BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
- Madhouse
- Membre D'Oro
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: do sep 15, 2011 19:08
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Er word ook gesproken over Punto's die dit euvel hebben die korte afstanden rijden maar ik rijd 40km per enkele reis en daarvan 15km op de snelweg en 25km op 80 wegen (soms een stukje 50 weg tussendoor). Ik heb ook een smerig carterventilatie slangetje (Mayo vorming).
Begint idd een lekker verhaal te worden zo...
Begint idd een lekker verhaal te worden zo...
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Zwarte olie in een diesel is inderdaad normaal, als ik de olie van mijn vivaro vervang is hij zo zwart als de bumperstukken van een MyLife. Denk echter dat het probleem met de carterventilatie een flinke kostenpost gaat worden voor Fiat. Het probleem zal uiteraard netjes worden opgelost, al blijft het natuurlijk zuur. Maar wat zijn er een vracht 1.3 Mjet 85pk evo´s en gp´s verkocht in Nederland zal nog een flinke operatie worden om het probleem bij iedereen te gaan verhelpen.
- Madhouse
- Membre D'Oro
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: do sep 15, 2011 19:08
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Nooit zo op gelet die zwarte olie (heb ook jaren lease gereden en toen boeide het me niet zo). Maar inderdaad na een hoop lezen hoort het zo.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Toch nieuwsgierig geworden en ff gechecked:
Lastig een goede foto krijgen, maar het is alleen aan de randen een beetje smurrie. Volgens mij kan er voldoende lucht (?) doorheen. Heb er niks aan gedaan (wel het slangetje teruggedrukt natuurlijk), maar de auto staat binnen twee weken een dag bij de dealer voor onderhoud.
Lastig een goede foto krijgen, maar het is alleen aan de randen een beetje smurrie. Volgens mij kan er voldoende lucht (?) doorheen. Heb er niks aan gedaan (wel het slangetje teruggedrukt natuurlijk), maar de auto staat binnen twee weken een dag bij de dealer voor onderhoud.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
-
- Senior Stato
- Berichten: 515
- Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Hmmm, oliepeil halverwege de peilstok, dat had ik dus ook, en ik vond dat al te gortig voor krap 15000 km.... als ik dan lees dat jij 5500 km erop hebt staan met hetzelfde oliepeil?Twardt schreef:Vanochtend bij het oprijden van de snelweg toch ook een behoorlijke pluim zichtbaar in de spiegel. Motor was nog koud (1km gereden) en de damp/rook verdween redelijk snel weer. Tijdens het rijden verder niets gemerkt. Op het werk tijdens de pauze toch ook maar even de carterontluchting los gehaald. Was wel wat aanslag/smurrie aanwezig maar zat verder niet dicht. De olie gepeild, deze stond halverwege de peilstok (in tegenstellng to anderen vind ik dit niet verontrustend) maar de olie was al wel zwart. Dit terwijl de auto nog geen 2 maand oud is en pas 5500km op de teller heeft staan. Dat vind ik dan wel weer verontrustend. Toch maar ff met de dealer bellen.
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
-
- Senior Stato
- Berichten: 515
- Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Wat zullen ze bij Fiat duimen nu dat we hogere temperaturen gaan krijgen.... Dan ligt de druk om eventueel 'alles landelijk' te vervangen niet zo hoog.... Het begint inderdaad wel echt een issue te worden ja!
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Ik heb de olie niet eerder gepeild, dus misschien heeft er nooit meer dan dat ingezeten. Maar ik houd het nu wel in de gaten.Ivo Herijgers schreef:Hmmm, oliepeil halverwege de peilstok, dat had ik dus ook, en ik vond dat al te gortig voor krap 15000 km.... als ik dan lees dat jij 5500 km erop hebt staan met hetzelfde oliepeil?Twardt schreef:Vanochtend bij het oprijden van de snelweg toch ook een behoorlijke pluim zichtbaar in de spiegel. Motor was nog koud (1km gereden) en de damp/rook verdween redelijk snel weer. Tijdens het rijden verder niets gemerkt. Op het werk tijdens de pauze toch ook maar even de carterontluchting los gehaald. Was wel wat aanslag/smurrie aanwezig maar zat verder niet dicht. De olie gepeild, deze stond halverwege de peilstok (in tegenstellng to anderen vind ik dit niet verontrustend) maar de olie was al wel zwart. Dit terwijl de auto nog geen 2 maand oud is en pas 5500km op de teller heeft staan. Dat vind ik dan wel weer verontrustend. Toch maar ff met de dealer bellen.
Ondanks dat mensen zeggen dat zwarte olie normaal is, heb ik daar mijn twijfels bij. Bij een wat oudere auto, OK. Maar bij een nieuwe met slechts 5500km, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Voor krap 15000 km is halverwege de peilstok zéér weinig olieverbruik, bijna ongezond weinig zou ik zeggen. Het verdeelvlak op de peilstok staat voor ongeveer 1 liter olie (dus verschil tussen min en max op de peilstok), hetgeen betekent dat je ongeveer een halve liter olie verstookt hebt. Een gezond dieselblok verbruikt altijd iets olie (anders zou het betekenen dat bijvoorbeeld zuigers / zuigerveren etc. niet gesmeerd worden, bij die smering komt er altijd iets olie in de verbrandingskamer). Géén olieverbruik op meer dan 10.000 km duidt er vaak op dat er korte stukjes met de auto wordt gereden en dat er vocht in de olie komt welke het niveau op peil houdt, dit is vanzelfsprekend niet goed voor je motor. Kortom ik ben van mening dat ik blijer zou zijn met een auto die bijvoorbeeld 1 liter olie op 15.000km verbruikt dan één die geen olie verbruikt (dan is er m.i. wat mis).Ivo Herijgers schreef:Hmmm, oliepeil halverwege de peilstok, dat had ik dus ook, en ik vond dat al te gortig voor krap 15000 km.... als ik dan lees dat jij 5500 km erop hebt staan met hetzelfde oliepeil?
Overigens ben ik ook van mening dat je met een dieselmotor toch wat kilometers moet maken. Mensen die korte stukjes (< 15km per enkele reis) met de auto rijden moeten eigenlijk geen diesel aanschaffen, de kans op problemen met een dieselmotor die 10.000 km per jaar maakt is denk ik groter dan met één die 50.000 km per jaar maakt (zie dit topic met de problemen met de carterventilatie).
Eerst: 2010 GP 1.3 MJET 85 3D/Exotica Red nu: 2012 Punto Evo MultiAir Turbo Sport 135 pk Vanaf april 2015: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo TCT Distinctive
- JB2
- Senior Stato
- Berichten: 582
- Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
- Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Wat een paniek.....bij Peugeot/Citroen-diesels kennen ze dit probleem trouwens ook, en die motoren zitten bijvoorbeeld ook in Ford's.
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
-
- Senior Stato
- Berichten: 515
- Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Ik heb het wel al eerder gepeild, en toen had ik al m'n twijfels over het olieverbruik. De monteur in de garage zei wel dat het binnen de tolerantie was, nieuwe motor moet nu eenmaal 'inlopen'. Ik geloof er eigenlijk geen moer van, en nu al helemaal niet meer. Gisteren litertje 5W30 erbij gegoten... Als je nagaat dat ik 65k in een 2e hands Astra (2006) heb gereden die al bijna 100k had gelopen...Nooit olie bij hoeven vullen. Moet wel gezegd dat de onderhoudsintervallen korter op elkaar lagen, iedere 20k.
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Mijn punto evo met 4000km op de teller (500/wk) was vandaag ook aan de beurt:
Eerst het gefluit van de turbo, en wegzakkend vermogen. Even later bericht op dashboard dat de oliedruk weggevallen was en dat de motor afgezet moest worden. Uiteraard direct gedaan. Wegenwacht constateerde dat er geen druppel olie meer inzat.
Dus de auto staat bij de garage, en ik wacht op reparatie.
Ik ben wel benieuwd of er toekomstige problemen te verwachten zijn met de motor, krijgt zo'n motor een klap?
groet
Eerst het gefluit van de turbo, en wegzakkend vermogen. Even later bericht op dashboard dat de oliedruk weggevallen was en dat de motor afgezet moest worden. Uiteraard direct gedaan. Wegenwacht constateerde dat er geen druppel olie meer inzat.
Dus de auto staat bij de garage, en ik wacht op reparatie.
Ik ben wel benieuwd of er toekomstige problemen te verwachten zijn met de motor, krijgt zo'n motor een klap?
groet
Laatst gewijzigd door eaz op ma feb 06, 2012 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Is een liter bijvullen niet een beetje veel wanneer het nog halverwege de peilstok staat? Half litertje lijkt mij meer dan voldoende.Ivo Herijgers schreef:Ik heb het wel al eerder gepeild, en toen had ik al m'n twijfels over het olieverbruik. De monteur in de garage zei wel dat het binnen de tolerantie was, nieuwe motor moet nu eenmaal 'inlopen'. Ik geloof er eigenlijk geen moer van, en nu al helemaal niet meer. Gisteren litertje 5W30 erbij gegoten... Als je nagaat dat ik 65k in een 2e hands Astra (2006) heb gereden die al bijna 100k had gelopen...Nooit olie bij hoeven vullen. Moet wel gezegd dat de onderhoudsintervallen korter op elkaar lagen, iedere 20k.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Bovenin de slang valt het vaak me, pak de hele slang er maar eens af en kijk maar aan de onderzijde wat er inzit.Bennink schreef:Toch nieuwsgierig geworden en ff gechecked:
Lastig een goede foto krijgen, maar het is alleen aan de randen een beetje smurrie. Volgens mij kan er voldoende lucht (?) doorheen. Heb er niks aan gedaan (wel het slangetje teruggedrukt natuurlijk), maar de auto staat binnen twee weken een dag bij de dealer voor onderhoud.
(hier zit vaak meer en bevriest helemaal)
Ook kun je dan voelen in het tuitje waar de slang opkomt en die zit ook meestal vol met sludge wat bevroren is.
De motor even laten lopen als de slang eraf is en dan voel je wel of er carterdruk uit komt.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Waar zit deze voor de 70pk versie want ik zie het niet echt zitten.
Trotse eigenaar van:
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Durf ik zo niet te zeggen, een fiorino heeft hem ook niet.Lars schreef:Waar zit deze voor de 70pk versie want ik zie het niet echt zitten.