Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

mark
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 08, 2012 8:44

Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door mark »

Hallo lezers,

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een Fiat Grande punto Diesel van 2008. Ik ben een zeer zuinige rijder, schakelt tussen de 2000-2500 toeren, remt niet robuust af, trekt niet snel op etcc. Kortom...een zuinige rijder. Ik ben eigenlijk geschrokken dat mijn diesel verbruik slechts 1:15.5 is !!!!!! Mijn vorige Fiat Punto van 2005 was een Multijet 1.3 en reed bij constante snelheid van 120 km echt 1: 23.8 !!!! In deze dure brandstoftijd is het echt wel de moeite waard. Mijn vraag is dan ook aan dit forum: Is dit normaal en wie kan mij een verwijzing geven waarom het verbruik zo hoog is? De benzineleiding en de brandstoftank mankeert niets aan. Wie o wie kan me helpen?? :roll: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bennink op do feb 02, 2012 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: hoge brandstofverbruik

Bericht door Jarnoootje »

mark schreef:Hallo lezers,

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een Fiat Grande punto Diesel van 2008. Ik ben een zeer zuinige rijder, schakelt tussen de 2000-2500 toeren, remt niet robuust af, trekt niet snel op etcc. Kortom...een zuinige rijder. Ik ben eigenlijk geschrokken dat mijn diesel verbruik slechts 1:15.5 is !!!!!! Mijn vorige Fiat Punto van 2005 was een Multijet 1.3 en reed bij constante snelheid van 120 km echt 1: 23.8 !!!! In deze dure brandstoftijd is het echt wel de moeite waard. Mijn vraag is dan ook aan dit forum: Is dit normaal en wie kan mij een verwijzing geven waarom het verbruik zo hoog is? De benzineleiding en de brandstoftank mankeert niets aan. Wie o wie kan me helpen?? :roll: :mrgreen:
Die benzineleiding heb jij ook niet gezien het een diesel is :wink:

Maar een verbruik van 1op15 is niet normaal. Nu het winter is wordt hij wel wat onzuiniger maar 1op20 moet nog te halen zijn.
Wellicht dat er wat filters erg vies zijn, je roetfilter schoon gemaakt moet worden?
Check ook eens je bandenspanning, dit kan een klein beetje schelen als die veel te laag is.
explosiveex
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 23:43

Re: hoge brandstofverbruik

Bericht door explosiveex »

hallo,

heb precies het zelfde probleem, mijn nieuwe punto van 2010 slurpt de diesel ook op of is het niks
als ik rustig rij rond de 110 geeft ie nog een verbruik van 5,0 aan en met wind tegen is het helemaal drama en ongeveer 550 km op een tank vind ik zeer weinig.
ook komt er een vieze verbrande diesel lucht de roosters binnen als de auto stationair draait iemand daar bekend mee of dat ermee te maken heeft?

groeten
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: hoge brandstofverbruik

Bericht door Bennink »

mark schreef:in het bezit van een Fiat Grande punto Diesel van 2008.
Ik zie in een ander topic dat je de Active hebt, dus de 75pk diesel. Daar rijden er op dit forum niet heel veel van rond. Omdat er al zoveel topics over verbruik zijn, hernoem ik dit topic ff.
mark schreef:Ik ben een zeer zuinige rijder, schakelt tussen de 2000-2500 toeren, remt niet robuust af, trekt niet snel op etcc. Kortom...een zuinige rijder. Ik ben eigenlijk geschrokken dat mijn diesel verbruik slechts 1:15.5 is !!!!!! Mijn vorige Fiat Punto van 2005 was een Multijet 1.3 en reed bij constante snelheid van 120 km echt 1: 23.8 !!!! In deze dure brandstoftijd is het echt wel de moeite waard. Mijn vraag is dan ook aan dit forum: Is dit normaal en wie kan mij een verwijzing geven waarom het verbruik zo hoog is? De benzineleiding en de brandstoftank mankeert niets aan. Wie o wie kan me helpen?? :roll: :mrgreen:
Dat lijkt me wel een goeie rijstijl. Maar hoeveel vermogen had je in je 2005 Punto? Die dingen zijn natuurlijk een stuk lichter dan de nieuwere GP en als je meer vermogen in je 2005 Punto had, is het enigszins te verklaren. En dat hoge verbruik: is dat de afgelopen week (als in: ligt het aan de temperatuur)?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door Ivo Herijgers »

Het verbaast mij juist dat ik de afgelopen 3 weken wel zuinig rijdt, ondanks de lage buitentemperaturen! 1:21,5 is geen uitzondering nu....
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
explosiveex
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 23:43

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door explosiveex »

de auto stelt mij zeer teleur :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Arend
Nuovo Arrivato
Berichten: 110
Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
Locatie: Hall
Contacteer:

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door Arend »

wow :shock: 550 km op 1 volle tank?

Zelfs met me 1.9 redt ik 600km nog..
Afbeelding
explosiveex
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 23:43

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door explosiveex »

waar kan het dan aan liggen denk je Arend?
Gebruikersavatar
Arend
Nuovo Arrivato
Berichten: 110
Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
Locatie: Hall
Contacteer:

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door Arend »

Ik zou het werkelijk niet durven te zeggen..

Ik zeg: Fiat dealer en uitlezen.. Mischien een sensor o.i.d.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: hoge brandstofverbruik

Bericht door Sunrise »

explosiveex schreef:...mijn nieuwe punto van 2010 slurpt de diesel ook op of is het niks, met wind tegen is het helemaal drama en ongeveer 550 km op een tank vind ik zeer weinig.
:shock: ...als'k een beetje mijn best doe haal ik dat nog wel met de AGP SS :roll:
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: hoge brandstofverbruik

Bericht door Roderick »

explosiveex schreef:... als ik rustig rij rond de 110 geeft ie nog een verbruik van 5,0 aan en met wind tegen is het helemaal drama en ongeveer 550 km op een tank vind ik zeer weinig.
Nu heeft u het wel over een piek moment of een moment in "bijzondere" gevallen, als ik dat zo mag noemen. Het verbruik vind ik alleen eerlijk om te bekijken/vergelijken als dit onder alle denkbare/extreme en normale rijsituaties is geweest, dus je niet dood staren op het verbruik bij tegenwind, want dat is logischerwijs ook veel hoger (ga maar eens 20km/uur harder rijden bij geen wind, om maar even iets gekscherend te zeggen). Dat de Punto meer verbruikt dan ons lief is, is helaas inmiddels algemeen bekend.. Gezien de prachtige verkoop praatjes, de mooie cijfertjes in de boeken en de enorme drang naar zuinig, zuinig en zuinig willen rijden, is men al gauw de realiteit kwijt... Veel zuiniger dan vroeger, zijn de hedendaagse motoren helemaal niet, zo'n ontwikkeling gaat heel langzaam...

Overigens, een verbruik van 1:20 is geheel niet verkeerd.. klikkerdeklik!

explosiveex schreef:... ook komt er een vieze verbrande diesel lucht de roosters binnen als de auto stationair draait iemand daar bekend mee of dat ermee te maken heeft?
Hier heb ik totaal geen last van, wellicht dat het toch verstandig is om voor dit probleem eens langs de dealer te gaan... Er is altijd een mogelijkheid dat het een verband heeft met de uw "te hoge brandstofverbruik".


Ook wil ik nog als kleine opmerking geven.. Het rijden van een xxx aantal kilometers op een tank is een mooie maatstaaf om je verbruik met elkaar te vergelijken, al is een "volle" tank voor de ene persoon gerekend vanaf het oranje lampje en bij de ander rijd hij deze nagenoeg tot het laatste streepje.... VB: vanaf het moment dat het reserve lampje aan gaat, heeft u nog +/- 7L in uw tank, als uw auto 1:20 verbruikt, kunt u dus nog 140km rijden... U begrijpt vast waar ik op doel :)
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door Sunrise »

...1:20 is idd. niet verkeerd op dit moment, DIT zijn een aantal forum-leden ~]
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door tonyvandenbroek »

Die DIT kunnen wij niet zien. Het zijn jouw FAVO, en niet de onze (mijne).
Afbeelding
BartBoos
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za jul 31, 2010 18:43
Locatie: Wemeldinge

Re: hoge brandstofverbruik

Bericht door BartBoos »

explosiveex schreef:ook komt er een vieze verbrande diesel lucht de roosters binnen als de auto stationair draait iemand daar bekend mee of dat ermee te maken heeft? groeten
Wellicht defect aan de brandplaatjes of lekke verstuiver, zijn diverse topics waar daar over geschreven wordt, is een bekend probleem (en gelukkig redelijk eenvoudig door de dealer te verhelpen).

Met dit koude winterweer is heel zuinig rijden er niet bij, ik haal rond de 1:18 (met 80% snelweg waar ik meestal de maximale snelheid aanhoud van 130). 1:15,5 voor een rustige rijder is wel aan de hoge kant.
Eerst: 2010 GP 1.3 MJET 85 3D/Exotica Red nu: 2012 Punto Evo MultiAir Turbo Sport 135 pk Vanaf april 2015: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo TCT Distinctive
Gebruikersavatar
Lars
Senior Stato
Berichten: 751
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 17:06

Re: Hoog brandstofverbruik 1.3 mjet 16v 75

Bericht door Lars »

Ik heb een 1,3 70pk multijetje.
Ik rij ook maximum 600km met een tank, laatst slechts 450km.
Ik ben waarschijnlijk niet zon zuinige rijder als jij, voorlopig staat mijn verbruik op 6,8l/100km.
Dat probleem met stationair draaien heb ik ook maar alleen als ik hem voor de eerste keer start op de dag.
Trotse eigenaar van:
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
Plaats reactie