schokken en bokken

Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: schokken en bokken

Bericht door Dinkel »

Ik hou wel van een bochtje: 3 en 4 zijn perfecte versnellingen voor '80 kmh'-weggetjes ;)

Heeft geen effect op m'n verbruik: wekelijks 1000 snelwegkilometers.

Rijplezier: daar kocht ik 'm voor!
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: schokken en bokken

Bericht door wouter1974 »

Je motor blijft niet schoon, ook als je doorgast op de autobahn. Draai je luchtinlaat maar eens open als je 2 ton op de teller hebt en er 5 jaar lang uitlaatgassen terug de motor ingevoerd worden. Spul koekt aan, ook al rij je af en toe plank op de autobahn. Hij zal hooguit minder snel vervuilen maar vroeg of laat is alles aangekoekt en kan je EGR kleppen gaan vervangen....
goony
Junior Stato
Berichten: 296
Lid geworden op: do nov 04, 2010 23:20
Locatie: Drachten

Re: schokken en bokken

Bericht door goony »

wouter1974 schreef:Je motor blijft niet schoon, ook als je doorgast op de autobahn. Draai je luchtinlaat maar eens open als je 2 ton op de teller hebt en er 5 jaar lang uitlaatgassen terug de motor ingevoerd worden. Spul koekt aan, ook al rij je af en toe plank op de autobahn. Hij zal hooguit minder snel vervuilen maar vroeg of laat is alles aangekoekt en kan je EGR kleppen gaan vervangen....
Ik heb voor mijn Pevo een Passat gehad. Ook heel irritant gehok en gestoot. Daar heb ik de RGR klep geheel verwijderd. Om een storing te voorkomen is ook de software aangepast. Totaalplaatje kostte me maar 100 euro. Kijk, als dit nu ook es mogelijk was voor de Pevo? Ik denk dat de klep geen probleem is om te verwijderen, maar de software aanpassing wel, zodat hij de EGR niet meer "ziet". Ik denk dat wanneer de techtiek het toelaat ik de EGR er ook tussenuit wil hebben.
Sinds 15 februari 2011 Punto Evo Multijet85, 5drs, Progressive Black, C&B, Dynamic+, lederen stuurwiel en pook, Chromen spiegelkappen en 208 velgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: schokken en bokken

Bericht door JB2 »

wouter1974 schreef:Je motor blijft niet schoon, ook als je doorgast op de autobahn. Draai je luchtinlaat maar eens open als je 2 ton op de teller hebt en er 5 jaar lang uitlaatgassen terug de motor ingevoerd worden. Spul koekt aan, ook al rij je af en toe plank op de autobahn. Hij zal hooguit minder snel vervuilen maar vroeg of laat is alles aangekoekt en kan je EGR kleppen gaan vervangen....
...minder snel vervuilen dan...whatever....het is gewoon beter om de motor lekker te laten werken :twisted:
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: schokken en bokken

Bericht door Bruijst »

@ Wessels.. Zou je mij wellicht even een PB-tje kunnen sturen s.v.p.?? Dank ~]
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: schokken en bokken

Bericht door JB2 »

JB2 schreef:
Dinkel schreef:Uiteindelijk is er maar een maatstaf: kosten per kilometer.
oh, ik dacht rijplezier :roll: (wat overigens wel weer mede gevoed kan worden door lage kosten, is inmiddels mijn ervaring. De Evo geeft naar mijn mening veel rijplezier per euro die hij kost).

Maar, mijn EVO kent 1 bok/schok-moment en dat is 70 km/uur in zijn 5 en dan het gas maar minimaal aantikken.....dat moet je dus niet doen, ook al zegt de schakelindicator van wel. Verder nooit last van bokken. Ik jaag mijn EVO om de week in de toeren en naar zijn top op de Autobahn, dus de motor blijft lekker "schoon". :P Ik rijd overigens zowieso bijna alleen maar op de snelweg.
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat na de eerste beurt die ik zo rond de 32.000 (toch?) heb laten doen, het schok/bok-moment bij 70 km/uur in de 5e versnelling weg lijkt te zijn...typisch. :roll:
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: schokken en bokken

Bericht door Wessels »

Ondertussen is de auto vlak voor onze vakantie naar de dealer geweest. Daar heeft hij vier dagen gestaan en één van de monteurs heeft de auto ettelijke keren mee genomen om te kijken wat er aan de hand was. Ik begreep dat er dan wel even flink gegast wordt en flink doorgetrokken (meer dan wij doen 8) ). In ieder geval konden ze niets meer vinden/bemerken. Uitlezen gaf eerder al geen foutmelding maar nu bleef ook het stotteren weg. Iets wat de monteur zelf eerder toch ook was opgevallen.
Nu hebben we alweer meerdere ritten gemaakt en het stotteren is weggebleven. Wat er nu gedaan is of dat een paar keer flink doorrijden geholpen heeft? Wij weten het niet. Misschien was het een vuiltje in een injector die weggeblazen is, wat water in de tank wat verdampt is? Zo gauw het weer voorkomt gaan we wel terug hebben we afgesproken. Prima service in ieder geval van onze dealer, we kregen als leenauto een Dobló 1.4 mee (in rolstoelvervoer uitvoering). Wat een enorme bak! Ideaal voor vakantie maar die ouderwetse 1.4 benzine motor is wel erg sloom. Als je dan weer in de P-Evo rijdt besef je weer wat een geweldig soepele motor die heeft.
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: schokken en bokken

Bericht door Dinkel »

Ja, erg lekker soepel. Dat verbaast iedere passagier die naast me zit. Tophok!
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
DaDragon

Re: schokken en bokken

Bericht door DaDragon »

en dat voor een 1248 cc motorblokje :P
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: schokken en bokken

Bericht door Dinkel »

. . . en een hele knappe pjoeter.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Rickster
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 14, 2012 15:51

Re: schokken en bokken

Bericht door Rickster »

scoop schreef:Zou mij niks verbazen als het te maken heeft met een (te) enthousiaste EGR klep (jahoor, komt hij weer aan met z'n EGR klep ;-) ) [...] Juist in half gas situaties of wanneer erg weinig gevraagd wordt van de motor, kan het zomaar voorkomen dat deze klep gaat "klapperen", wat als resultaat heeft: dan wel lekker verse lucht, dan alleen maar vieze gerecirculeerde uitlaatgassen. Het resultaat is een motor die begint te schokken. Vraag je meer van de motor, dan zal het motor management deze klep dichtgooien (zodat er lekker verse lucht binnenkomt) en verdwijnt het probleem.
Allereerst, excuus voor de flinke bump, maar mijn pevo schokt ook (vooral bij 70 in de 5).
In een ander topic schetste je een oplossing. Is het software aanpassen van de egr bij squadra een oplossing? Of moet er met de egr zelf ook nog wat gebeuren?
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: schokken en bokken

Bericht door ybraat »

Rickster schreef:
scoop schreef:Zou mij niks verbazen als het te maken heeft met een (te) enthousiaste EGR klep (jahoor, komt hij weer aan met z'n EGR klep ;-) ) [...] Juist in half gas situaties of wanneer erg weinig gevraagd wordt van de motor, kan het zomaar voorkomen dat deze klep gaat "klapperen", wat als resultaat heeft: dan wel lekker verse lucht, dan alleen maar vieze gerecirculeerde uitlaatgassen. Het resultaat is een motor die begint te schokken. Vraag je meer van de motor, dan zal het motor management deze klep dichtgooien (zodat er lekker verse lucht binnenkomt) en verdwijnt het probleem.
Allereerst, excuus voor de flinke bump, maar mijn pevo schokt ook (vooral bij 70 in de 5).
In een ander topic schetste je een oplossing. Is het software aanpassen van de egr bij squadra een oplossing? Of moet er met de egr zelf ook nog wat gebeuren?
Heb het zelfde probleem als jij. Ook bij 70 in 5. Moet makkelijk kunnen. Eerste wat de dealer zij was: " EGR klep". Die gaan ze ook schoonmaken/vervangen/pimpen/versieren met slingers. Als de carteronluchtings upgrade binnen is, dan pakken ze dat meteen op.
Lekker mjetten: Afbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: schokken en bokken

Bericht door alfawiel »

@ Rikster en ybraat.
Ik vraag me af wat jullie 1.3mj voor km stand heeft?
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: schokken en bokken

Bericht door scoop »

Ik zou toch eerst 100% zeker willen weten dat het de EGR is die voor de problemen zorgt die je ervaart. EGR afdoppen en software aanpassen is wat mij betreft een "last resort". Er kleven ook nadelen aan.
Rickster
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 14, 2012 15:51

Re: schokken en bokken

Bericht door Rickster »

alfawiel schreef:@ Rikster en ybraat.
Ik vraag me af wat jullie 1.3mj voor km stand heeft?
58.000
Plaats reactie