Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Nimbus »

Laatst heb ik mijn bank plat gelegd om wat te vervoeren en toen kwam ik erachter dat mijn sub is opgeblazen. Hij maakt een ernstig `plfffrt` bijgeluid. :? :cry:

Aangezien ik het geluid van de interscope wel ok vind, maar de output duidelijk niet genoeg is naar mijn smaak/muziekkeuze zat ik te denken aan een andere subwoofer. Omdat ik niks afweet van ICE vroeg ik me af of jullie mij kunnen helpen. Ik zoek iets wat:

- Niet te duur, euro of 200 ofzo. Tweede hands is ook geen probleem, misschien zelfs liever.
- Relatief makkelijk aan te sluiten is (liefst met de originele bekabeling)
- In een andere auto over te zetten (aangezien deze auto over 1 1/2 jaar de deur uit gaat)
- Fatsoenlijk in te stellen (als vergelijkingsmateriaal, heb thuis een actieve sub)
- Het hoeft niet superdeluxe, geen 30.000 watt oid te zijn.
- Niet te overdreven grote kist
- Eventueel verwijderbaar (makkelijk in/uit te pluggen oid)

Hopelijk hebben jullie goede ideen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
"Shaven, not furred"
Frank1986
Junior Stato
Berichten: 261
Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
Locatie: Sappemeer(groningen)

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Frank1986 »

Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Sunrise »

Nimbus schreef:... en toen kwam ik erachter dat mijn sub is opgeblazen. Hij maakt een ernstig `plfffrt` bijgeluid. :? :cry:
Aangezien ik het geluid van de interscope wel ok vind, maar de output duidelijk niet genoeg is naar mijn smaak/muziekkeuze zat ik te denken aan een andere subwoofer. Omdat ik niks afweet van ICE vroeg ik me af of jullie mij kunnen helpen.
:? ...hier afgelopen weekend hetzelfde gemerkt jammer genoeg, ga deze week eerst eens ff langs de "audioboer" om te vragen of er nie gewoon een nieuwe subwoofer kan in de originele behuizing ~]
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Nimbus »

@Frank1986, thnx voor de link.

Het lijkt er dus op dat ik toch een draad van voor naar achter moet trekken voor de stroomvoorziening. Mits ik deze niet van mijn bestaande interscope kan jatten/splitsen of misschien ligt de bekabeling van de optionele 12v kofferbak aansluiting er al. De vraag is ook of ik de audio over dezelfde kabels kan laten lopen als die van de interscope?

Owja, ik mag dan geen grote wijsheid zijn in het hele ICE gebeuren, ik ben er ook niet vies van om mijn handen uit de mouwen te steken. Dus zelf een kist bouwen en een beetje kloten met elektronica vind ik helemaal niet erg. (liever niet teveel)
Sunrise schreef: :? ...hier afgelopen weekend hetzelfde gemerkt jammer genoeg, ga deze week eerst eens ff langs de "audioboer" om te vragen of er nie gewoon een nieuwe subwoofer kan in de originele behuizing ~]
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik vrees dat ik die dan ook weer binnen no-time opblaas.
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Sunrise »

Nimbus schreef:
Sunrise schreef: :? ...hier afgelopen weekend hetzelfde gemerkt jammer genoeg, ga deze week eerst eens ff langs de "audioboer" om te vragen of er nie gewoon een nieuwe subwoofer kan in de originele behuizing ~]
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik vrees dat ik die dan ook weer binnen no-time opblaas.
:shock: ...denk ut nie, heb al zitten surfen. Denk als je er 1 neemt met een vermogen van 100 / 150W dat het toch wel goed moet komen -]
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Nimbus »

Sunrise schreef:
Nimbus schreef:
Sunrise schreef: :? ...hier afgelopen weekend hetzelfde gemerkt jammer genoeg, ga deze week eerst eens ff langs de "audioboer" om te vragen of er nie gewoon een nieuwe subwoofer kan in de originele behuizing ~]
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik vrees dat ik die dan ook weer binnen no-time opblaas.
:shock: ...denk ut nie, heb al zitten surfen. Denk als je er 1 neemt met een vermogen van 100 / 150W dat het toch wel goed moet komen -]
Ja, dan moet het wel lukken. Als ik het goed heb is een intersope sub 80W, als je daar dan een 100/150W sub in hangt dan heb je wat "speelruimte".

Donderdag ga ik ook maar eens langs de "audioboer" om te vragen wat hun advies is. Lijkt me wel leuk om zelf iets te bouwen. :D
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Sunrise »

Nimbus schreef:Donderdag ga ik ook maar eens langs de "audioboer" om te vragen wat hun advies is. Lijkt me wel leuk om zelf iets te bouwen. :D
Als ik tijd heb ga ik woensdagmiddag, benieuwd welke adviezen we krijgen :wink:
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door scoop »

Het probleem met opblazen van speakers is niet zozeer dat de speaker niet genoeg vermogen aankan, maar meer dat de versterker te hard werkt en "over zijn nek" gaat. Hierdoor gaat deze blokgolven produceren in plaats van normale geluidsgolven en daar kunnen de conussen en spoelen van speakers slecht tegen. Vervangen met een zwaarder exemplaar heeft dus geen zin als je de versterker altijd te hard laat werken. Gewoon een wat zwaardere versterker en speaker nemen en deze niet te hard laten werken is het devies...
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Nimbus »

scoop schreef:Het probleem met opblazen van speakers is niet zozeer dat de speaker niet genoeg vermogen aankan, maar meer dat de versterker te hard werkt en "over zijn nek" gaat. Hierdoor gaat deze blokgolven produceren in plaats van normale geluidsgolven en daar kunnen de conussen en spoelen van speakers slecht tegen. Vervangen met een zwaarder exemplaar heeft dus geen zin als je de versterker altijd te hard laat werken. Gewoon een wat zwaardere versterker en speaker nemen en deze niet te hard laten werken is het devies...
Klinkt redelijk logisch, dat zou dus betekenen dat een dikkere sub de kans op opblazen groter maakt, omdat deze meer stroom trekt?

Maar dan kan ik ook geen versterker achter de huidige hangen, omdat de huidige vanaf een bepaald niveau het niet meer trekt?
"Shaven, not furred"
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Giovanni Tutore »

Klinkt meer als overstuurde opnames. Ik neem aan dat Fa. Bose (jaja die hebben het setje ontwikkeld, alleen voor marketing doeleinden en onderscheid met Alfa staat er Interscope op :!: ) wel een uitgebalanceerd geheel kan maken, maar als de input die blokgolven veroorzaakt... :?
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Nimbus »

Giovanni Tutore schreef:Klinkt meer als overstuurde opnames. Ik neem aan dat Fa. Bose (jaja die hebben het setje ontwikkeld, alleen voor marketing doeleinden en onderscheid met Alfa staat er Interscope op :!: ) wel een uitgebalanceerd geheel kan maken, maar als de input die blokgolven veroorzaakt... :?
Dat is ook wel zo, maar dat neemt niet weg dat zowel Sunrise als ik met een opgeblazen sub zitten. Daarbij heb ik intersope toendertijd erbij besteld en heb daar achteraf toch wel een beetje spijt van. Met hetzelfde geld had ik tweedehands een beter setje kunnen inbouwen. Maar dat is achteraf.

Btw, wellicht ook interessant voor Sunrise, het aansluitschema van het intersope systeem:

Afbeelding

Moet zeggen dat ik hier ook niet helemaal wijs uit kan worden, maar is P070 nu de versterker? Geen overduidelijk schema, want volgens mij lopen de stroom, audio en antenne kabels hier "door elkaar".
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door scoop »

BOSE en uitgebalanceerd? :roll: I beg to differ... Wat was hun slogan ook alweer? Better Profits Through Marketing? En BOSE staat toch voor Buy Other Sound Equipment? ;-)

Je hebt gelijk dat als de Head Unit overstuurt dit (uiteindelijk) ook bij de sub tot oversturing / vervorming van het signaal zal leiden. Gewoon de originele radio niet te hard zetten dus, of een nieuwe HU kopen die wel een separate Sub uitgang heeft. Ik zou sowieso de versterker + sub achter vervangen en er dus niets van hergebruiken. En oppassen met oversturing en vervorming want daar blaas je elke speaker mee op, hoe groot deze ook is.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Giovanni Tutore »

@Nimbus Ja dat is 'm die 070 maar dit is meer het componentenschema dan het electrische

@Scoop Lijkt me persoonlijke voorkeur :wink: maar in de Alfa Mito kun je hetzelfde setje bestellen met die marketing naam er wel op en = duurder :D
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Giovanni Tutore »

PS noem je het nu onspress intersope :?:
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Help: Subwoofer ipv intersope sub?

Bericht door Sunrise »

Langs de audioboer geweest, na luisteren van de "kwaliteit" het advies gekregen GEEN nieuwe standaard sub te kopen.

Beter een aparte versterker en losse "echte" sub aan de HUD te hangen i.v.m. de kwaliteit. Zit nu alleen met de vraag: "waar ga je dat laten want wilde eigenlijk niks los in de kofferbak, en de bak onder de vloer zit al helemaal vol" :?
Plaats reactie