Is het dan wel zo, dat de smurrie weer verdwijnt als je een flinke rit maakt? (ik bedoel dan >500 km flink belasten).Odelot schreef: Korte afstanden zijn afstanden waarbij de motor niet goed op temperatuur komt. En nogmaals: Je koelvloeistoftemperatuurmeter is geen olietemperatuurmeter en zegt dus niets over de daadwerkelijke temperatuur van de motor.
BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
2014 Grande Punto Lounge Twinair 100 Crossover Black ingeruild
Nu: Fiat Tipo Business Lusso SW 1.4 T-Jet
Nu: Fiat Tipo Business Lusso SW 1.4 T-Jet
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Die smurrie schijnt normaal te zijn. Alleen het vocht wat erbij zit kan bij extreem lage temperaturen bevriezen. Die smurrie gaat ook nooit weg. Alleen het vocht kan wel verdampen na een lange rit. Alleen op die foto van mij is dat na een rit van 80 km met snelheden van 130-140. Denk dus dat er altijd wel vocht in blijft zitten eigenlijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
@ Roelienke.
Na een rit van meer dan 500km mag je er rustig van uit gaan dat het vocht uit je carter volledig is verdampt en afgevoerd via de carterventilatie.
Na een rit van meer dan 500km mag je er rustig van uit gaan dat het vocht uit je carter volledig is verdampt en afgevoerd via de carterventilatie.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Ik heb inmiddels een antwoord van Fiat customercare. Niet helemaal bevredigend, maar goed, men is blijkbaar nog bezig.
Het relevantste eruit is dit:
Wel interessant om te weten dat het euvel in de ons omringende landen zich ook heeft voorgedaan.
Het relevantste eruit is dit:
Tja, "extreme weersomstandigheden". Het was in de winter van 2009-2010 nog kouder, en in de ons omringende landen (Duitsland, meer landklimaat) kunnen de winters nog strenger zijn. Daarbij: waarom deze motoren wel en vrijwel alle andere motoren niet.Hoewel wij als organisatie uiteraard streven naar een technisch foutloos product, zijn dit soort zaken helaas nooit geheel uit te sluiten. Het fenomeen wat heeft plaatsgevonden is echter het gevolg van de extreme weersomstandigheden op dat moment.
Uiteraard is de fabrikant geïnformeerd en verzocht een onderzoek in te stellen van hetgeen zich heeft voorgedaan zowel in Nederland als in de omringende landen. Dit onderzoek is inmiddels in volle gang en wij zijn in afwachting van de resultaten en een eventuele oplossing voor de toekomst.
Alhoewel wij de ontstane situatie betreuren is op dit moment nog geen duidelijkheid welke maatregelingen er getroffen gaan worden. Zodra onze technische afdeling hierover wordt geïnformeerd zal ook het dealernetwerk op de hoogte worden gebracht.
Wel interessant om te weten dat het euvel in de ons omringende landen zich ook heeft voorgedaan.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
zo extreem waren ze inderdaad niet, iemand die ik ken uit polen heeft geen problemen gehad terwijl het daar nog kouder was...
Life is better on 2 wheels
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Als ik het goed begrepen heb heeft VAG destijds een coulanceperiode van 10 jaar aangehouden.
Ofwel dat als je auto binnen tien jaar na aankoop schade leed t.g.v. een bevroren carterventilatie, je schade geheel vergoed werd door VAG, tot en met een geheel nieuwe motor toe.
Ben benieuwd wat Fiat zegt als je met je 9 jaar oude Punto bij ze voor de deur staat?
En dat het "veroorzaakt wordt door extreme weersomstandigheden" is natuurlijk flauwekul.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat de sludge zich kan ophopen plekken waar het dat niet zou moeten doen.
Ofwel dat als je auto binnen tien jaar na aankoop schade leed t.g.v. een bevroren carterventilatie, je schade geheel vergoed werd door VAG, tot en met een geheel nieuwe motor toe.
Ben benieuwd wat Fiat zegt als je met je 9 jaar oude Punto bij ze voor de deur staat?
En dat het "veroorzaakt wordt door extreme weersomstandigheden" is natuurlijk flauwekul.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat de sludge zich kan ophopen plekken waar het dat niet zou moeten doen.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Kwam pas gister via een medeforummer die mijn auto kwam bekijken achter het ventilatie verhaal... gelijk de koe maar de horens gevat.. Had nog een K&N filter liggen
Ik heb de kant van het luchtfilter afgedopt.
Maak liever regelmatig een filtertje schoon dan dat de prut in mn blok komt toch?
Ik heb de kant van het luchtfilter afgedopt.
Maak liever regelmatig een filtertje schoon dan dat de prut in mn blok komt toch?
Fiat Punto Evo 3 deurs Progressive Black Dynamic
Dynamic Plus - Cool & Blue - Interscope - middenarmsteun - verw. stoelen - Scholtmeijer Tuning - Novitec veren - Sporting grille - Sonniboys - Gele 3000k koplampen
Dynamic Plus - Cool & Blue - Interscope - middenarmsteun - verw. stoelen - Scholtmeijer Tuning - Novitec veren - Sporting grille - Sonniboys - Gele 3000k koplampen
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Volgens mij heb je zo met vorst nog meer kans op bevriezingen. En dan is het maar de vraag of je wel op coulance kunt rekenen bij de dealer. Ik laat het in originele staat. Als ie in de soep loopt kunnen ze zorgen dat het opgelost wordt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Omringende landen!!!???Maarten schreef:Ik heb inmiddels een antwoord van Fiat customercare. Niet helemaal bevredigend, maar goed, men is blijkbaar nog bezig.
Het relevantste eruit is dit:Tja, "extreme weersomstandigheden". Het was in de winter van 2009-2010 nog kouder, en in de ons omringende landen (Duitsland, meer landklimaat) kunnen de winters nog strenger zijn. Daarbij: waarom deze motoren wel en vrijwel alle andere motoren niet.Hoewel wij als organisatie uiteraard streven naar een technisch foutloos product, zijn dit soort zaken helaas nooit geheel uit te sluiten. Het fenomeen wat heeft plaatsgevonden is echter het gevolg van de extreme weersomstandigheden op dat moment.
Uiteraard is de fabrikant geïnformeerd en verzocht een onderzoek in te stellen van hetgeen zich heeft voorgedaan zowel in Nederland als in de omringende landen. Dit onderzoek is inmiddels in volle gang en wij zijn in afwachting van de resultaten en een eventuele oplossing voor de toekomst.
Alhoewel wij de ontstane situatie betreuren is op dit moment nog geen duidelijkheid welke maatregelingen er getroffen gaan worden. Zodra onze technische afdeling hierover wordt geïnformeerd zal ook het dealernetwerk op de hoogte worden gebracht.
Wel interessant om te weten dat het euvel in de ons omringende landen zich ook heeft voorgedaan.
Dit klopt niet! In Duitsland is dit fenomeen niet bekend.
Ik denk nog steeds dat dit te maken heeft met aanpassingen tbv co2 uitstoot... of in Duistland rijden ze meer km's!
GP 1.4 8v, feb 2007
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
ik zou inderdaad even een nieuwe carterslang bestellen ,want wat odelot schrijft ivm de garantie zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben ,kan je in ieder geval de standaard slang er op klikken als hij naar de garage moet !
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Filtertje kan er zo af en weer op de originele aansluiting worden gezet... ben dus geen nieuwe slang oid nodig, maar bedankt voor het meedenken.
Fiat Punto Evo 3 deurs Progressive Black Dynamic
Dynamic Plus - Cool & Blue - Interscope - middenarmsteun - verw. stoelen - Scholtmeijer Tuning - Novitec veren - Sporting grille - Sonniboys - Gele 3000k koplampen
Dynamic Plus - Cool & Blue - Interscope - middenarmsteun - verw. stoelen - Scholtmeijer Tuning - Novitec veren - Sporting grille - Sonniboys - Gele 3000k koplampen
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Evo Joost, het is nog geen 1 april hoor
-
- Senior Stato
- Berichten: 515
- Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Hier nog nieuws betreft de motorschades, en evt. coulances/garantieverhalen?
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 114
- Lid geworden op: di dec 27, 2011 12:50
- Locatie: Numansdorp
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
21 juni. De langste dag. Halverwege.
Heeft iemand hier al meer duidelijkheid over?
Of van de winter maar hopen dat het niet gaat vriezen?
Heeft iemand hier al meer duidelijkheid over?
Of van de winter maar hopen dat het niet gaat vriezen?
Savali 100pk+
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!
Afgaande op het huidige weerbeeld gok ik dat het nog een maand of 7 blijft kwakkelen. Dus het wordt een zachte winter met veel regen, afgewisseld met enige zonnige perioden en de kans op bevriezing van de carterventilatie is bijna nul.........
Laten we het hopen dat mijn voorspelling klopt..... Maar de fiatfabriek mag wel eens komen met een adequate oplossing,dat dan weer wel......... wij als gebruikers mogen toch hopen op een goede oplossing.
Laten we het hopen dat mijn voorspelling klopt..... Maar de fiatfabriek mag wel eens komen met een adequate oplossing,dat dan weer wel......... wij als gebruikers mogen toch hopen op een goede oplossing.