BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Gebruikersavatar
Roelienke
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 13:54

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Roelienke »

Odelot schreef: Korte afstanden zijn afstanden waarbij de motor niet goed op temperatuur komt. En nogmaals: Je koelvloeistoftemperatuurmeter is geen olietemperatuurmeter en zegt dus niets over de daadwerkelijke temperatuur van de motor.
Is het dan wel zo, dat de smurrie weer verdwijnt als je een flinke rit maakt? (ik bedoel dan >500 km flink belasten).
2014 Grande Punto Lounge Twinair 100 Crossover Black ingeruild
Nu: Fiat Tipo Business Lusso SW 1.4 T-Jet
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Die smurrie schijnt normaal te zijn. Alleen het vocht wat erbij zit kan bij extreem lage temperaturen bevriezen. Die smurrie gaat ook nooit weg. Alleen het vocht kan wel verdampen na een lange rit. Alleen op die foto van mij is dat na een rit van 80 km met snelheden van 130-140. Denk dus dat er altijd wel vocht in blijft zitten eigenlijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

@ Roelienke.
Na een rit van meer dan 500km mag je er rustig van uit gaan dat het vocht uit je carter volledig is verdampt en afgevoerd via de carterventilatie.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Maarten »

Ik heb inmiddels een antwoord van Fiat customercare. Niet helemaal bevredigend, maar goed, men is blijkbaar nog bezig.

Het relevantste eruit is dit:
Hoewel wij als organisatie uiteraard streven naar een technisch foutloos product, zijn dit soort zaken helaas nooit geheel uit te sluiten. Het fenomeen wat heeft plaatsgevonden is echter het gevolg van de extreme weersomstandigheden op dat moment.

Uiteraard is de fabrikant geïnformeerd en verzocht een onderzoek in te stellen van hetgeen zich heeft voorgedaan zowel in Nederland als in de omringende landen. Dit onderzoek is inmiddels in volle gang en wij zijn in afwachting van de resultaten en een eventuele oplossing voor de toekomst.

Alhoewel wij de ontstane situatie betreuren is op dit moment nog geen duidelijkheid welke maatregelingen er getroffen gaan worden. Zodra onze technische afdeling hierover wordt geïnformeerd zal ook het dealernetwerk op de hoogte worden gebracht.
Tja, "extreme weersomstandigheden". Het was in de winter van 2009-2010 nog kouder, en in de ons omringende landen (Duitsland, meer landklimaat) kunnen de winters nog strenger zijn. Daarbij: waarom deze motoren wel en vrijwel alle andere motoren niet.

Wel interessant om te weten dat het euvel in de ons omringende landen zich ook heeft voorgedaan.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarre »

zo extreem waren ze inderdaad niet, iemand die ik ken uit polen heeft geen problemen gehad terwijl het daar nog kouder was...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dino »

Als ik het goed begrepen heb heeft VAG destijds een coulanceperiode van 10 jaar aangehouden.
Ofwel dat als je auto binnen tien jaar na aankoop schade leed t.g.v. een bevroren carterventilatie, je schade geheel vergoed werd door VAG, tot en met een geheel nieuwe motor toe.
Ben benieuwd wat Fiat zegt als je met je 9 jaar oude Punto bij ze voor de deur staat?

En dat het "veroorzaakt wordt door extreme weersomstandigheden" is natuurlijk flauwekul.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat de sludge zich kan ophopen plekken waar het dat niet zou moeten doen.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Gebruikersavatar
Evo Joost
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: do feb 02, 2012 12:25
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Evo Joost »

Kwam pas gister via een medeforummer die mijn auto kwam bekijken achter het ventilatie verhaal... gelijk de koe maar de horens gevat.. Had nog een K&N filter liggen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

Ik heb de kant van het luchtfilter afgedopt.
Maak liever regelmatig een filtertje schoon dan dat de prut in mn blok komt toch?
Fiat Punto Evo 3 deurs Progressive Black Dynamic
Dynamic Plus - Cool & Blue - Interscope - middenarmsteun - verw. stoelen - Scholtmeijer Tuning - Novitec veren - Sporting grille - Sonniboys - Gele 3000k koplampen
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Volgens mij heb je zo met vorst nog meer kans op bevriezingen. En dan is het maar de vraag of je wel op coulance kunt rekenen bij de dealer. Ik laat het in originele staat. Als ie in de soep loopt kunnen ze zorgen dat het opgelost wordt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Soni
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 12:02

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Soni »

Maarten schreef:Ik heb inmiddels een antwoord van Fiat customercare. Niet helemaal bevredigend, maar goed, men is blijkbaar nog bezig.

Het relevantste eruit is dit:
Hoewel wij als organisatie uiteraard streven naar een technisch foutloos product, zijn dit soort zaken helaas nooit geheel uit te sluiten. Het fenomeen wat heeft plaatsgevonden is echter het gevolg van de extreme weersomstandigheden op dat moment.

Uiteraard is de fabrikant geïnformeerd en verzocht een onderzoek in te stellen van hetgeen zich heeft voorgedaan zowel in Nederland als in de omringende landen. Dit onderzoek is inmiddels in volle gang en wij zijn in afwachting van de resultaten en een eventuele oplossing voor de toekomst.

Alhoewel wij de ontstane situatie betreuren is op dit moment nog geen duidelijkheid welke maatregelingen er getroffen gaan worden. Zodra onze technische afdeling hierover wordt geïnformeerd zal ook het dealernetwerk op de hoogte worden gebracht.
Tja, "extreme weersomstandigheden". Het was in de winter van 2009-2010 nog kouder, en in de ons omringende landen (Duitsland, meer landklimaat) kunnen de winters nog strenger zijn. Daarbij: waarom deze motoren wel en vrijwel alle andere motoren niet.

Wel interessant om te weten dat het euvel in de ons omringende landen zich ook heeft voorgedaan.
Omringende landen!!!???
Dit klopt niet! In Duitsland is dit fenomeen niet bekend.
Ik denk nog steeds dat dit te maken heeft met aanpassingen tbv co2 uitstoot... of in Duistland rijden ze meer km's!
GP 1.4 8v, feb 2007
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door paco »

ik zou inderdaad even een nieuwe carterslang bestellen ,want wat odelot schrijft ivm de garantie zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben ,kan je in ieder geval de standaard slang er op klikken als hij naar de garage moet !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Evo Joost
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: do feb 02, 2012 12:25
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Evo Joost »

Filtertje kan er zo af en weer op de originele aansluiting worden gezet... ben dus geen nieuwe slang oid nodig, maar bedankt voor het meedenken.
Fiat Punto Evo 3 deurs Progressive Black Dynamic
Dynamic Plus - Cool & Blue - Interscope - middenarmsteun - verw. stoelen - Scholtmeijer Tuning - Novitec veren - Sporting grille - Sonniboys - Gele 3000k koplampen
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Sweetnl »

Evo Joost, het is nog geen 1 april hoor :D
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Ivo Herijgers »

Hier nog nieuws betreft de motorschades, en evt. coulances/garantieverhalen?
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Middelsluis
Nuovo Arrivato
Berichten: 114
Lid geworden op: di dec 27, 2011 12:50
Locatie: Numansdorp

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Middelsluis »

21 juni. De langste dag. Halverwege.

Heeft iemand hier al meer duidelijkheid over?

Of van de winter maar hopen dat het niet gaat vriezen?
Savali 100pk+
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Kars »

Afgaande op het huidige weerbeeld gok ik dat het nog een maand of 7 blijft kwakkelen. Dus het wordt een zachte winter met veel regen, afgewisseld met enige zonnige perioden en de kans op bevriezing van de carterventilatie is bijna nul......... :o
:lol: :lol: :lol:

Laten we het hopen dat mijn voorspelling klopt..... Maar de fiatfabriek mag wel eens komen met een adequate oplossing,dat dan weer wel......... wij als gebruikers mogen toch hopen op een goede oplossing.
Plaats reactie