Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door eBoonstra »

Lekker zuinig rijden, lekker rustig in de zes, lekker zuinig jeej. Nou, alsjeblieft. :|
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door eBoonstra »

't is in dit geval een VAG (tuurlijk.. ), maar ik geloof dat al die milieuhokken van nu dit overkomen kan. Sterker zelfs, het kan mij met mijn milieulabel E dragende Punto ook overkomen. Dat gepromoot van zuinig rijden en die hedendaagse technologieën als EGR-systemen (we zouden als mens zijne eens een bepaalde percentage van onze eigen uitwerpselen weer moeten herkauwen, precies het zelfde idee), praat me er niet van :|
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door alfawiel »

ik heb eens een automonteur de navolgende opmerking horen maken.
"EGR kleppen en Roetfilters zijn een zegen voor het milieu, maar een ramp voor de techniek"

Als ik dan bovenstaand artikel lees, denk ik dat die monteur het helemaal door had.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Maarten »

Ik vind het maar een beetje een vreemd verhaaltje. 900 (negenhonderd) toeren in de 6? Op de autosnelweg? Volgens autoweek draait een A4 2.0 TFSI bij 120 km/h in de 6 2200 toeren. Dan zou 900 toeren 50 km/h betekenen. Nou, misschien als je filerijdt, maar dan klopt de opmerking "als ik dan gas geef om in te halen" ook niet meer.

Sowieso lijkt het me heel erg sterk dat een dergelijke motor ook maar iets doet qua acceleratie vanaf (in feite) stationair toerental in de 6e versnelling.
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Doxxo »

Mijn EGR klep zat pas vol na 114 000 kilometers dus voor mij valt het nog mee :D
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door tonyvandenbroek »

Is een 2.0 TFSI geen bezine motor?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Rik »

Een 2.0 TFSI is inderdaad een benzinemotor, echter is 900 RPM met 120 km/u bar weinig, ook voor een 6e versnelling.

Mijn vader heeft een nieuwe Bravo, bij elke 2000 toeren geeft de auto aan dat ie moet opschakelen.. Dat kan dus op den duur problemen veroorzaken zoals ik hieruit opmaak?
Ikzelf schakel meestal pas bij 3000-3500 toeren (met warme motor)
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Maarten »

Rik schreef:Een 2.0 TFSI is inderdaad een benzinemotor, echter is 900 RPM met 120 km/u bar weinig, ook voor een 6e versnelling.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat hij bij 120 km/h 900 toeren draait.
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Rik »

Ik citeer uit het verslag:
Hij vertelde het volgende: 'ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken.'
Normaliter rijdt men 120 op de snelweg, vandaar mijn beredenering ;)
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Maarten »

Ja, maar geen enkele auto rijdt 120 km/h bij 900 toeren. Dat is dus ook waarom ik al eerder zei dat ik het een vreemd verhaaltje vond.
900 toeren bij die auto zal rond de 50 km/h zijn.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Sunrise »

Maakt dus nie uit WAT voor auto je hebt......eerst lekker warm rijden en dan: --> VOLGAS... -]
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door eBoonstra »

Rik schreef:Mijn vader heeft een nieuwe Bravo, bij elke 2000 toeren geeft de auto aan dat ie moet opschakelen.. Dat kan dus op den duur problemen veroorzaken zoals ik hieruit opmaak?
Ik weet het niet, maar ik zou het niet vertrouwen. Je vader had een T-Jet toch? Een turbo doet zijn intrede ook later (bij mij auto is dat ong. 1400rpm, laat het bij een TJ 1700-1800rpm zijn?!?), wat is het effect van een turbo dan nog? Ik zou 'm gewoon warmrijden en eenmaal warm doortrekken tot 3000-3500, zoals je zelf doet. Gas geven, laat ze maar janken voor hun benzine :twisted:
Sunrise schreef:Maakt dus nie uit WAT voor auto je hebt......eerst lekker warm rijden en dan: --> VOLGAS... -]
AMEN .)
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Odelot »

Ik laat hem een paar maal per jaar in Duitsland uit. Paar weken geleden haalde ik er 183 op de gps, 190 op de teller. Voor het chippen haalde ie maar 170 op de teller. Denk dat ie nu dus wel los is. Normaalgesproken schakel ik rond de 2500 toeren. In het verhaal staat ook dat zuinig rijden niet betekent dat je met een zo laag mogelijk toerental moet rijden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door Rik »

De turbo grijpt inderdaad pas bij ca. 1800 toeren in Eeuwe.. Dus af en toe pik ik hem even mee en trap hem even op zijn staart -]

Maar zuinig rijden is sowieso niet aan mij voorbestemd.
Laat ik zeggen dat ik gemiddeld met ca. 70% stadsverbruik erbij rond de 1 op 9 rij.
Buitenwegen is ie berenzuinig maar ik heb zo'n zware rechtervoet..
Gebruikersavatar
GP_Buttje
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di okt 15, 2013 12:25
Contacteer:

Re: Dit is voor alle mensen die rustig omgaan met hun auto..

Bericht door GP_Buttje »

TFSI is een benzine motor en net als bij de Alfa Romeo 159 JTS betreft het hier direct ingespoten motoren, de benzine wordt direct in de verbrandingsruimte gespoten ..

Afbeelding

normaliter gebeurde dit nog nét in het inlaattracé en hiermee werd de inlaat(klep) als het ware schoongespoeld. Nu dit niet gebeurt, koekt het dicht. De uitlaatklep blijft wel schoon omdat daar de hete lucht uitstroomt en het vuil verbrandt.
Bij de JTS motoren van Alfa Romeo is dit een beruchte kwaal.
Bron: http://www.squadra-tuning.nl/20-jts-tuning.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals eerder uitgelegd kent het principe JTS niet de reinigende werking van de inlaatkleppen zoals een normaal ingespoten benzine motor dat kent.
Daarbij is de injector vóór de inlaatklep gemonteerd waardoor de ingespoten brandstof direct de inlaat klep mooi schoon houdt. Dat dat bij een JTS anders is laten de volgende foto's zien.

AfbeeldingAfbeelding

De foto's laten behoorlijk dichtgeslipte inlaatkanalen zien en al even zoveel ernstig vervuilde klepstelen.
Men kan zich zeer goed voorstellen dat de hoeveelheid maximaal aan te zuigen inlaatlucht drastisch verminderd wordt.
Deze motor leverde nog maar zo'n 130 pk.
.. en ik vermoed dat 900rpm een typo is en 1900rpm moet zijn, dat klinkt veel aannemelijker.

Neemt niet weg dat EGR kleppen bij diesels inderdaad ook een bron van ellende zijn. Idee is leuk, de bijwerkingen een stuk minder.
|| heb: Fiat Grande Punto 1.4 16v Racing || had: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16v || geschorst: Alfa Romeo 90 2.0 TS ||
Plaats reactie