Nu al winterbanden in Dld?

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door PuntoSporting »

Gisteren was de buurman bij mijn garage box heel ijverig van 3 auto's de winterbanden aan het monteren.
Ze zeiden dat het nu al verplicht was, terwijl ik toch op Duitse sites gezien heb, dat er pas plicht is bij echt winterweer en er gladheid kan ontstaan.
Ook werd gezegd dat er nu al een boete aan vast hangt van € 250,-.
Afgelopen week is mijn vrouw aangehouden, toen het nog haast 18 graden was, ze keken om de auto en mocht doorrijden.

Na het verhaal van de buurman zei ik dat ik toch nog ging tanken en boodschappen.
Zijn we bij het tankstation staat er een politie auto (staan daar vaker geparkeerd), maar toen we wegreden kwam er nog een de plaats opdraaien, dus na betaald te hebben zei ik stoer, dag politie, maar eenmaal weer richting Nederland kwam hij achter me aan, niet even, maar toch een hele tijd, dus kreeg ik het toch wel benauwd....... Gelukkig ging hij uiteindelijk toch de andere kant op. :roll:

Maar om een lang verhaal kort te maken, klopt het dat winterbanden verplicht zijn bij winterweer, en niet van Oktober tot de eerste week na Pasen?
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Jarre »

Wanneer
Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.


Verkeersboetes
Duitsland kent een vast boetebedrag voor het niet voeren van winterbanden in winterse omstandigheden: €40. Bij hinder of gevaarzetting is de boete €80 en 1 strafpunt (bedragen gelden vanaf 4-12-2010).
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Maarten »

Ofwel: je buurman was verhaaltjes die hij uit derde hand had gehoord aan het aandikken en verder aan het vertellen.

Overigens zijn in Duitsland ook geen winterbanden verplicht. M+S banden (en dat kunnen dus all-seasonbanden zijn) zijn voldoende om je aan de wet te houden.

In Oostenrijk moet je wel winterbanden hebben, maar alleen tussen 1 november en 15 april en ook dan alleen maar bij winterse omstandigheden (dus ook in Oostenrijk ben je niet verplicht om in die periode te allen tijde met winterbanden te rijden).
eric_v
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: di dec 03, 2013 15:08
Locatie: roermond,limburg,nederland
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door eric_v »

het is in duitsland zo dat zodra de temperatuur rond de 7 graden komt dat je bij wet verplicht bent winterbanden te hebben.

en in duitsland zijn winterbanden absoluut verplicht zodra ze je aanhouden bij temperaturen rond de 7 graden en je hebt geen eis bloem op de band zul je een force boete krijgen en kunne ze je zelfs verbieden je rit voort te zetten vanwege veiligeid van je zelf en andere weg gebruikers.


mocht je het nu precies allemaal willen weten hoe en wat bel dan met adac aangezien die alles in en om de weg kwa veiligheid regelen.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door EvoDaan »

Volgens de ANWB (zoals het bericht van Jarre hierboven) is dat dus niet het geval..
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
eric_v
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: di dec 03, 2013 15:08
Locatie: roermond,limburg,nederland
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door eric_v »

en volgens adac wel en aangezien die het daar voor het zeggen hebben en wij ons op dat moment op hun wegen bevinden en we per wet worden geacht ons te houden aan hun wetten zou ik het toch maar doen tenzij je teveel geld hebt
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Jarre »

is niet het geval.
ik heb daar momenteel 187 voertuigen in vloot zitten

bij deze:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/rv_sp_winte ... _58305.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Die Winterreifenpflicht gilt nur, wenn ein Fahrzeug
bei den o. g. winterlichen Straßenverhältnissen
gefahren wird.


De winterband eis geldt alleen wanneer een voertuig
in de bovengenoemde winterse omstandigheden
wordt bereden. (Glatteis, Schneeglätte,
Schneematsch, Eis- und Reifglätte )
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
eric_v
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: di dec 03, 2013 15:08
Locatie: roermond,limburg,nederland
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door eric_v »

ja en die winterse omstandigheden zijn dus in de bovenstaande periode met een temperatuur van 7 graden.

want er staat niet specifiek een datum voor maar wel een temperatuur als richtlijn
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Wesley Abarth »

Zie in het bericht van de Adac nergens 7C vermeld staan, als de adac het daar niet over heeft, is dat ook niet zo. Wel zie ik het bedrag van €40 terug, en een minumprofieldiepte van 4mm.
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Wesley Abarth »

Een M&S (mud en snow) band is in DE trouwens ook voldoende, dit is geen volledige winterband. En kun je gewoon in de zomer onder je auto leggen.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Jarre »

eric_v schreef:ja en die winterse omstandigheden zijn dus in de bovenstaande periode met een temperatuur van 7 graden.

want er staat niet specifiek een datum voor maar wel een temperatuur als richtlijn
Ok, quote ons dan even waar de temperatuur staat als RICHTLIJN (jij beweerde eerder dat dit de wet was?)


Misschien haal je best de volledige ADAC site eens door de vertaler en zoek naar je 7graden.
De boete is 40euro indien je rijschoeisel niet is aangepast aan rijm/ijzel-plekken, sneeuw, ijs etc...

Rijmplekken verdwijnen boven de 2graden.


ADAC heeft overigens niets voor het zeggen, het is een automobielclub net zoals wij de VAB hebben en jullie de ANWB
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Maarten »

Waarom je baseren op richtlijnen van de ADAC, wat niet meer dan een veredelde ANWB is? (ja ik weet, nu beledig ik de ADAC).
Lees zelf de wettekst. Daar staat niets in over temperatuur, niets over tijd, alleen over weersomstandigheden. En de richtlijn Richtlinie 2005/11/EG die genoemd wordt verwijst zoals Wesley Abarth correct aangeeft alleen naar M+S banden. Richtlijn is te googelen, daar ben ik nu even te lui voor.
eric_v
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: di dec 03, 2013 15:08
Locatie: roermond,limburg,nederland
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door eric_v »

doe het maar niet en ga maar lekker in duitsland rijden dan ontdek je snel genoeg hoe en wat.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Jarre »

Doe maar even rustig aan aub, we zijn hier allemaal voor hetzelfde en delen graag onze eigen mening maar op deze manier hoeft dit niet.
De wettekst en ADAC citeren nergens iets van 7 graden, tot nu heb je ook nog niets geciteerd waar dit zou moeten instaan terwijl hier ondertussen al meerdere links zijn gepost van oa ADAC, en de belangrijkste, de wet.
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Nu al winterbanden in Dld?

Bericht door Wesley Abarth »

Ach, we weten allemaal hoe het werkelijk zit, behalve eric_v. En dat is het belangrijkste, als je niets wil aannemen zul je nooit wat leren :wink: Laat dit aub geen eindeloze en onnodige discussie worden :!:
Plaats reactie