Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Incure
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: di aug 10, 2010 18:30

Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Incure »

Ik kreeg na 30.000 km en een beetje een knipperend olielampje op mijn dashboard te zien. Gelukkig gaf de boardcomputer al aan Olie verversen ipv olie op. Snel het boekje er bij gehaald en het blijkt dat dit betekent dat je het oliefilter en je olie moet laten verversen binnen 500 km. Doe je dit niet dan is er kans op beschadiging van de motor omdat het DPF (diesel roetfilter) nu niet meer kan werken.

Volgens de handleiding gebeurd dit sneller als als je:
- niet een bepaalde tijd meer dan 65 km/u rijdt met meer dan 2000 toeren
- als je veel korte (stads)ritten maakt
- of als je de motor uitzet als die aan het regeneren is (te zien aan het DPF lampje in het dashboard)

Nu rij ik 95% lange ritten op de snelweg en kan ik me niet herinneren dat ik de motor uitzette toen het DPF lampje aan was. Ik vindt dit voor een diesel toch behoorlijk snel! Volgens de site van Fiat kost dit grapje me €118,70. Ook zit ik nog net voor het geprogrammeerd onderhoud van 35.000 km, dus het heeft niets met een standaard onderhoudsmelding te maken. Het oliepeil is nog steeds goed, ik heb nog niets bij hoeven te vullen wat ik opmerkelijk vindt. Dacht dat nieuwe auto's altijd in het begin veel olie gebruikten, misschien is dit wel de oorzaak?

Wat vinden jullie hier van? Of zijn er mensen die zoveel kilometer met hun Evo er op hebben en deze melding ook hebben gehad?

Ik heb nu in ieder geval voor vrijdag een afspraak staan met de dealer en doe er maar meteen het geprogrameerd onderhoud bij (5.000km te vroeg). Heb de afspraak overigens gemaakt bij een 2de garage omdat de 1ste niet eens wist dat er een knipperend olielampje voor de Evo mogelijk was ("heeft u de olie wel bijgevuld, meneer?").
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 85 Dynamic - 5 deurs
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door evotaxfree »

de huidige auto's hebben lange onderhoudsintervallen met zogenaamde longlife olie.
omdat geen enkele auto zijn kilometers onder dezelfde condities aflegt zijn de vermelde onderhoudsintervallen een maximale indicatie.(35.000km of 2 jaar).
in je auto zit een sensor die de "kwaliteit" van je olie meet.
als die sensor meet dat je olie te slecht van kwaliteit is om de motor en turbo optimaal te koelen en smeren dan krijg je de melding je olie z.s.m. te verversen.
de olie kan te veel vervuild zijn door ijzerslijpsel,
of te veel verdund door diesel wat vaak voorkomt bij korte ritjes.
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Vin_cent »

30.000 km is toch helemaal niet zo slecht? Er zijn nog genoeg auto's waarbij je bij 15.000 km naar de garage moet voor een beurt en oliewissel.

Waarom laat je dan niet meteen de 35.000 km beurt doen? Dan ben je in een keer klaar.

Wat ik mij nog wel afvraag, moet de melding gereset worden of detecteert de auto zelf dat er nieuwe olie inzit?
DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

Inderdaad gelijk de 35 k beurt erbij doen.
Immers zijn alle prijzen voor onderhoud en oliewissel vaste prijzen opgelegd door Fiat zelf.
Hier dient een garage zich dus aan te houden.

Die 5k heb je er zo opzitten als je nu al 30k gereden hebt.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door ADRIE »

Er zit geen oliekwaliteits sensor in een evo hoor maar dat wordt softwarematig berekend aan de hand van het aantal regeneraties die geweest zijn.
En dat is sterk afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto.
Onderhoud en olie verversen staat dus los van elkaar.
En waar hebben we het eigenlijk over, €118,= voor een oliewissel, je bent denk ik ongeveer een jaar verder en 30.000km.
We zijn allemaal liefhebbers en hebben een hoop over voor accesoires voor onze (p)evo's dan hoort dit er ook gewoon bij.
Gebruikersavatar
Connie086
Junior Stato
Berichten: 411
Lid geworden op: za mar 19, 2011 0:13
Locatie: Nunspeet

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Connie086 »

+1..
GP 1.3 Multijet Bianco Divino...2010 :La Dolce Vita:
EVO 1.3 Mjet 2011 wit/grijs
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Martijn007 »

30.000 kilometer op een beetje olie vindt ik nogal een afstand, daarom gaat mijn olie rond de 15.000 km eruit. Ik ververs liever een keer vaker dan te weinig, het zijn de kosten niet en je houdt je motor lekkerder. (maw hij begint geen olie te zuipen)
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door evotaxfree »

ADRIE schreef:Er zit geen oliekwaliteits sensor in een evo hoor maar dat wordt softwarematig berekend aan de hand van het aantal regeneraties die geweest zijn.
En dat is sterk afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto.
Onderhoud en olie verversen staat dus los van elkaar.
En waar hebben we het eigenlijk over, €118,= voor een oliewissel, je bent denk ik ongeveer een jaar verder en 30.000km.
We zijn allemaal liefhebbers en hebben een hoop over voor accesoires voor onze (p)evo's dan hoort dit er ook gewoon bij.

ok,waarin zit dan de regelmaat?
kan dus best zijn dat je olie nog prima is als de melding komt?
de regeneratie heeft toch alleen maar indirect te maken met de olie?
vind het dan vreemd dat je perse binnen 500km de olie moet verversen na de melding.
een standaard berekening op basis van het aantal regeneraties is imho niet representatief voor de de kwaliteit van de olie.
ik ben het met je eens dat er op onderhoud niet bezuinigd mag worden,maar een kwaliteitsensensor zou toch betrouwbaarder zijn dan een standaard berekening.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door ADRIE »

Bij het regenereren wordt er brandstof ingespoten terwijl de uitlaatslag bezig is.
Dat om de temperatuur in de uitlaat/roetfilter omhoog te krijgen om de roet te verbranden.
Overmatig brandstof op de zuiger zal langs de zijkant in het carter bij het olie lopen en zal de motorolie verdunnen waarmee de kwaliteit naar beneden gaat.
Bij de ene auto zal de melding na 15.000km op het dashbord komen en bij de andere kan het bij 30.000km afhankelijk van het rijpatroon.
DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

evotaxfree schreef: ok,waarin zit dan de regelmaat?
kan dus best zijn dat je olie nog prima is als de melding komt?
de regeneratie heeft toch alleen maar indirect te maken met de olie?
vind het dan vreemd dat je perse binnen 500km de olie moet verversen na de melding.
een standaard berekening op basis van het aantal regeneraties is imho niet representatief voor de de kwaliteit van de olie.
ik ben het met je eens dat er op onderhoud niet bezuinigd mag worden,maar een kwaliteitsensensor zou toch betrouwbaarder zijn dan een standaard berekening.

Mijn dealer vertelde dat er een sensor in de olie zat die de olie meet.
Ben het dan ook zeker met je eens dat het aantal regeneraties geen representatieve meting is voor de kwaliteit van de olie.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door ADRIE »

DPF-SYSTEEM (DIESEL PARTICULATE FILTER)
Dit is een mechanisch filter in het uitlaatsysteem dat de partikels (roetdeeltjes) in het uitlaatgas van dieselmotoren opvangt.

Het DPF-filter vangt circa 90% van de totale hoeveelheid roetdeeltjes op om te voldoen aan de Euro 5-normen.

De werking van het DPF-systeem wordt geregeld door de inspuitregeleenheid m.b.v. specifieke regelstrategieën.

Het DPF-systeem bestaat naast een opvangfilter uit een uitlaatgastemperatuursensor en een drukverschilsensor.

De drukverschilsensor meet via leidingen de druk van het uitlaatgas voor en achter het filter en levert aan de regeleenheid informatie over de hoeveelheid opgevangen roetdeeltjes.

Het opvangproces van de roetdeeltjes en de bijbehorende verhoging van de uitlaatgasdruk in het filter hangen af van de motorbelasting, het gewicht van de auto, de cilinderinhoud en het motorvermogen.

Daarom moeten de roetdeeltjes af en toe worden verwijderd door regeneratie van het filter met behulp van een procedure die extra brandstofinspuitingen toepast om de uitlaatgastemperatuur te verhogen (circa 600 °C), zodat de roetdeeltjes worden verbrand. De regeneratieprocedure wordt geregeld door de inspuitregeleenheid m.b.v.: dosering van de brandstof (tot 5 inspuitingen per motorcyclus per cilinder) en regeling van de luchttoevoer (EGR en turbodruk).

De regeneratiefase duurt enige minuten en heeft geen invloed op het geleverde motorkoppel in vergelijking tot de normale situatie.

Als de rijstijl de automatische regeneratie verhindert, dan schakelt de inspuitregeleenheid na een aantal mislukte pogingen het lampje "verstopt roetfilter" op het instrumentenpaneel in.

Het verdient aanbeveling om met de auto een korte tijd te blijven doorrijden, totdat het lampje "verstopt roetfilter" dooft.

Als het lampje "verstopt roetfilter" desondanks blijft branden, dan moet de regeneratie beslist worden geforceerd m.b.v. de Examiner diagnose-apparatuur.

Als de conditie van het filter slecht (waarbij een opvangdrempel van 250% is overschreden), dan gaat behalve het lampje "verstopt roetfilter" ook het EOBD-lampje branden en dan moet beslist de regeneratie m.b.v. het Examiner diagnose-apparaat worden geforceerd.

Tijdens de regeneratie kan een gedeelte van de partikels de motorolie verontreinigen; de motorolie moet dan eerder worden ververst dan bij het normale interval van het onderhoudsschema.

Dit wordt aangegeven door een knipperend waarschuwingslampje "te lage motoroliedruk".

Deze melding wordt verzorgd door de inspuitregeleenheid op basis van:

- aantal regeneraties

- afgelegde afstand

- aantal starts van de motor

- aantal koude starts

- gemiddelde motorolietemperatuur

- enz.


Na de, ten opzichte van het normale onderhoudsinterval, vervroegde olieverversing, moet de "Service"-functie m.b.v. de Examiner worden gereset.(In het motormanagement systeem).
Incure
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: di aug 10, 2010 18:30

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Incure »

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Ik had altijd het idee dat olie vervangen pas na zo'n 60.000 km nodig was bij een diesel.

Ik laat inderdaad morgen meteen mijn eerste beurt doen voor mijn auto. Dat bedoelde ik in mijn 1ste post met 5.000 km vroeger dan de geadviseerde 35.000 km. Ook fijn dat Fiat vaste onderhoudsprijzen heeft, al begonnen ze gisteren toen ik de afspraak maakte over een airco filter die ik niet in het onderhoudsoverzicht voor de eerste beurt zie staan.
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 85 Dynamic - 5 deurs
eco-kart
Nuovo Arrivato
Berichten: 72
Lid geworden op: do apr 28, 2011 21:01

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door eco-kart »

60.000km :lol: :lol: :lol:
DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

Incure schreef:Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Ik had altijd het idee dat olie vervangen pas na zo'n 60.000 km nodig was bij een diesel.

Ik laat inderdaad morgen meteen mijn eerste beurt doen voor mijn auto. Dat bedoelde ik in mijn 1ste post met 5.000 km vroeger dan de geadviseerde 35.000 km. Ook fijn dat Fiat vaste onderhoudsprijzen heeft, al begonnen ze gisteren toen ik de afspraak maakte over een airco filter die ik niet in het onderhoudsoverzicht voor de eerste beurt zie staan.
Een aircofilter?? nu al?
Lijkt me een beetje ongeloofwaardig en snel voor een auto van net iets meer dan een jaar oud.

Aircofilter doe je meestal eens per 2 - 2,5 jaar tezamen met een aircobeurt.
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Arendsoog »

Incure schreef:...al begonnen ze gisteren toen ik de afspraak maakte over een airco filter...
In m'n Volvo moest het aircofilter soms ook 1 keer per jaar vervangen worden.
Dan gaf 'ie een muffe gore lucht in de auto wanneer deze net gestart was. Na een paar kilometer was dat weer over.
Maar ik heb ook periodes gehad dat 'ie inderdaad zo rond de twee, tweeënhalf jaar vervangen werd.
Ik heb de airco (climatecontrol) altijd aan staan, zomer en winter. Schijnt beter te zijn voor het systeem dan in en uitschakelen,
zeker wanneer hier een hele tijd tussen zit.
Ik heb de auto nu elf jaar en nog nooit problemen met de airco gehad.
Plaats reactie