Rammelend geluid in lage versnellingen

marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door marga »

Hoi,

Hopelijk kan iemand me hier helpen (ik heb nul verstand van autoś zeg ik er gelijk bij).

Wij hebben een fiat grande punto uit 2008. Rijdt prima, nooit problemen mee gehad.

Maar sinds een maand of 3 horen we af een toe een soort rammelend geluid aan de rechtervoorzijde. In de buurt van de passagiersstoel. Daar hoor je het ook het beste.

Je hoort het alleen in de lage versnellingen. Alsof er iets mee begint te rammelen of ergens tegen aan komt. Een heel irritant geluid.

In eerste instantie zeiden ze bij de garage niets te horen en dat het hoogstens iets oppervlakkigs was.

Vorige week heeft hij een grote beurt gehad inclusief distributieriem. Toen zeiden ze dat de aandrijfas wat aanliep of iets dergelijks en dat het waarschijnlijk veroorzaakte. Deze was gesmeerd en het zou nu weer goed moeten zijn. Als het geluid terug kwam moesten waarschijnlijk beide voorassen vervangen worden a een paar honderd uren.

De eerste week was het geluid weg, maar nu begint het terug te komen zij het niet zo frequent als eerst.

Waar ik mee zit is:

- We gaan over 4 weken op zomervakantie en ruim 3000km rijden in Engeland. We willen dus wel met een auto op pad die niet halverwege de vakantie stuk gaat.
- We zijn op zoek naar een nieuwe auto en willen dus niet meer investeren in deze auto dan strikt noodzakelijk is.

Bovenstaande 2 dingen bijten elkaar dus een beetje.

Als ik google op aandrijfas kom ik meer uit op tikkende geluiden in bochten enzo. Maar dat doet hij niet.

Het is een rammelend geluid. In de lage versnellingen. Niet alleen als je gas geeft, maar tijdens het rijden. Bij stationair draaien hoor je niets.

Weet iemand wat dit kan zijn ? En wat zal ik doen met die voorassen? Erop gokken of kom ik dan hoe dan ook van een koude kermis thuis?

Help :(
Valandin
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: do okt 08, 2015 22:52
Locatie: Arnhem

Re: Rammel bij gas geven

Bericht door Valandin »

Veerpoot geknapt? Merk je dat de auto aan een kant iets lager staat?
Kan ook een stuurkogel zijn..
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door marga »

Sorry, ik weet niet wat een veerpoot is. De auto staat niet lager aan 1 kant en rijdt verder ook prima.

Wat is een stuurkogel?

Ik ben ook een beetje zoekende denk ik in hoeverre jullie denken dat het daadwerkelijk de aandrijfas kan zijn? Of iemand het probleem misschien herkent.

Als het stuk is, is het stuk en laat ik het fixen. Maar ik wil liever geen onnodige kosten maken omdat we hem willen verkopen als we wat anders hebben gevonden. Maar we moeten dus nog wel de zomervakantie en onze autovakantie door.

Ik kan het helaas ook niet anders omschrijven als dat het klinkt of er iets mee rammelt. En dan met name in het stadsverkeer. Op de snelweg bijvoorbeeld is er niets aan de hand. Ga straks nog een uurtje de auto in, zal eens kijken of ik het geluid kan opnemen :)
Valandin
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: do okt 08, 2015 22:52
Locatie: Arnhem

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door Valandin »

Ik ben zelf ook geen monteur hoor. Heb maar beperkte kennis van auto's.
Met veerpoot gebroken bedoelde ik dat een van de veren van de auto gebroken is, dit kan wel eens het geluid geven wat jij benoemd.

Veer
Afbeelding

Kogel
Afbeelding

Toevallig was er voordat ik mijn novitec veren monteerde een van mijn veren kapot gegaan, toen hoorde ik in 1e/2e versnelling 1-30km/h af en toe een rammeltje bij het sturen, dat bleek dus die veer te zijn.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door meloenie »

Is het erger als je door kuilen of ribbels in weg rijd? Dan zullen het wel weer de koppelstangen zijn van de stabilisator stang voorzijde zijn. Die kosten paar tientjes zijn makkelijk te vervangen.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door marga »

Is me niet opgevallen maar ga ik op letten. Thanks
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door Christ »

Ha Marga,

Hier een tip vanachter de Haagse dùine:

Het kan ook je stabilisatorstang zijn.

Kost nog geen twee tientjes en een beetje monteur zet 'm er zó op.
GP wegdoen???? :( :(

Succes!!

Chris
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door jesse »

Ik denk dat ik hetzelfde heb.
Vooral bij een koude motor heb ik dat hij heel erg rommelt onder de motorkap.
Of ik nu rechtdoor rij of een bocht neem maakt niet uit, en heb het vooral als ik onder de 60kmph rij.

Bij mij was het pas nadat mijn versnellingsbak kapot was gegaan en er een nieuwe in is gezet. Maar die garage heeft er pas geleden nog naar gekeken maar ze konden niets vinden.

Ben ook nog steeds opzoek naar wat het kan zijn, aangezien het best wel een irritant geluid is en het mij nog steeds niets gerust stelt.
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door marga »

Die stabilisatorstang, is dat een bekend gp euvel? Aangezien hij al een paar keer genoemd wordt.

En is dit dan iets wat de monteur bij de grote beurt had kunnen / moeten zien? Of is het zo'n verborgen ding.

Wat doet een stabilisatorstang?
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door meloenie »

Is bekend euvel en ook slijtage deel, het is niet de stabilisator stang zelf. Maar de koppelstang.
Wat een stabilisator stang doet kan je via google vinden :)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door noltha »

Het doet mij herinneren aan iets wat ik ook had jaren geleden.


Rammeltje:

De luchtfilterbehuizing was aan de kant van de wat vroeger caburateur heette doorgebroken. Gasklep huis is dat gedeelte waar de lucht gemengd word met de benzine.

Het bevestigingsgedeelte van het luchtfilterhuis of die zwartekap die bovenop je motor zit was helemaal door en veroorzaakte dus de trilling bij lage toeren. ik heb destijds het hele luchtfilterhuis vervangen ....weg rammeltje.

Kijk dus ook even naar je luchtfilterkast en dan de bevestiging helemaal achterin. Het kan zijn dat die er los in hangt.


Ik ben daar echt maanden mee bezig geweest voor ik hier achter kwam.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door evospark »

Een rammel bij een bepaalde snelheid of motorische belasting. Als je er bij scherp naar links of rechts stuurt geen last van hebt zou ik eens kijken of er geen onderdelen aan de uitlaat (hitteschild of dergelijke) de oorzaak is. Daarmee heb ik in het verleden ook soort gelijke klacht gehad. Je kunt dat testen door de auto in de vrij te zetten met geopende motorkap, en flink gas te geven. Bij het gas geven of als je het gas los laat zal wellicht je geluid optreden. Wellicht stel je op deze manier een ander veroorzakend euvel vast. Ik hoop dat het je verder helpt. Succes !!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door marga »

Ik kom even terug op mijn topic.

Auto is ondertussen paar weken geleden voor grote beurt geweest. Men kon euvel niet echt vinden. Aandrijfas voor liep wat aan en is geolied geloof ik. Waterpomp en distributieriem vervangen. Verder niks geks gevonden.

De rammel rechtsvoor is een stuk minder en soms zelfs weg. Hij bromt wel nog steeds rechtsvoor in de lage versnellingen. Heel irritant.

Gisteren opnieuw bij het schakelen / wegrijden uut stilstand een hele hard bonk gehoord en gevoeld vanuit het midden van de auto. Dit was de 3e keer in een paar maanden tijd. Alle keren waren als we al een tijdje op weg waren maar kan toeval zijn

Dat kan toch niet goed zijn?

Ondertussen een afspraak gemaakt voor second opinion bij fiat garage. We gaan op autovakantie en dit stelt ons niet gerust.

Ook besloten te houden en niet te verkopen dus nu ook meer belang bij een oplossing voor deze problemen.

Als iemand nog een tip of idee heeft hoor ik het graag.

En los van bovenstaande : zouden jullie een trekhaak onder een auto met 150k op de teller zetten?
Laatst gewijzigd door marga op za jun 11, 2016 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Valandin
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: do okt 08, 2015 22:52
Locatie: Arnhem

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door Valandin »

Als je een 1.4 8v hebt zou ik het niet doen. Heb je een diesel of een turbojet dan wel. 150k is absoluut niet verkeerd om nog een trekhaak er aan te zetten. Met de 1.4 8v zul je alleen niet veel kunnen trekken.

I
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Rammelend geluid in lage versnellingen

Bericht door marga »

Is benzine. Gaat alleen om fietsenrek
Plaats reactie