Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Plaats reactie
Jojk
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 24, 2010 19:15

Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door Jojk »

Via deze weg even twee vragen, dus hier komen ze:

1. Hoe accuraat is het gemiddeld verbruik ten opzichte van de gereden afstand? Laatst heb ik dat eens berekend en kwam ik erop uit dat ik een liter meer moest tanken dan ik verwacht had (ongeveer 45 - (gereden afstand / gemiddeld verbruik))=te tanken hoeveelheid). Dat vind ik, aangezien ik niet tot het gaatje wil doorrijden vind ik dat acceptabel. Maar in hoeverre kun je erop vertrouwen, dus hoe accuraat is het?

2. Hoe wordt de actieradius bepaald? Die schommelt namelijk ontzettend bij mij. Als ik op een 80km weg rijd kan ik nog heel ver rijden, terwijl ik als ik dan op de snelweg zit veel minder ver kan rijden. Nu snap ik dat op zich wel, maar waarop wordt de actieradius berekend? Ik zou denken dat het (net als bij vraag 1 :p ) een combinatie is tussen gemiddeld verbruik en gereden afstand, maar het lijkt meer een combinatie tussen gemiddeld verbruik voor het aantal liters dat nog ongeveer in je tank zit, afgezet tegen het huidige verbruik. Dat lijkt mij niet wenselijk omdat je dan dus hele grote verschillen krijgt in je actieradius. Weet iemadn of dit klopt?
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door Maarten »

Ik verbruik altijd 0,1-0,2 l/100 km meer dan wat de boordcomputer aangeeft.
De actieradius let ik niet op. Ik heb er een keer voor de leut op gelet, toen had ik net getankt en ging 85 km/h achter een vrachtwagen op de autosnelweg rijden. Toen kon ik héééél erg ver rijden.
Vooral als de tank bijna leeg is dan klopt de actieradius voor geen meter. Hij zou op --- moeten springen als je nog maar 50 km kunt rijden, maar bij mij is dat eerder 100 km.
Als hij accuraat zou zijn dan zou ik er nog het nut van inzien.

Overigens zou ik nooit op actieradius of aangegeven gemiddeld verbruik rijden. Ik let altijd op de brandstofmeter om te tanken.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door Sunrise »

Jojk schreef:1. Hoe accuraat is het gemiddeld verbruik ten opzichte van de gereden afstand?
Ligt aan je rechtervoet, bij ons is er een verschil van 1,1/100 tussen de boordcomputer & daadwerkelijke verbruik :oops:
Jojk schreef:2. Hoe wordt de actieradius bepaald? ...het lijkt meer een combinatie tussen gemiddeld verbruik voor het aantal liters dat nog ongeveer in je tank zit, afgezet tegen het huidige verbruik.
...je geeft zelluf het antwoord al, je ziet in je display namelijk wanneer er een berekening gemaakt word aangezien dan in het klein trip A verschijnt ~]
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door Foppe de Vries »

Hallo Jojk,

Ik vind de boardcomputer zeer accuraat. Zie hieronder de grafiek. Dit betreft 19 tankbeurten.
Het verschil is afgerond nog nooit groter geweest dan 0,2 ltr/100km.

Ik neem aan dat de actieradius wordt bepaald aan de hand van het gemiddelde verbruik over de laatste 30 km. Dit neem ik proefondervindelijk aan. Wellicht is iemand die hier nog een exact antwoord op heeft.

Afbeelding
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door AndreS »

Jojk schreef:
1. Hoe accuraat is het gemiddeld verbruik ten opzichte van de gereden afstand?
In mijn ervaring geeft de boordcomputer een véél te laag gemiddelde verbruik aan. Bij het tanken blijkt het werkelijke verbruik meestal 0,5 tot 1 liter per 100 km meer te zijn. Gezien het bericht van Foppe verschilt dat per Punto.
Jojk schreef:
2. Hoe wordt de actieradius bepaald? ...het lijkt meer een combinatie tussen gemiddeld verbruik voor het aantal liters dat nog ongeveer in je tank zit, afgezet tegen het huidige verbruik.
Voor de actieradius kijkt de boordcomputer naar het verbruik in de laatste verreden kilometers en vermenigvuldigt dat met de resterende tankinhoud. Als je dus precies zo blijft rijden dan klopt dat. Meestal niet dus.
Dave
Nuovo Arrivato
Berichten: 161
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 21:27
Locatie: Stiphout

Re: Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door Dave »

Heb ineens wat nieuws, best duur in verbruik zo'n 1.3MTJ:

Afbeelding

Apart.....
.... moet wel zeggen dat dit de teller is die ik nooit reset.

Het aantal uren stond op ruim 200, de afgelegde afstand op 0.

:D
Afbeelding / Afbeelding
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: Actieradius en gemiddeld verbruik accuraat?

Bericht door ElSjiepo »

Dat doet mijne ook als de afstand voorbij 9999.9km gaat. Dan raakt ie even de weg kwijt en krijg je dat soort getallen. Er is hier ook een keer iemand geweest die had als gemiddelde snelheid opeens 240km/h oid. Resetten werkt. Je er niks van aantrekken ook. -]
Plaats reactie