Start / Stop systeem

Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Maarten »

Als het DPF lampje niet aan gaat dan is er geen enkele reden om de motor niet uit te zetten. Daar staat iig niets over in het boekje. Alleen als het DPF lampje aan gaat (en dat is blijkbaar alleen als regenereren tijdens normale omstandigheden niet lukt) dan wordt aangeraden om door te rijden totdat het lampje uit gaat (nog niet eens verplicht).
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Start / Stop systeem

Bericht door alfawiel »

willumpie schreef:
Ivo Herijgers schreef:
willumpie schreef:al een aantal keren meegemaakt dat hij net begint te regenereren als ik een parkeerplaats op rijd om te parkeren ...en dat schijnt niet goed te zijn.... heb ik begrepen...?
maar wat moet je..?
Kan moeilijk eerst nog eens een stukje om gaan rijden tot hij klaar is ..?
:?
en toch raden ze het aan ja, even doorrijden tot het regenereren klaar is ..
Gaat niet altijd... voorbeeld;
vorig weekend... naar bioscoop... beetje in tijd nood... net de parkeerplaats oprijdend... s/s niet beschikbaar.... ok. nog effekens stationair laten draaien... maar we hadden niet veel tijd meer dus uitzetten de motor...
Na de film motor starten.. ik dacht hij zal zo wel verder gaan waar hij gebleven was met het regenereren... maar nee... s/s doet het gewoon..... terug naar huis gereden...
+/- 37 km. ... en ja hoor... we rijden bij ons de straat in... en daar begint dat ding weer te regenereren.... :? :evil:
we hadden net eten opgehaald bij de chinees... dusse.... of rondje rijden en koud eten op bord... of eerst eten.... :roll:
nou ja... gekozen voor het eten... dus 2x hetzelfde geintje op 1 dag..
Wat ik dan zo vreemd vind, is dat wanneer je de motor uitzet terwijl hij bezig is met roetfilter reg.... en later weer start... dat hij niet gelijk verder gaat met dat proces... maar in ons geval zo'n dikke 3 kwartier en 37 km later.... :shock:
Snap daar niets van....
over 2 weekjes gaat hij naar de dealer voor een inspectie... kijken ze ook gelijk even naar het roetfilter... en daarna mag hij gaan werken... eerst op de snelweg naar italie.... en daarna tijdens de vele bergritten ( Dolemieten en omgeving..) die we gaan maken... -]
Dat de motor niet verder gaat met regenereren wanneer je later weer gaat rijden, komt door het simpele feit dat het roetfilter op temperatuur moet zijn om te kunnen gaan regenereren.
Als dit een paar keer kort na elkaar gebeurd, is het raadzaam om dan toch maar een keer door/om te rijden tot de regeneratie gereed is.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Ivo Herijgers »

Wel grappig..ik zat vandaag -al wachtend voor een open brug- met mijn telefoon te spelen en de start/stop in werking ...ik schrok me rot op een gegeven moment, de auto sloeg uit zichzelf aan! Zal waarschijnlijk te wijten zijn aan de airco die het te warm vond worden ofzo?
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Roderick »

Staat een lijstje in je instructie boekje...

Lijstje uit je boekje:
- onvoldoende opgeladen accu;
- ruitenwisser ingeschakeld op maximale snelheid;
- beperkte onderdruk in het remsysteem (bijvoorbeeld na herhaaldelijk intrappen van het rempedaal);auto in beweging (bijvoorbeeld wanneer bergafwaarts wordt gereden);
- door het Start&Stop-systeem langer dan ongeveer 3 minuten uitgezette motor;
- bij automatische airconditioning, zolang nog niet een comfortabele temperatuur in het interieur is bereikt of als de MAX-DEF-functie is ingeschakeld.

Het zal wel de timer zijn geweest, na 3 minuten slaat die van mij ook meestal weer aan... Het is pas irritant wanneer hij daarna weer afslaat en niet wilt starten..
Daarom trap ik de koppeling soms wel eens in, dan slaat hij tenminste niet af..
Gebruikersavatar
gogo
Junior Stato
Berichten: 201
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 22:29

Re: Start / Stop systeem

Bericht door gogo »

Ivo Herijgers schreef:Wel grappig..ik zat vandaag -al wachtend voor een open brug- met mijn telefoon te spelen en de start/stop in werking ...ik schrok me rot op een gegeven moment, de auto sloeg uit zichzelf aan! Zal waarschijnlijk te wijten zijn aan de airco die het te warm vond worden ofzo?
Ik had laatst precies het zelfde, ik denk dat de accu leeg raakt en dat hij daardoor weer start.
Vind het wel fijn dat ik dit nu weet want ik dacht wel eens straks start hij niet omdat de accu te laag is.

gr
Besteld Punto Evo MultiJet 85 Underground Grey Cool Dynamic plus pakket middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook, parkeersensoren,Stoelverwarming. lederenstoelen, electrische lendesteun,bijverwarming, achterspoiler, getinte ramen, TomTom,
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Ivo Herijgers »

gogo schreef:Ik had laatst precies het zelfde, ik denk dat de accu leeg raakt en dat hij daardoor weer start.
Vind het wel fijn dat ik dit nu weet want ik dacht wel eens straks start hij niet omdat de accu te laag is.

gr

Onze Pevo's zijn dus prima in staat voor zichzelf te zorgen! ~]
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Bennink »

Na een eind rijden wil het wel eens voorkomen dat je de melding krijgt 'Stop/Start niet beschikbaar'. Heel gek, want het systeem is wel gewoon beschikbaar! Als je de bak in 1 zet en de koppeling los laat, slaat de auto natuurlijk af, maar als je daarna de koppeling in trapt, gaat de motor gewoon weer aan :-) Dus: stomme melding, stopstart werkt gewoon!
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Warpten
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 20:28
Locatie: Spijkenisse

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Warpten »

Maar als je hem dan in zijn vrij zet en je koppeling op laat komen zul je merken dat hij dan niet afslaat.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Bennink »

Dat klopt. Maar het is een stomme melding, want de StopStart werkt wel gewoon (maar dan moet je je Punto laten afslaan).
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: Start / Stop systeem

Bericht door -MP- »

Als je de lijst bestudeerd onder welke omstandigheden het start/stop systeem mag werken, dan snap je waarom die melding nogal eens verschijnt.... De motor zal dan dus niet uitschakelen (bijvoorbeeld omdat de accu niet genoeg geladen is) maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet start ;)
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Dinkel »

Sorry, ik las niet de volledige 6 pagina's van deze topic: kan de dealer de start/stop-functie uitzetten?

Ik rij 1000 km per week en voornamelijk snelweg. Zie de noodzaak dus niet in, voor mij. Schrik me iedere keer een ongeluk als ik vergat de start/stop uit te schakelen.

Hoor graag, dank jullie!
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Jarre »

ik zet die tegenwoordig regelmatig uit :oops:
als het zo koud is 's morgens bevries ik als ik in de file/lichten sta :oops:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Bennink »

Dinkel schreef:Sorry, ik las niet de volledige 6 pagina's van deze topic: kan de dealer de start/stop-functie uitzetten?

Ik rij 1000 km per week en voornamelijk snelweg. Zie de noodzaak dus niet in, voor mij. Schrik me iedere keer een ongeluk als ik vergat de start/stop uit te schakelen.

Hoor graag, dank jullie!
Euh... misschien wel. Maar heb je geen knop op het dashboard? Of vind je het irritant dat je elke keer die knop moet indrukken?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Dinkel »

Vergeet ik wel es . . .
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Ivo Herijgers »

Wat ik vandaag toch meemaakte?
Stond voor een open brug te wachten met start/stop... Na verloop van tijd slaat de motor weer aan. Nou oke, dan blijft de verwarming ook werken. Hij stond dus ook nog in 'vrij'. Maar na een tijdje (brug was nog steeds open) sloeg de motor ineens weer af, 2 pieptoontjes en de melding dat start/stop niet beschikbaar was ... Ik moest dus echt weer met de sleutel starten... Iemand dit ook al eens gehad?
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Plaats reactie