roetmeting bij APK

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

roetmeting bij APK

Bericht door Dino »

Onze punto 2012 multijet 1.3 moet weer op voor de jaarlijkse APK keuring. De garage hier om de hoek doet altijd de roetmeting. Omdat hij zelf die apparatuur niet heeft gaat hij daarvoor naar een andere garage.

Nou heb ik ook wel gehoord dat een roetmeting niet nodig is omdat de OBD de roetuitstoot aangeeft. Alleen als er een foutmelding is moet de meting alsnog gedaan worden.

Hoe zit het nu met de punto? Geeft de OBD wel of niet de roetuitstoot aan?
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: roetmeting bij APK

Bericht door meloenie »

Mijne altijd via obd2 poort inderdaad. Dat is voor alle diesels na 2006
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: roetmeting bij APK

Bericht door damted »

Als je een benzine motor vanaf 2006 zou hebben, gaat de milieukeuring ook via de OBD en wordt er gekeken of alle procedures in de computer zijn afgerond en er geen milieu foutcodes staan.
Zo niet dan gaat er als nog een meting in de uitlaat plaats vinden.

Auto's voor 2006 waarschijnlijk direct via de uitlaat omdat daar de OBD minder milieu info geeft.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: roetmeting bij APK

Bericht door Dino »

mmmh, vreemd verhaal dan. Het zou voor onze Punto dus ook moeten gelden. Ik zal het hem wel zelf vragen, waarom dat is. Het staat ook altijd apart op de factuur vermeld. Bovendien ben ik geen voorstander van een roettest, ik heb er een keer naast gestaan met mijn oude Passat, echt goed kan het niet zijn voor e motor.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: roetmeting bij APK

Bericht door Sjoerd H. »

Heel slecht voor je blok zelfs, zeker als ze het koud doen.
Die roetmeting is eigenlijk alleen nodig als ze via de computer het niet uit kunnen lezen....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie