Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Franky »

Beste mensen,

Ik heb problemen met mijn punto evo (1.3 MultiJet 16v 85pk) . Mijn motor maakt een piepend geluid (zie filmpje hieronder).
MvWqGJzVwcE

De klachten zijn als volgt.
- De motor piept niet met een koude motor en een goed warme motor (een uur rijden). Daartussen piept de motor wel. Ook na een half uur rijden.
- Het piepen wordt niet beïnvloed door wat je met koppeling doet (laten slippen, koppeling los of koppeling vast).
- Het piepen wordt wel beïnvloed door het toerental van de motor en het vermogen die de motor levert. Als ik meer vermogen vraag van de motor wordt de frequentie van het piepen hoger (piep – stil – piep – stil – etc)

Het geluid komt overduidelijk van onder de motorkap vandaan. Nou heeft de garage er naar gekeken en ze beweren dat het niet de multiriem is die je hoort maar het druklager van de koppeling. De frequentie van het gepiep vind ik echter vreemd aangezien de koppeling rechtstreeks vastzit aan de krukas. Dan zou hij toch op veel rapper tempo moeten piepen. Nou heb ik zonet gekeken naar de werking van het druklager in de koppeling en ik vind het ook vreemd dat de stand van mijn koppelingspedaal geen invloed heeft op het piepen.

Wat denken jullie?

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Odelot »

Ik gok dat het de multiriem is.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Franky »

Tja. De garage beweert van niet. Ze zouden de auto gestart hebben zonder de riem en ze hoorde het geluid nog steeds.

Nou is mijn vertrouwen in garages niet zo hoog (anders poste ik dit verhaal hier niet). Het zou interessant zijn om dit zelf te bevestigen. Ik heb wat op internet gezocht naar handleidingen voor het demonteren van de multiriem. Ik vond niets.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Odelot »

Volgens mij loopt ie niet eens zonder multiriem? Toevallig dat ie toen net wel piepte ook. Je kan ook proberen om wat wd40 op de multiriem te spuiten. Als de riem zelf piept kan dat helpen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door meloenie »

Motor kan lopen zonder multiriem hoor, is niet handig want dan geen dynamo en trek je snel accu leeg etc.
Maar spuit inderdaad de riem eens in dan weet je het zelf in elk geval.

Overigens zit je koppeling niet vast aan je krukas hoor :)
Zou druklager kunnen zijn inderdaad, maar ik denk persoonlijk dat je dan een frequentie verandering zou horen als je koppeling intrapt
Laatst gewijzigd door meloenie op za nov 29, 2014 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door MB560822 »

Volgens mij loopt ie gewoon zonder riem, je hebt alleen geen airco, de waterpomp draait niet en de dynamo laadt de accu niet bij.

De riem haal je eraf door de spanner te lossen met sleutel 15.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Franky »

Het bespuiten van een riem met WD40 is daadwerkelijk een methode om dit te testen? :shock: Als er iets is wat je namelijk niet moet doen, dan is het wel WD40 op een V-snaar spuiten. Daar gaat hij niet beter van werken :P Dus ik was enigszins verbaasd dit te lezen.

Hoeveel moet je loshalen om bij de spanner te komen? Kan je dit van bovenaf doen? Ik heb natuurlijk geen brug tot mijn beschikking.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet heel goed onder de motorkap gekeken heb :oops:
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door unstable »

Inderdaad geen wd40 op de dynamo spuiten. Droogt rubber van uit.

Ik gok dat het je dynamo lager is. Is een kwaaltje van deze motoren. Afvoer van regenwater dat van je voorruit afkomt gaat direct in een straaltje over je dynamo heen. Probeer maar met motorkap open water over je voorruit heen te gooien, dan zie je het vanzelf. Succes.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Odelot »

Je moet het ook niet op de dynamo spuiten, maar op de multiriem zelf.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Tom Hendriks
Berichten: 6
Lid geworden op: do mei 29, 2014 17:56

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Tom Hendriks »

Hallo

Mijn punto evo heeft het zelfde geluid gehad bij mij was er toen een verstuiver ring kapot hierdoor begint de motor zo te fluiten

hopelijk is het dat ook bij jou dan valt het nog best mee

succes groeten Tom
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door RaydeJee »

Misschien wel een motorsteun? Het klinkt alsof het geluid wordt veroorzaakt door de trillingen van het blok.
Franky
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za jan 14, 2012 16:21

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Franky »

Tja, eigenlijk zou de eerste stap zijn dat je het geluid lokaliseert. Eigenlijk moet je dan met een klein microfoontje langs het motorblok gaan met een koptelefoon op ofzoiets. Het geluid is er hard zat voor. Alleen zoiets heb ik even niet liggen. :mrgreen:

WD40 op de snaar ga ik echt niet doen. Ik ben een constructeur van beroep en als ik ooit zou voorstellen om WD40 op een V-snaar te doen weet ik zeker dat ik direct een kogel door mijn kop krijg (bij wijze van) :P En terecht overigens. Snaren en poellies dienen droog te zijn. Zeker geen vettige troep erop.

Een plas water erop zou dan weer weinig kwaad kunnen. En bereikt als test waarschijnlijk hetzelfde effect. Dat zou nog te overwegen zijn. :)

In ieder geval mijn hartelijk dank voor de reacties tot nu toe :)
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Rado »

Er zijn middeltjes in de handel die je op een v-snaar/multiriem kunt spuiten tegen het piepen.
Ik heb het vermoeden dat het piepende geluid wordt veroorzaakt door metaal op metaal; een versleten spanner of lager.
Spuit eerst de riem eens in en vervang eventueel de spanner en riem; beiden te koop via internet.
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door jorto »

Lijkt mij indd op een piepend multiriemmetje, beetje wd40 erop en dat verhelpt meestal het probleem als het aan de multiriem ligt.

Water op de riem helpt daarintegen niks.

Probeer even een beetje wd40 met een lopend motortje, dan kan je van de stilte genieten :wink:
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Piepende motor 1.3 MultiJet 16v 85pk

Bericht door Dick.W »

Misschien wat ouderwetse methode maar met draaiende motor even een kaars langs de geribbelde binnenkant van de riem laren schuren, bij de ouderwetse V snaar was het piepen dan gelijk weg.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Plaats reactie