Fotohandleiding: Mistlichten voor vervangen
Fotohandleiding: Mistlichten voor vervangen
Na de positieve reacties van de vorige fotohandleiding (Knipperlichten vòòr vervangen) en de vragen die ik kreeg van de foto van het mistlicht vòòr heb ik besloten er weer eentje te maken
Een tijd geleden heb ik (tegelijk met mijn BMC sportluchtfilter) een setje Philips All Weather (ook wel WeatherVision genoemd) H1 lampen besteld. Dit zijn halogeenlampjes die er als ze uit zijn gewoon normaal uit zien, maar een geliger licht geven dan normaal, puur bedoeld om tijdens slecht weer (regen, mist) beter zicht te hebben.
Ik ga jullie met behulp van een paar foto's laten zien dat je deze lampjes best zelf zou kunnen vervangen, want het boekje vermeldt dat deze lampjes uitsluitend bij de dealer vervangen kunnen worden.
Ik wilde de originele H1 lampen in de mistlichtunits vòòr vervangen door:
Philips H1 All Weather 55watt
Hier liggen de lampjes op het luchtfilter dat ik heb besteld:
Op mijn vorige auto had ik ook gele mistlichten en dat wilde ik bij de ze auto weer, omdat ik het mooier vind staan en omdat het zicht beter is.
Deze lampen heb ik vervangen zonder de auto op de krik te zetten. Het makkelijkste is misschien de auto aan 1 zijde op de stoep te zetten. Dit verhaal moet grotendeels op de tast gebeuren, maar met behulp van de onderstaande foto's weet je ongeveer wat je kunt verwachten onder de bumper.
Daar gaan we
De unit voor het mistlicht zit vrij ver naar achteren en is schuin geplaatst. Bekijk van tevoren even wat ongeveer de locatie kan zijn van de unit door je mistlicht op te zoeken (duh) en te kijken welke kant de unit opgedraaid staat. Ga op zoek naar het volgende voorwerp:
Je ziet onderin een stelschroef zitten en aan de achterkant zit een draaidop met de aanvoer van de stroomkabel.
Deze draaidop geef je een kleine draai (1 a 2cm) en het deksel komt los van de unit. Het snoer zit echter nog vast aan de H1-lamp, dus het zal blijven hangen:
Aan het snoertje zit een klein geel/wit blokje dat je richting de achterkant van de auto moet trekken, dit schuift van het lampje af.
Het blokje ziet er als volgt uit:
Je ziet in het blokje een gleuf zitten, dit is voor de aansluitnippel van het H1-lampje:
Het deksel/draaidop:
Nu ik de foto's zie, valt me zelfs op dat erop staat aangegeven hoe deze los moet en welke kant boven moet... gunstig!
Maar nu komt het lastigste gedeelte:
Het lampje wordt vastgeklemd door een tweetal metalen haakjes:
Het is de truuk om deze haakjes links en recht het H1-lampje te laten 'passeren'. Deze haakjes moeten dus voorbij het lampje komen, met als gevolg dat het lampje los komt en je deze zonder weerstand kan verwijderen:
Nu is het een eitje om het lampje te vervangen. Zorg er uiteraard voor dat je niet met je vingers het glas aanraakt, je zeker bent dat het lampje afgekoeld is en dat je de tijd neemt (met haastklussen is de kans op beschadigingen groter).
Voer vervolgens de stappen weer achterstevoren uit en klaar is kees (of Erik, of wie dit dan maar ook mag doen )
Conclusie: Dit werkje valt mee qua tijd die je nodig hebt om te doen. Het is zeker NIET alleen bij de dealer te laten doen, maar zelf doen is ook goed mogelijk. Je moet alleen een beetje lenig zijn en vieze vingers niet erg vinden, want je ziet niet wat je doen. Succes!
Groet, Erik!
Een tijd geleden heb ik (tegelijk met mijn BMC sportluchtfilter) een setje Philips All Weather (ook wel WeatherVision genoemd) H1 lampen besteld. Dit zijn halogeenlampjes die er als ze uit zijn gewoon normaal uit zien, maar een geliger licht geven dan normaal, puur bedoeld om tijdens slecht weer (regen, mist) beter zicht te hebben.
Ik ga jullie met behulp van een paar foto's laten zien dat je deze lampjes best zelf zou kunnen vervangen, want het boekje vermeldt dat deze lampjes uitsluitend bij de dealer vervangen kunnen worden.
Ik wilde de originele H1 lampen in de mistlichtunits vòòr vervangen door:
Philips H1 All Weather 55watt
Hier liggen de lampjes op het luchtfilter dat ik heb besteld:
Op mijn vorige auto had ik ook gele mistlichten en dat wilde ik bij de ze auto weer, omdat ik het mooier vind staan en omdat het zicht beter is.
Deze lampen heb ik vervangen zonder de auto op de krik te zetten. Het makkelijkste is misschien de auto aan 1 zijde op de stoep te zetten. Dit verhaal moet grotendeels op de tast gebeuren, maar met behulp van de onderstaande foto's weet je ongeveer wat je kunt verwachten onder de bumper.
Daar gaan we
De unit voor het mistlicht zit vrij ver naar achteren en is schuin geplaatst. Bekijk van tevoren even wat ongeveer de locatie kan zijn van de unit door je mistlicht op te zoeken (duh) en te kijken welke kant de unit opgedraaid staat. Ga op zoek naar het volgende voorwerp:
Je ziet onderin een stelschroef zitten en aan de achterkant zit een draaidop met de aanvoer van de stroomkabel.
Deze draaidop geef je een kleine draai (1 a 2cm) en het deksel komt los van de unit. Het snoer zit echter nog vast aan de H1-lamp, dus het zal blijven hangen:
Aan het snoertje zit een klein geel/wit blokje dat je richting de achterkant van de auto moet trekken, dit schuift van het lampje af.
Het blokje ziet er als volgt uit:
Je ziet in het blokje een gleuf zitten, dit is voor de aansluitnippel van het H1-lampje:
Het deksel/draaidop:
Nu ik de foto's zie, valt me zelfs op dat erop staat aangegeven hoe deze los moet en welke kant boven moet... gunstig!
Maar nu komt het lastigste gedeelte:
Het lampje wordt vastgeklemd door een tweetal metalen haakjes:
Het is de truuk om deze haakjes links en recht het H1-lampje te laten 'passeren'. Deze haakjes moeten dus voorbij het lampje komen, met als gevolg dat het lampje los komt en je deze zonder weerstand kan verwijderen:
Nu is het een eitje om het lampje te vervangen. Zorg er uiteraard voor dat je niet met je vingers het glas aanraakt, je zeker bent dat het lampje afgekoeld is en dat je de tijd neemt (met haastklussen is de kans op beschadigingen groter).
Voer vervolgens de stappen weer achterstevoren uit en klaar is kees (of Erik, of wie dit dan maar ook mag doen )
Conclusie: Dit werkje valt mee qua tijd die je nodig hebt om te doen. Het is zeker NIET alleen bij de dealer te laten doen, maar zelf doen is ook goed mogelijk. Je moet alleen een beetje lenig zijn en vieze vingers niet erg vinden, want je ziet niet wat je doen. Succes!
Groet, Erik!
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Komt binnenkort, als het donker genoeg is buitenchrispino schreef:Is duidelijk, en nu nog een foto waarop de lampen het doen en hoe het licht eruit ziet.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Is dat niet gewoon een kwestie van wachten tot een uur of drie 's nachts?Bennink schreef:Komt binnenkort, als het donker genoeg is buiten
Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Whaha, ja eigenlijk wel... maar bedoelde meer dat ik foto's ga maken als het buiten donker is en ik toevallig buiten moet zijn. Ik ga natuurlijk niet om 3.00 eruit om foto's te schieten: kan mijn nachtrust goed gebruiken. Maar vanavond heb ik nog tot 21.00 een cursus en moet dan nog naar huis rijden... heb de camera bij me dus wellicht dat ik vanavond nog pics kan schieten...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Fotohandleiding: Mistlichten vòòr vervangen
Dit is een hele mooie handleiding, goed gedaan!
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Unicode conversie fout gegaan?
Wat betekent "vòòr" eigenlijk? -]
Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Unicode conversie fout gegaan?
Hellfire schreef:Wat betekent "vòòr" eigenlijk? -]
Nog iets wat van de migratie is overgebleven, van PhpBB 2.0 naar 3.0
Zal het eventjes fixen....
Re: Unicode conversie fout gegaan?
Dat is Twents voor voorHellfire schreef:Wat betekent "vòòr" eigenlijk? -]
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: Fotohandleiding: Mistlichten voor vervangen
Prima handleiding ~] , het enige wat ik mis is om te zeggen dat het makkelijker gaat als de auto aan de voorkant iets hoger (stoeprand ed.) staat. Kan je er makkelijker bij
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: Fotohandleiding: Mistlichten voor vervangen
Maar de echte moeilijkheid is
het feit dat die haakjes slechts lichtjes geklemd zitten, iets te veel lift en je kunt de drie inbussen lossen...
het feit dat die haakjes slechts lichtjes geklemd zitten, iets te veel lift en je kunt de drie inbussen lossen...
-
- Junior Stato
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo dec 17, 2008 20:35
- Locatie: Leke
Re: Fotohandleiding: Mistlichten voor vervangen
dacht in het handboek gezien te hebben H3 lampen voor de mistlampen weet wel ni welke de juiste zijn nu???
1.3 mjet diesel 90 pk 6,4l/100
to be continued....
to be continued....