racing
2012 Fiat Punto Evo 1.3 JTD 85 Racing
Re: Aankooptips
- Achterdeuren die slecht openen (handgreep reageert dan slecht)
- Leer aan de bovenzijde van het stuur is snel versleten; is moeilijk te repareren
- Leer aan de bovenzijde van het stuur is snel versleten; is moeilijk te repareren
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: Aankooptips
Geweldig deze opmerking. Hilarisch maar waar.EvoDaan schreef: Vocht in achterlichten:
Geef je er maar direct aan over en zie het als Italiaanse charme. Meerdere leden hebben meerdere lampen gehad en het blijft terug komen. Deal with it!
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: Aankooptips
Opstropend leer op je stuur?
Hoor ik ook veel...
niet dat je er veel aan kunt doen.. maar toch!
Hoor ik ook veel...
niet dat je er veel aan kunt doen.. maar toch!
Re: Aankooptips
Stabilisatorstangetjes kunnen ook gekraak veroorzaken. Vrij kleine reparatie (ik was ca. € 50,00 kwijt incl. materiaal).
Lees onder meer hier meer
Jan
Lees onder meer hier meer
Jan
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Aankooptips
Dit is een handig topic EvoDaan!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Aankooptips
Als je hem een poosje rijdt waarschijnlijk wel. Van verschillende zaken in elk geval
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Re: Aankooptips
Handig topic! Misschien een aanvulling op het carterventilatie-iets: Als ik me niet vergis komt dit alleen bij de 1.3 met 85pk voor. De eerdere 1.3's hebben er (volgens mij) geen last van, en ook bij een 1.9 hoef je je hier geen zorgen te maken. Bekende kwaal bij de 1.9 (rijden er ongeveer 150 van in NL, dus schaars) is de thermostaat die stuk gaat. Te herkennen aan de temperatuurmeter die na plm. 15 minuten rijden niet tot de 1/2e streep komt. Nieuwe thermostaat kost plm. 80-100 euro, montage kost ongeveer 2 uur (niet echt makkelijk bij de 1.9 te wisselen). Ook zijn er 1.9's die zo nu en dan wat stotteren bij optrekken, dit verklaart een vervuilde EGR-klep. Afdoppen en/of schoonmaken is de enige oplossing, kost zo'n 1 tot 2 uur. De 1.9 JTD is verder vrij foutloos, met juist onderhoud kun je er Mercedes/Volvo-waardige kilometerstanden mee halen. Verbruik van olie en diesel is trouwens wel wat hoger dan een vergelijkbare TDI van VAG (Een olieverbruik van 1 op 10.000km is vrij normaal, en een verbruik van rond de 1l op 16km is bij pittig doorrijden ook vrij normaal), maar daar krijg je ook absoluut een betrouwbaardere/sterkere motor voor terug. Leuk stukje leesvoer, lees ook de comments even (waar je de VAG-fanboys met voornamelijk onserieus commentaar makkelijk uitvist)
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
Re: Aankooptips
Nog een aanvulling: Dashboardkastje, dashboardkastjeeeee!
Ik denk dat iedereen die wel kent
Ik denk dat iedereen die wel kent
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 62
- Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00
Re: Aankooptips
Misschien ook melden dat bij de MJ 1.3 / 85 pk de distributieketting bij hogere kilometerstanden (200.000 +) kan gaan rekken wat te herkennen is aan een ratelend geluid. Vervangen van distributieketting is prijzig! De distributiekettingen zijn te zwak gemaakt.