dimlampje vervangen.

Plaats reactie
beusekom1979
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 14, 2012 15:49

dimlampje vervangen.

Bericht door beusekom1979 »

Goedendag allemaal,

ik ben sinds kort in het bezit van een fiat Grande Punto uit 2010
nu is mijn dimlicht kapot.
Maar ik krijg dat zwarte stekkertje niet eraf.
als ik eraan trek, buigt hij flink mee.
is hier een trucje voor ?

kost 20 euro om hem hier bij de dealer te laten vervangen.

groetjes Chris
Gebruikersavatar
Schultz
Junior Stato
Berichten: 301
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 10:05
Locatie: Budel

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door Schultz »

Als dat je jezelf eerst eventjes voor zou willen voorstellen in het daarvoor bestemde topic. helpen we je graag verder. :-]
Afbeelding
beusekom1979
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 14, 2012 15:49

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door beusekom1979 »

Gedaan :D :lol:
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door damted »

beusekom1979 schreef:Goedendag allemaal,

ik ben sinds kort in het bezit van een fiat Grande Punto uit 2010
nu is mijn dimlicht kapot.
Maar ik krijg dat zwarte stekkertje niet eraf.
als ik eraan trek, buigt hij flink mee.
is hier een trucje voor ?

kost 20 euro om hem hier bij de dealer te laten vervangen.

groetjes Chris
De kunst is om voldoende druk (trekkracht hier) uit te oefenen op de gehele zwarte stekker.
Dus vastpakken en naar achteren trekken en dan daarbij een beetje heen en weer wrikken.
Het kan zijn dat die er dan ineens af schiet dus voorzichtig met je handen.
Tijdens het wrikken zie je als het goed is het stekkertje wel wat naar achteren komen en dan komt die dus langzaam los.

Het lampje daarna loshalen door die veer naar binnen te buigen en dan om te klappen als een soort scharniertje.
Daarna oude lamp eruit en nieuwe erin.
Niet met de vingers aan het nieuwe lampglas komen, dat vinden halogeen lampjes niet fijn.
Succes!
Laat nog even weten of het gelukt is.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door Xander »

damted schreef: De kunst is om voldoende druk (trekkracht hier) uit te oefenen op de gehele zwarte stekker.
Dus vastpakken en naar achteren trekken en dan daarbij een beetje heen en weer wrikken.
Het kan zijn dat die er dan ineens af schiet dus voorzichtig met je handen.
Tijdens het wrikken zie je als het goed is het stekkertje wel wat naar achteren komen en dan komt die dus langzaam los.
En pas daar wel mee op!! Want met te veel kracht kun je het ijzeren klemmetje of de haakjes waar deze achter haakt ook slopen. Dat kost je een hele nieuwe lampunit.

De stekker klemt ook bij mij erg strak, daar is ook bij mijn auto een beetje gepast geweld bij nodig. Maar houd wel je verstand erbij en ga voor die 20 euro lekker langs de dealer als je het niet meer vertrouwt, want ik heb hier op het forum ook al eens iemand voorbij zien komen die zo een lampunit gesloopt had. Wellicht klemde de stekker daar zo hard dat het onvermijdelijk was, maar dan nog heb je denk ik liever dat de dealer het sloopt...
beusekom1979
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 14, 2012 15:49

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door beusekom1979 »

oke, maar ik heb er erg veel kracht op gezet.

Lamp trok ik al mee en de beugel dus ook :roll:
dacht misschien zit er extra klemmetje en moet je misschien iets indrukken
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door Thegroov »

Ik kopieer even een stukje van mijn site in. Had hetzelfde probleem...

Probleem is echter dat de stekkers zo vast op de lampen zitten, dat je ze er niet af krijgt. Bij de rechterkoplamp was het mogelijk om het haakje los te halen en dan de lamp met zwarte stekker schuin te houden en dan het haakje over de stekker te duwen, zodat lamp met stekker los kwamen. Dan stekker eraf halen, nieuwe lamp monteren, haakje erop en dan de stekker terug duwen. Linksvoor ging dat niet, je hebt gewoon de ruimte niet doordat de accu er vrij dicht achter zit. Daar moet je dan met één vinger de lamp op zijn plaats houden terwijl je dan met een platte redelijk grote schroevendraaier voorzichtig het stekkertje los haalt. Steeds wisselen, links iets draaien (schroevendraaier onder de zwarte stekker en dan iets kantelen, waardoor hij een halve milimeter los komt aan die kant), dan rechts iets druk uitoefenen, dan aan de bovenkant. Doe je dat een keer of 10, dan komt de stekker los. Dan eenvoudig haakje verwijderen, nieuwe lamp erin, haakje terugklemmen en dan de stekker er weer op. En dat alles zonder het glas van de nieuwe lamp aan te raken.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door swans »

Xander schreef:
damted schreef:
En pas daar wel mee op!! Want met te veel kracht kun je het ijzeren klemmetje of de haakjes waar deze achter haakt ook slopen. Dat kost je een hele nieuwe lampunit.
...
Nee, je trekt dan enkel de metalen blikjes uit het kunstof,... en die kan je gewoon terug doen, door je bumper te verwijderen en daarna je koplamp(en) Beetje seconde lijm en terug duwen! (ik heb het namelijk ook eens gehad)
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door damted »

swans schreef:
Xander schreef:
damted schreef:
En pas daar wel mee op!! Want met te veel kracht kun je het ijzeren klemmetje of de haakjes waar deze achter haakt ook slopen. Dat kost je een hele nieuwe lampunit.
...
Nee, je trekt dan enkel de metalen blikjes uit het kunstof,... en die kan je gewoon terug doen, door je bumper te verwijderen en daarna je koplamp(en) Beetje seconde lijm en terug duwen! (ik heb het namelijk ook eens gehad)
Nu lijkt het net of je mij quote ipv Xander :)

Het is maar wat je "alleen maar" noemt.
We willen hier alleen maar een lampje vervangen. :?
Mogelijk is het een optie, om als de stekker uiteindelijk los is, de klemmetjes in de stekker iets uit te buigen, voor als het er nog een keer af moet.
Dan blijft de boel tenminste heel.
Doe dat dan niet te veel want anders krijg je overgangsweerstanden en gaat de boel wegsmelten.
Ik heb dat een keer op een H7 lampstekker gehad en toen moest er een nieuwe stekker aan de draadboom gesoldeerd worden.
Als ik TS was en zijn twijfels merk, zou ik voor die 20 Euri maar naar de dealer gaan.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door Deantjuh »

Geduld is ern schone zaak. Is inderdaad erg strak. Ik heb toch eerst ijzerbeugel losemaakt, wijs vinger en middel vinger tegen t ijzere van de lamp en met duim en overige vingers rustig op en neer bewegen. Mocht dit niet lukken pak een lange dunne schroevendraaier. Houd de lamp vast en rustig en met beleid tussen stekker en lamp steken. Telkens lichtelijk er tussen duwen.
Belangrijkste is geduld zo recht mogelijk trekken als t een beetje los is.
Afbeelding
Warpten
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 20:28
Locatie: Spijkenisse

Re: dimlampje vervangen.

Bericht door Warpten »

Ik kreeg de mijne ook niet los.
Toen ben ik ook naar de dealer gegaan , naar deze heeft hem gewoon kosteloos vervangen.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie