Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratelen

stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratelen

Bericht door stevedem »

Laatst stond ik voor het stoplicht en stond mijn vrouw naast me met haar punto evo 1.3 mjet diesel uit 2011
bij het optrekken hoorde ik een metalen tik/bonk uit haar auto.
daarna er zelf even in gereden en ik kon het niet reproduceren, ik vermoed dat ze gewoon de koppeling te hard op liet komen.

Maar ik merkte wel een andere geluid, motor was op bedrijfstemperatuur.
als je in bv de 2de versnelling langzaam rijd, dus lage toeren (1200 oid), en dan optrekt hoor je rond de 1500 toeren even een tikkend/knikkerend geluid... net of er een knikkertje in het blok zit. Het lijkt ook een beetje op tikkende kleppen van vroeger, maar dan net iets luider/scherper..
stationair e.d. geen bijgeluiden dus ik denk niet de ketting/spanner.

Aangezien hij bijna aan een oliebeurtje toe is (14k sinds de vorige) gaat ze die maandag eerst even verversen.

Maar wat kan dat geluid zijn,
is me nooit eerder opgevallen (maar ik rij er ook nagenoeg nooit in)

km stand is 110 duizend,
Ze rijd er 4 dagen in de week mee naar dr werk (30km enkele reis minimaal) en soms wat korte stukjes voor boodschappen etc.
Laatst gewijzigd door stevedem op za sep 24, 2016 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel

Bericht door Rudabroda »

Knikker geluid? Heb ik ook hoewel het minder is geworden nu ik dagelijks meer kilometers maak.
Het gaat niet altijd lukken maar zorg dat je niet onder de 1500rpm komt want dat vind dit type motor gewoon niet fijn.

Hoewel het een Diesel is, is het geen diesel die je "af kunt wurgen" tot lage toeren. Misschien dat een brandstof toevoeging wat helpt maar daar heb ik geen ervaring mee en gezien de afstanden die er nu gereden worden hoeft het ook niet meer.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel

Bericht door stevedem »

olie is ververst vandaag, en het is nu stukken minder.
enkel nog als je heel laag in de toeren teveel vermogen vraagt, maar dan moet je dat wel lomp doen dus.

service interval stond nog op 10k, nu is hij gereset en staat er weer 35k.
En daar zit het probleem, 25k kilometers is gewoon teveel voor zulke motortjes.

vanaf nu gewoon elke 15 duizend km olieverversen en nieuw filtertje erin.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel

Bericht door Sjoerd H. »

Zeker als je wat vaker kortere stukken rijdt is het aan te raden de olie per 15 of 20 dkm te doen.. bij deze diesels duurt het even voor die goed loopt, dan wordt de olie gauw slechter bij veel korte stukken
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel

Bericht door stevedem »

nou helaas... er is iets goed mis.

Gisteren kwam me vrouw thius met de mededeling, je moet nu echt even naar m'n auto kijken.... maakt heel veel geluid nu.
En inderdaad.... alsof er een bak knikkers los in liggen.

auto naar een bevriende monteur gebracht,
inlaatzooi eraf..... starten en luisteren op de 4 cilinders..... en dan hoor je bij de eerste 2 vanaf links geen bijgeluiden, maar bij de 3de een hard tikkend/kloppend geluid die bij de 4de nog erger is.
Ook zei hij dat hij wel op 3 pitten leek te lopen zo nu en dan.

we weten dus nog niet wat het is, het kunnen een aantal dingen zijn
- defecte / verstopte verstuiver(s)
- ketting spanner gebroken, of ketting gerekt
- afgebroken tuimelaars oid.
hij gaat op onderzoek uit.....

Vreemde is... na de oliewissel is het een km of 150 a 200 goed gegaan, en ineens dit.
Zelfde als het andere horror verhaal hier op het forum (alleen dan zonder roetmeting bij die van mn vrouw), alleen hoor je bij deze auto de drijfstanglagers niet.

fimpjuh : https://youtu.be/YsPmtpnafoM
Ron66
Nuovo Arrivato
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 24, 2015 9:30

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door Ron66 »

Nou dat klinkt niet best heb je wel de goede oil er in zitten
savali tuning jtd 100pk best lekker
stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door stevedem »

5w30 full synthetisch zit erin...
Wellicht dat het verkeerde filter is gebruikt, ook daar word naar gekeken..
stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door stevedem »

Oorzaak gevonden....
Diesel in de olie, waarschijnlijk door dat pokke roetfilter...
Vond de olie voor de wissel al vreemd en iets boven peil.... weet nu waarom :(

Maandag bekijken wat de schade is, maar vrees dat er ander blokkie in moet
Ron66
Nuovo Arrivato
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 24, 2015 9:30

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door Ron66 »

leg is uit wat roetfilter daar mee te maken heeft
savali tuning jtd 100pk best lekker
stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door stevedem »

even een quote van internet :
Een roetfilter moet zichzelf regenereren om zo het opgevangen roet te kunnen verbranden. Het verbrande roet wordt dan als as wegblazen. Deze regeneratie wordt gestart eens in de paar honderd kilometer als het filter tussen de 400 en 600 graden Celsius is en duurt ca. 3 tot 10 minuten. Om te kunnen regenereren spuit de motor extra diesel in de cilinder, deze wordt dan niet in de cilinder verbrand maar komt in het roetfilter terecht en verbrand daar eerst.

Omdat men als bestuurder niet merkt wanneer de motor regenereert, kan het dus voorkomen dat men de motor uitschakelt tijdens het regeneratieproces de overtollige diesel blijft dan in de cilinder. Deze loopt dan via de zuigerveren in het motorblok.

Het probleem hierbij is dat de diesel zich dan mengt met de olie in het motorblok. Hierdoor verliest de olie zijn smeerkwaliteit waardoor de kans op een totale motorschade groot wordt. Bij veel motoren merkt men in eerste instantie dat het oliepeil stijgt, tenzij de motor van zichzelf iets olie verbruikt dan zal men dit niet zo snel bemerken.
Dat er diesel in de olie zat is een feit,
achteraf gezien was dit dus ook al het geval voor de oliewissel, toen stond het peil ook iets te hoog, maar daar verdacht ik mijn vrouw van, iets teveel bijgevuld te hebben.

Vreemde is dat ze zegt nooit een regeneratie lampje of melding gezien te hebben.

Maar het zou ook elders vandaan kunnen komen,
Volgens mij hebben deze auto's een mechanisch en olie gesmeerde brandstofpomp, misschien dat deze intern lekt.

linksom of rechtsom, er zal een nieuw blok in moeten gaan we vanuit,
gok dat krukaslager wel ingesleten is oid....

Even informeren wat zo'n blok moet kosten, en dan beslissen wat we met de auto doen.
Repareren of zo verkopen....
Gelukkig hoef ik geen garage tarieven te betalen als de motor gewisselt gaat worden, dat is dan weer een mazzeltje.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door Sjoerd H. »

Erg vervelend ja... die hele regeneratie is niet heel ideaal opgesteld..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door Odelot »

Ik denk niet dat het met het roetfilter te maken heeft. Aangezien je een melding krijgt als het filter vol zit en geregenereerd moet worden. Je mag dan de motor niet uitzetten. Zelf nog nooit gehad overigens maar rij alleen langere afstanden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
stevedem
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do dec 24, 2015 13:48

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door stevedem »

Vreemde is dat mn vrouw zegt dat lampje nog nooit gezien te hebben.
In het boekje staat zelfs dat het lampje niet altijd gaat branden, maar pas als de situatie het vereist ofzo.

Anyway,
Vandaag maar eens kijken wat er allemaal verrot is aan het blok, en zachtjes informeren naar een ander blok.
Nu 2 mails ontvangen, 1450 euro voor een mito blok met 115k op de teller of 1250 voor 1 met 78k.
Beide met inruil oude motor

En anders misschien verkopen,
Ook daar al visje voor uitgezet, bij verkoop levert ie nog 3000 a 3250 op.... ook geen vetpot dus.
Ron66
Nuovo Arrivato
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 24, 2015 9:30

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door Ron66 »

Das grappig jou oude motor brengt meer op als die uit de mito
savali tuning jtd 100pk best lekker
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Vreemd bijgeluid 1.3 m-jet diesel - Nu hard tikken/ratel

Bericht door Sjoerd H. »

Volgens mij in de 1.3 uitvoeringen brandt het lampje nooit als hij regenereert. Ik heb het lampje ook nog nooit gezien (inmiddels al 20dkm de roetfilter verwijderd). De enige keer dat hij brandde was toen de filter verstopt zat en een melding gaf dat hij schoongemaakt of vervangen moest worden.

Betreft het dieselverhaal in de olie... het is niet de 1e keer dat ik dat lees... Dat dat dan de schade zou veroorzaken. Wellicht ook bij mij geweest? Mijn turbo is gesneuveld door slechte viscositeit van olie, terwijl die nog helemaal niet zo oud was. Achja, dat is alweer 28dkm geleden :P
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie