Zuinig rijden Topic

Gebruikersavatar
Boi Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 15:12
Locatie: Terneuzen, Netherlands

Zuinig rijden Topic

Bericht door Boi Evo »

Ik dacht, er word zoveel gepraat over zuinig rijden en dat mensen zuiniger kunnen rijden in hun GP of PEvo dat ik dacht is het eens geen tijd voor een zuinig rijden topic!

Ik zelf ben rijinstructeur en heb al diverse trainingen gehad over het "nieuwe rijden" en dacht ik zal mn ervaringen is delen!

LET WEL; ik wil niemand de les lezen of betweterig overkomen! Het is puur ter info!

Hierbij een aantal tips;

- Schakel door rond de 2000 toeren (diesel) of 2500 toeren (benzine) en geef doortastend gas (geleidelijk naar volgas en dan net voor het schakel moment weer geleidelijk gas los.) Let wel, veiligheid is belangrijker dan je portemonnee dus wanneer nodig ff doortrappen! 8)

- Rij altijd in de hoogst mogelijke versnelling. 30 in de 3, 50 in de 4, 80 of hoger in de 5 let wel, te hoog is ook weer niet handig voor het verbruik (bijvoorbeeld 50 in de vijfde versnelling) daarbij heb je te weinig toeren en moet de motor te hard werken!

- Laat op tijd je gas los voor een bocht, rotonde, file, wegversmalling of kruising, al de remkracht die je moet gebruiken is verloren energie! scheelt nog remblokken ook :D

- Anticipeer op ander verkeer of verkeerslichten. Probeer de auto altijd zoveel mogelijk "rollend te houden" , dus als er bijvoorbeeld bij een rotonde ander verkeer aankomt, zodanig uitrollen dat je achter de laatste verkeersdeelnemer aanrolt zonder dat je hoeft te stoppen! Stilstand is achteruitgang :lol:

- Gebruik zo mogelijk de hoogst mogelijke versnelling! rotonde 1 of 2 kwart in de derde versnelling als het rustig is etc.

- Zorg voor een juiste bandenspanning! Mij is geleerd dat je de hoogste bandenspanning (bij volle belading) moet nemen en daar nog 0,2 bar extra bij moet nemen!

- ennuh, zorg dat de auto goed in de wax staat, dat zorgt voor een betere lucht geleiding :lol: 8)

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en alle feedback is welkom :D
12-07-2011 Evo 1.3 Multijet 5D Racing Plus
Voor foto's zie LINK
Afbeelding
.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Bennink »

Hier nog een tip: parkeer je auto altijd achteruit in het vak! Als je dan weg moet rijden, hoef je niet te steken. Je motor is dan sneller warm en dus zuiniger
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Foppe de Vries »

- Anticipeer op ander verkeer of verkeerslichten. Probeer de auto altijd zoveel mogelijk "rollend te houden" , dus als er bijvoorbeeld bij een rotonde ander verkeer aankomt, zodanig uitrollen dat je achter de laatste verkeersdeelnemer aanrolt zonder dat je hoeft te stoppen! Stilstand is achteruitgang :lol:
Ik verbaas me nog steeds hoe ver de auto (uit)rolt nadat het gaspedaal is los gelaten.
Ik denk dat hier heel veel winst mee is te halen.
Vooral als er geen verkeer achter je zit kun je de meeste winst behalen.
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Gebruikersavatar
Boi Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 15:12
Locatie: Terneuzen, Netherlands

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Boi Evo »

Foppe de Vries schreef:
- Anticipeer op ander verkeer of verkeerslichten. Probeer de auto altijd zoveel mogelijk "rollend te houden" , dus als er bijvoorbeeld bij een rotonde ander verkeer aankomt, zodanig uitrollen dat je achter de laatste verkeersdeelnemer aanrolt zonder dat je hoeft te stoppen! Stilstand is achteruitgang :lol:
Ik verbaas me nog steeds hoe ver de auto (uit)rolt nadat het gaspedaal is los gelaten.
Ik denk dat hier heel veel winst mee is te halen.
Vooral als er geen verkeer achter je zit kun je de meeste winst behalen.
Absoluut waar! Inderdaad moet je dat niet te veel doen als het erg druk is achter je...

Het moment van gas los laten tot het moment waarop je je koppeling intrapt (bij circa 1000 toeren) verbruikt de auto namelijk 0, 0 liter brandstof!!! Gratis uitrollen 8)
12-07-2011 Evo 1.3 Multijet 5D Racing Plus
Voor foto's zie LINK
Afbeelding
.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Sunrise »

:roll: ...zal dit toch eens gaan uitproberen, was gisteravond thuis toch een gemiddelde van 1:7 -]
DaDragon

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door DaDragon »

Als je op de snelweg rijdt en je moet een afrit nemen. Zet ruim 600 meter van te voren je cruiscontrol uit (of laat gas los).
Je zult zien dat je die volledige 600 meter rustig afbouwt van 120 km/h naar 90 km/h. Vervolgens zet je em in z'n 4 en neem je de afrit welke je vervolgens ook uit kan laten rollen.

Bij de meeste afritten kan je dit al ruim een kilometer extra rijden opleveren en dat is natuurlijk alleen nog maar de afrit snelweg.
Hetzelfde kan je doen bij stoplichten in de binnenstad. Laat 200 meter voor de tijd al het gas los en laat de motor uitrollen. Wanneer het toerental te laag word schakel je terug naar de derde versnelling.
Je zult zien dan je in de binnenstad ook ruim 2 - 3 kilometer verder kunt rijden op een liter diesel. (benzine weet ik helaas niet).

Nadeel is wel dat je dus eerder vaart mindert dan de haastige onder ons en dat dat dus ook weer irritatie kan opleveren in het verkeer.
soloist
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: di jun 22, 2010 7:34

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door soloist »

Boi Evo schreef: ...Het moment van gas los laten tot het moment waarop je je koppeling intrapt (bij circa 1000 toeren) verbruikt de auto namelijk 0, 0 liter brandstof!!! Gratis uitrollen 8)
Technisch vraagje van een leek: ik rijd altijd uit in de hoogst mogelijke versnelling met het gas los en trap de koppeling pas in op het moment dat het toerental te laag dreigt te worden maar vraag me af of uitrijden met ingetrapte koppeling misschien nog zuiniger zou zijn? Of maakt dat niet uit?
Fiat Punto 1.3 MultiJet 85 Actual Tango Red
Afbeelding / Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Giovanni Tutore »

Bij gas los wordt verbruik nul indien gekoppeld. Bij koppeling in, heeft de motor brandstof nodig om te blijven draaien :idea:
DaDragon

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door DaDragon »

soloist schreef:
Boi Evo schreef: ...Het moment van gas los laten tot het moment waarop je je koppeling intrapt (bij circa 1000 toeren) verbruikt de auto namelijk 0, 0 liter brandstof!!! Gratis uitrollen 8)
Technisch vraagje van een leek: ik rijd altijd uit in de hoogst mogelijke versnelling met het gas los en trap de koppeling pas in op het moment dat het toerental te laag dreigt te worden maar vraag me af of uitrijden met ingetrapte koppeling misschien nog zuiniger zou zijn? Of maakt dat niet uit?
Je zou dan beter nog kunnen terugschakelen naar een versnelling die nog wel boven de 1100 toeren uitkomt en dan verder laten uitrollen. Dat is in ieder geval zuiniger in brandstofverbruik.

Zodra je je koppeling intrapt moet de motor zichzelf draaiende houden en verbruikt hij brandstof. Wanneer jij uitrolt in een versnelling word de motor draaiende gehouden door de rolbeweging die jij nog hebt.
soloist
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: di jun 22, 2010 7:34

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door soloist »

Bedankt voor de uitleg.
Fiat Punto 1.3 MultiJet 85 Actual Tango Red
Afbeelding / Afbeelding
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Floppus »

Zal ik deze nog maar eens van stal halen dan? :)

Die gaat niet alleen alleen over deze Fiat specifiek, maar bevat ook bergen links en videos over het nieuwe rijden en zelfs de nieuwe band:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1429367

Kwa rijden op constante snelheid (mits goed warm!) doet de Fiat het prima bij 45 in de 4, en zelfs al 65 in de 5 waarbij op die rechte stukken de 1:40 dichtbij komt.
Gebruikersavatar
Boi Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 15:12
Locatie: Terneuzen, Netherlands

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Boi Evo »

soloist schreef:
Boi Evo schreef: ...Het moment van gas los laten tot het moment waarop je je koppeling intrapt (bij circa 1000 toeren) verbruikt de auto namelijk 0, 0 liter brandstof!!! Gratis uitrollen 8)
Technisch vraagje van een leek: ik rijd altijd uit in de hoogst mogelijke versnelling met het gas los en trap de koppeling pas in op het moment dat het toerental te laag dreigt te worden maar vraag me af of uitrijden met ingetrapte koppeling misschien nog zuiniger zou zijn? Of maakt dat niet uit?
Nee, de koppeling intrappen direct na het loslaten van het gas zorgt ervoor dat je motor stationair gaat lopen waardoor hij dus brandstof verbruikt... Wanneer je het op jouw manier, en dus de goede manier doet verbruikt hij niks totdat je de koppeling intrapt!

Goed bezig dus :D
12-07-2011 Evo 1.3 Multijet 5D Racing Plus
Voor foto's zie LINK
Afbeelding
.
Gebruikersavatar
Boi Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 15:12
Locatie: Terneuzen, Netherlands

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Boi Evo »

Floppus schreef:Zal ik deze nog maar eens van stal halen dan? :)

Die gaat niet alleen alleen over deze Fiat specifiek, maar bevat ook bergen links en videos over het nieuwe rijden en zelfs de nieuwe band:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1429367

Kwa rijden op constante snelheid (mits goed warm!) doet de Fiat het prima bij 45 in de 4, en zelfs al 65 in de 5 waarbij op die rechte stukken de 1:40 dichtbij komt.
Goed om te weten, mooie link! Bedankt .)
12-07-2011 Evo 1.3 Multijet 5D Racing Plus
Voor foto's zie LINK
Afbeelding
.
Gebruikersavatar
Boi Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 15:12
Locatie: Terneuzen, Netherlands

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Boi Evo »

Sunrise schreef::roll: ...zal dit toch eens gaan uitproberen, was gisteravond thuis toch een gemiddelde van 1:7 -]
ouch.. Dat herken ik nog wel van de Volvo C70 T5 die ik ook gehad heb... Een dag tourrit, lekker doorrijden en regelmatig genieten van die 5 cilinder roffel en opeens heb je een verbruik van 1:6 -]
12-07-2011 Evo 1.3 Multijet 5D Racing Plus
Voor foto's zie LINK
Afbeelding
.
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Zuinig rijden Topic

Bericht door Vin_cent »

Die tip van uitrollen op de snelweg voor de afslag vind ik echt slecht. Dat doe je pas als je al uitgevoegd bent, anders hinder je ander verkeer.

50 in de 5 kan prima, alleen dan wel bij constante snelheid op een vlakke weg.

Ik heb gister ook een beetje zuinig gereden, 1 op 15. Moet daarbij zeggen dat we 1500 km in 14,5 uur hebben afgelegd incl 4 stops en circa 1 uur file :wink:
Plaats reactie