DPF regeneratie en verbruik

Plaats reactie
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Maarten »

Het zal iedere dieselrijder wel opgevallen zijn dat het verbruik omhoog gaat als het roetfilter geregenereerd wordt. Ik reed vandaag ongeveer 85 km/h op de provinciale weg en deed 6.1-6.2 l/100 km.

Wat mij al een keer eerder opgevallen was en wat ik nu wat meer uitgeprobeerd heb is dat als je dan in de 4 gaat rijden (en ~2200 toeren draait i.p.v. ~1700) het verbruik daalt! In de 4 deed ik 5.0-5.5 l/100 km. En het gekke was ook: de schakelindicator ging niet aan.
De optimale omstandigheden voor regeneratie zijn volgens het boekje ook (meer dan?) 60 km/h en meer dan 2000 1/min.
Meer mensen die dit opgevallen zijn of een keer kunnen testen?

Wat ik een beetje vervelend vind is dat het lampje van het reinigen van het roetfilter niet aan gaat.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Bennink »

Ik heb het nog niet gehad... hoe vaak gebeurt dat regenereren?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Connie086
Junior Stato
Berichten: 411
Lid geworden op: za mar 19, 2011 0:13
Locatie: Nunspeet

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Connie086 »

Ik heb het geloof ik ook nog niet gehad.. Maar mag ik vragen wat er dan gebeurt?
GP 1.3 Multijet Bianco Divino...2010 :La Dolce Vita:
EVO 1.3 Mjet 2011 wit/grijs
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Maarten »

Je hebt het ongetwijfeld al eens gehad. Je merkt er verder niets van behalve dat het verbruik omhoog gaat. Dus als je op dat moment de verbruiksindicator niet actief hebt en geen constante snelheid rijdt dan merk je het niet. Vooral omdat het lampje dus niet aan gaat. Je S&S werkt op dat moment ook niet meer.
Regeneratie betekent dat het roet dat in het dieselfilter zit "opgebrand" wordt. Hoe dat precies gebeurt weet ik ook niet, maar in het boekje staat dat er meer roet uit de uitlaat kan komen.

Ik denk dat ik het elke 2000-3000 km wel een keer heb.
Gebruikersavatar
Connie086
Junior Stato
Berichten: 411
Lid geworden op: za mar 19, 2011 0:13
Locatie: Nunspeet

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Connie086 »

Toevallig had ik vorige week dat het s&s systeem niet werkte.
Dan zal hij daar wel mee bezig zijn geweest..! :)
Weer een zorg minder..! :D

Dank je wel..!
Gr...
GP 1.3 Multijet Bianco Divino...2010 :La Dolce Vita:
EVO 1.3 Mjet 2011 wit/grijs
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door alfawiel »

@ maarten.
Je zult bedoelen meer ROOK uit de uitlaat.
Het filter zorgt er juist voor dat er geen roet uit je uitlaat komt.

Overigens heb ik de ervaring dat de regeneratie sterk afhankelijk is van je ritten.
Regelmatig korte ritjes heeft tot gevolg dat je al na enkele honderden km. een regeneratie hebt.
Tijdens de 7500km die ik er nu mee gereden heb, heb ik toch zeker 5 x gemerkt dat de regeneratie bezig was.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Bruijst »

Ik reed vandaag ongeveer 85 km/h op de provinciale weg en deed 6.1-6.2 l/100 km.
Dat komt overeen met het verbruik wat ik tijdens regenereren heb bij die snelheid.
Wat ik een beetje vervelend vind is dat het lampje van het reinigen van het roetfilter niet aan gaat.
Nope, hier ook niet. vind ik ook erg irritant, het 'huidige verbruik' is de enige indicator dat het bezig is; S&S niet zozeer, want dat werkt wel vaker niet.
Ik denk dat ik het elke 2000-3000 km wel een keer heb.
erigens heb ik de ervaring dat de regeneratie sterk afhankelijk is van je ritten.
Regelmatig korte ritjes heeft tot gevolg dat je al na enkele honderden km. een regeneratie hebt.
Tijdens de 7500km die ik er nu mee gereden heb, heb ik toch zeker 5 x gemerkt dat de regeneratie bezig was.
Nou, ik heb het 1 en soms wel 2 keer per tank :( :( !! Ik rij toch gem. 90km per dag en ca. 950-1050km per tank...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Foppe de Vries »

Bij mij brandt het lampje ook niet tijdens het regenereren.
Ik merk het alleen aan de boardcomputer wanneer ik deze heb ingesteld op "Huidig Verbruik".
Het verbruik is dan ongeveer 15 km aanzienlijk hoger.
Bijvoorbeeld 6.0 ltr/100 km bij anders 3.9 ltr/100 km.

Regeneren vindt bij plaats een á tweemaal plaats op een tank. Rij praktisch alleen lange ritten. (60 km per rit)
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Gebruikersavatar
vdels_j
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 9:37

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door vdels_j »

Bij mij brandt het lampje ook niet tijdens het regenereren.
Ik merk het alleen aan de boardcomputer wanneer ik deze heb ingesteld op "Huidig Verbruik".
Het verbruik is dan ongeveer 15 km aanzienlijk hoger.
Bijvoorbeeld 6.0 ltr/100 km bij anders 3.9 ltr/100 km.
Ik heb precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door BartCCC »

Ik kan me uit het meegeleverd folder herinneren dat je tijdens het regeneren nooit je motor mocht uitzetten. Prima! Maar als het lampje dat aangeeft dat dit proces bezig is niet brandt wordt het wel erg lastig om dit te weten. Ik ben niet iemand die constant op zijn verbruiksmeter zit te kijken...
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Marvin
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: za mar 05, 2011 0:03
Locatie: Deurne, Antwerpen

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door Marvin »

Ik meen mij te herinneren dat de verkoper mij had gezegd, dat als de motor wordt stilgelegd tijdens het regeneren, dit in het geheugen wordt opgeslagen en het regeneren bij de volgende rit automatisch verder wordt gezet. Alleen als dit een paar keer na mekaar mislukt is gaat het lampje branden. Als het lampje brandt moet je boven de 2000 toeren rijden en liefst boven de 60km/u totdat het lampje uitgaat dacht ik.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door RaydeJee »

Bij mij ook geen lampje als hij hiermee bezig is. Maar ik merk het wel, ik kan het horen. Het lijkt of er een soort extra fan mee gaat draaien. Ik hoor het geluid boven de motor uit, niet dat het heel hard is, maar je hoort het wel. Ik ben al een aantal keer in de situatie geweest dat hij nog bezig was en ik wel op mijn bestemming was. Ik heb de motor gewoon uitgezet. Hij ging inderdaad verder toen ik de auto de volgende keer gebruikte.
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: DPF regeneratie en verbruik

Bericht door BartCCC »

Correctie: Vandaag bij bijna 18.000km ging vlak na het starten opeens het regeneratie lampje branden. Duurde ook vrij lang eer het weer uit ging en het proces dus voorbij was (ong. 15min). Qua extra rookontwikkeling heb ik eigenlijk niet veel kunnen zien, maar aangezien de motor koud was en het stadsverkeer was maak ik natuurlijk ook niet veel toeren.
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Plaats reactie