benzine in diesel

awalther
Berichten: 4
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 16:45

benzine in diesel

Bericht door awalther »

Hallo beste forum leden.
Het heeft lang geduurd, maar het is dan zover.
Heb benzine in mijn diesel gedaan gelijk mijn garage gebelt en die heeft de auto opgehaald en naar de garage gebracht is er iemand die deze ervaring ook heeft gehad,en wat hebben ze gedaan(ik weet ook wel dat de tank leeggehaald moet worden),maar ik wil graag weten hoe zij dit doen
Laat even weten als een van Julie ook deze ervaring hebben ik laat het ook weten , maar het wordt pas as maandag gedaan.
Bij voorbaat dank .MVV andre :oops:
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: benzine in diesel

Bericht door Sjoerd H. »

Zolang je niet start, heb je niet zoveel problemen. Nouja, de tank moet wel leeggepompt worden enzo, maar toch.. Als je start en hij zuigt diesel aan kan je blok vastlopen of in ieder geval veel kapot gaan.
Mijn vader heeft een keer diesel in een benzine gekregen, gelukkig niet gestart.
Een van de twee kan niet heel erg veel kwaad hoorde ik (mits een beperkte hoeveelheid). ik weet alleen niet welke....?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: benzine in diesel

Bericht door RaydeJee »

Diesel in een benzine kan minder kwaad dan benzine in een diesel. Dat komt omdat een dieselmotor zijn smering uit dieselolie haalt, doe je er dus benzine in dan heb je een probleem.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: benzine in diesel

Bericht door Odelot »

In mijn ex- opel astra 1.7 td gooide ik voor de apk keuring expess een liter of 10 diesel. Dan kwam ie net door de roetmeting 8)

Bij een mjet wil je dat niet hebben want dat kost je je brandstofpomp. En die is duur.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: benzine in diesel

Bericht door hbassen »

Odelot schreef:In mijn ex- opel astra 1.7 td gooide ik voor de apk keuring expess een liter of 10 diesel. Dan kwam ie net door de roetmeting 8)

Bij een mjet wil je dat niet hebben want dat kost je je brandstofpomp. En die is duur.

een 1.7 td is toch diesel? en daar gooi je dan diesel bij vlak voor een apk? daar moet toch altijd diesel in?

ik denk dat je bedoeld een litertje of 10 benzine bij de diesel in.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: benzine in diesel

Bericht door Rado »

Een collega heeft dit een week geleden meegemaakt met een VW bedrijfsauto.
Gelukkig heeft hij de auto niet gestart en is afgesleept.
Bij een VW dealer is de tank leeggepompt en is de brandstoffilter/leiding gespoeld.
Totale kosten ca. € 250,- (exclusief afslepen).

Het probleem bij benzine in een diesel is dat de brandstof voortijdig ontbrandt waardoor de zuiger een opdonder krijgt terwijl
het nog door de krukas omhoog wordt geduwd. Met alle mogelijke schade als gevolg.
Ook schijnen de moderne dieselpompen hier slecht tegen te kunnen.
Laatst gewijzigd door Rado op zo dec 14, 2014 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
awalther
Berichten: 4
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 16:45

Re: benzine in diesel

Bericht door awalther »

Oké ik ben benieuwt hoe ze de tank leeg zuigen, hier was ik zeer benieuwt naar, omdat er onder in de tank een plaatje zit om het illegaal leegpompen tegen te gaan is hier bij Julie iets over bekend?
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: benzine in diesel

Bericht door Rado »

awalther schreef:Oké ik ben benieuwt hoe ze de tank leeg zuigen, hier was ik zeer benieuwt naar, omdat er onder in de tank een plaatje zit om het illegaal leegpompen tegen te gaan is hier bij Julie iets over bekend?
Volgens mij gebeurt dit gewoon via de vulopening.
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: benzine in diesel

Bericht door zwabbers »

Bij ons op het werk hebben we ook een benzinepomp en het gebeurt toch wel wekelijks dat er iemand verkeerd tank .
Het leeg halen van een tank verschild per merk en type .
Sommige tanks krijg je prima leeg via de vulopening terwijl bij een ander merk je er niet eens een slang in krijg .
Vaak kan een tank aan de onderkant worden afgetapt via de aan of retour leiding .
Bij auto's waar dat ook niet lukt wordt die bij de motor via de brandstofleiding afgetapt met of de brandstofopvoerfpomp van de auto zelf of met een losse pomp.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: benzine in diesel

Bericht door Odelot »

hbassen schreef:
Odelot schreef:In mijn ex- opel astra 1.7 td gooide ik voor de apk keuring expess een liter of 10 diesel. Dan kwam ie net door de roetmeting 8)

Bij een mjet wil je dat niet hebben want dat kost je je brandstofpomp. En die is duur.

een 1.7 td is toch diesel? en daar gooi je dan diesel bij vlak voor een apk? daar moet toch altijd diesel in?

ik denk dat je bedoeld een litertje of 10 benzine bij de diesel in.

HB
Idd benzine ja :lol:
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: benzine in diesel

Bericht door BramvE »

RaydeJee schreef:Diesel in een benzine kan minder kwaad dan benzine in een diesel. Dat komt omdat een dieselmotor zijn smering uit dieselolie haalt, doe je er dus benzine in dan heb je een probleem.
Alleen in tweetakt zit smering in de brandstof voor zover ik weet?

Probleem met benzine in een diesel zit volgens mij meer in de lagere verbrandingstemperatuur van benzine, de motor kan gaan 'kloppen' (ontsteking/zelfontbranding op het verkeerde moment, bijvoorbeeld met een zuiger die richting BDP gaat). Dat hoeft maar 1x te gebeuren en de klep slaat in de zuiger, is 't blok direct afgeschreven...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: benzine in diesel

Bericht door RaydeJee »

Ok dan heb ik weer wat geleerd. :wink:
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: benzine in diesel

Bericht door jorto »

BramvE schreef:
RaydeJee schreef:Diesel in een benzine kan minder kwaad dan benzine in een diesel. Dat komt omdat een dieselmotor zijn smering uit dieselolie haalt, doe je er dus benzine in dan heb je een probleem.
Alleen in tweetakt zit smering in de brandstof voor zover ik weet?

Probleem met benzine in een diesel zit volgens mij meer in de lagere verbrandingstemperatuur van benzine, de motor kan gaan 'kloppen' (ontsteking/zelfontbranding op het verkeerde moment, bijvoorbeeld met een zuiger die richting BDP gaat). Dat hoeft maar 1x te gebeuren en de klep slaat in de zuiger, is 't blok direct afgeschreven...
Wat een onzin dat je klep op de zuiger slaat door kloppen. Kloppen is slechte verbranding, dus hier kan detonatie door ontstaan binnen je cilinder of dat er langs de kleppen wordt ontbrand.

Een beetje benzine in een diesel kan prima, je moet alleen niet teveel benzine erin gooien.
giuliettagta
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: ma dec 02, 2013 12:53

Re: benzine in diesel

Bericht door giuliettagta »

grootste probleem bij commonrail diesels en benzine is de hogedruk pomp. Deze krijgt wel degelijk smering door de diesel. Als je er benzine doorheen jaagt heb je kans op (vervolg) schade door slijtage van de hd pomp. Kans is groot dat de schade pas later komt.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: benzine in diesel

Bericht door BramvE »

common-rail vraagt inderdaad nog wel om iets van smering, maar die zit (zat) altijd in de zwavel in diesel, en zwavel is juist niet meer aanwezig in diesel...

Het klopt inderdaad dat die klep niet zo snel in de zuiger zal slaan. Kloppen is echter niet zozeer een 'slechte' verbranding. Integendeel, de benzine verbrandt heel snel, maar op het verkeerde moment. Een ontbranding bij een opkomende zuiger heeft als gevolg dat de krukas enigszins wordt teruggeduwd.

Hoe dan ook onwenselijk :)
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie