Huidig verbruik verminderen?

Plaats reactie
MartenHeres
Berichten: 7
Lid geworden op: do nov 10, 2016 11:19

Huidig verbruik verminderen?

Bericht door MartenHeres »

Beste medeliefhebbers van onze GP's,

Ik heb een vraagje betreffende mijn eigen benzine verbruik.

Ik heb sinds een maand ook een GP aangeschaft maar deze komt qua verbruik niet in de buurt van het gestelde (theoretische) verbruik. Dit is natuurlijk ergens logisch maar ik vind het verschil nog al groot. Kan het zijn dat de auto teveel benzine erin pompt.

Gegevens auto:
Betreft een GP 1.4 (benzine) uit 2006.

Gegevens qua rijden:
Ik rijd iedere dag (ma/vr) 80km per dag op en neer naar mijn werk. Dit is grotendeels (70/80km) snelweg (120/130km/u en hou me hier over het algemeen keurig aan (max 135). Je zou zeggen dat de theoretische gegevens van 7.7L/100km in de stad en 5.2L/100km buiten de stad niet direct overeenkomen in de werkelijkheid.
Maar met de gegevens die hierboven vermeld staan rijd mijn GP maar liefst 8.4L/100km. Om nog maar niet te beginnen over het gebruik in de stad...

Iemand hier ervaring mee en of een oplossing voor?

Ik ben wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben.

Groeten,
Marten
Laatst gewijzigd door MartenHeres op ma nov 28, 2016 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door walllie »

Het is toch algemeen bekend dat al die fabrieks waardes kul zijn
Wellicht op voorhand hier eerst naar infomeren

En met 80 km per dag dus minimaal 400 werk kms was een diesel denk ik goedkoper geweest
Komt weekend/prive nog bij
En ook de 1.3mjet haalt z.n opgegeven verbruik niet
Maar ik weet uit eigen ervaring en dat van m.n vrouwtje er netjes 1op20 of beter haalbaar is
Moet moet je idd ook geen 135 gaan rijden maar 110 op cruise
Mja rijstijl en brandstofverbruik hangen nou eenmaal samen

En is alles vers en uptodate
Denk aan al je filters
Als je ontstekings delen
Je olie
Je multie riem

Alles wat meer wrijving creëert en minder presteert heeft ook wel degelijk invloed op
Je verbruik
Eens in de zoveel tijd een goede injector reiniger bij diesel helpt veel problemen voorkomen
Maar is ook zeker aan te raden bij benzinemotoren
Forte heeft hele goede werkende producten

Maar basis is en blijft alles firs en uptodate
Dat het functioneert wil niet zeggen dat het niet beter kan
Laatst gewijzigd door walllie op ma nov 28, 2016 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
MartenHeres
Berichten: 7
Lid geworden op: do nov 10, 2016 11:19

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door MartenHeres »

Zit zeker wat in Walllie. Was alleen benieuwd of het dusdanig verschil zou hebben. Ook als ik 100 rijd op cruise zit ik met een beetje geluk 1:15. Diesel kan niet uit aangezien ik deels carpool en weekends auto van vriendin gebruik. Bedankt voor het antwoord iig!
Laatst gewijzigd door Rudabroda op di nov 29, 2016 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, zie voorwaarden.
Gebruikersavatar
LmvD
Nuovo Arrivato
Berichten: 133
Lid geworden op: zo feb 14, 2016 21:37
Locatie: breda

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door LmvD »

dat benzine verbruik ligt redelijk in lijn met mijn T-jet. Boven de 110 begint een auto gewoon veel te gebruiken.
Precies wat Wallie hierboven zegt. Rijd je rustiger zul je het verbruik zien dalen. Maar je moet wel heel rustig rijden om 7.2 per 100 km waar te maken...
MartenHeres
Berichten: 7
Lid geworden op: do nov 10, 2016 11:19

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door MartenHeres »

Dan is mijn vraag bij deze beantwoord ;)

Thx voor de snelle reacties!
Timo
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: do feb 28, 2013 22:56

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door Timo »

Mijn 1.4 deed ongeveer hetzelfde. Bij 120/130 KM/H ging het verbruik richting 1 op 13. Als ik 100/105 rij, dan is het verbruik 1 op 21. Flink verschil dus! Ik schakel eigenlijk altijd op bij 2.000 RP/M (heerlijk zo'n 6-bak).
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door Mario TT »

Je kan wel degelijk sterk in de buurt komen van de fabriekswaardes alleen niemand wil dit tempo aanhouden. Ik rij met mijn Twinair, als ik mijn best doe, bij ongeveer 5-10 graden buitentemperatuur 4,3l/100km. Dat is wel met veel snelweg maar de fabrieksopgave is: 4.2l/100km gemiddeld. Dus het kan wel!

Je moet alleen het volgend doen:

De minimale bandenmaat rijden (in mijn geval 185/65/15)
rustig optrekken en bij hooguit 2500 toeren schakelen
maximum snelheid van 90km/u (meest economische snelheid)
de auto uit laten rollen richting een rotonde en/of stoplicht
cruise control gebruiken
juiste bandenspanning

Dit alles moet je doen bij temperaturen van 20-25 graden celsius. Nu is het veels te koud en geeft je motorolie en bakolie te veel weerstand als je wegrijdt met een koude motor.

Als je zuinig wilt rijden dan moet je simpelweg de maximum snelheid niet rijden, zeker ook niet proberen in de spits. Funest voor het gebruik is optrekken en remmen en haast hebben. Bovendien klinkt het allemaal nogal slomig en zo zou je het ook ervaren maar als ik terug naar huis rij in de spits dan zit er echt geen verschil in tijd als ik doorrij of langzaam rij. Je kan er veel discussies over voeren en dat ga ik zeker niet doen maar als je hard wilt rijden moet je op zondagochtend rijden of midden in de nacht, als je niet in een nachtelijke file terecht komt. Lekker relaxed rijden dat scheelt ook een hartritme stoornis van al dat ge-erger. (Oja voor de mensen die nu zeggen dat ze mij altijd tegenkomen op de linkerbaan, daar kom ik nooit en als ik toch moet inhalen dan geef ik gas).
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Huidig verbruik verminderen?

Bericht door Mario TT »

Ik heb vorige week met mijn Twinair motor en veel snelweg 3,9l/100km gehaald gemiddeld. Absoluut record in de spits nota bene. Gewoon rechts rijden met het vrachtverkeer mee van Utrecht naar Den Haag. Ben benieuwd wat de auto doet van de zomer!
Plaats reactie