Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Rob-T6
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 26, 2013 15:51

Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Rob-T6 »

Zoals het onderwerp al verteld ben ik opzoek naar de verschillen tussen deze twee motoren.

Wat is nu echt het verschil tussen 1.4 8v of 16v.
Op het net kom ik een hoop verhalen tegen, maar zijn er hier ook ervaringsdeskundige?

Ik ben op zoek naar een van deze motoren omdat deze net wat meer pit hebben.
De 1.2 is toch wat te tam.....
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Odelot »

Volgens mij heb je de 16V in 2 versies. Met 95 pk en de Tjet met 120 pk. Tjet is een véél fijnere motor naar het schijnt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Tjeerd1992
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: wo okt 03, 2012 15:39
Locatie: Vollenhove

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Tjeerd1992 »

Klopt, t-jet is een meer gewenste motor, meer power.
De 1.4 16v zonder turbo heeft dan wel 25 pk minder maar wel een 6 bak als enige.
Op zoek naar een zuinige, mooie diesel :)
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Señor Sjon »

De vraag komt vaker voor. Vermijd ze allebei.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 81&t=10899" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga voor een Tjet, de 8v en 16v zijn verre van zuinig voor de geleverde prestaties.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door eBoonstra »

Een achtkleppert gaar bwáááááááááp en een zestienkleppert gaat bwááááááááááááááááááp, zegmaar. Even zonder gekkigheid, ik vind ze beide ontzettend traag. De zestienklepper heeft een zesbak dan, dat lijkt me een stuk chiller voor op de snelweg. Ik heb onlangs ook een T-Jet gereden, en dát vond ik wel een hele prettige motor, die door zijn souplesse eerder doet denken dat je in een 1.8 of een 2.0 aan het besturen bent. Wél zijn ze een stuk duurder in de aanschaf, hebben een iets hoger brandstofconsumptie en lijken me een stuk minder geschikt voor korte afstanden ivm. de turbo.

Groeten
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door PuntoSporting »

De 8v heeft 75pk, de 16v heeft 95pk en de 16v T Jet heeft 120 pk.

Als je naar het gewicht van de auto gaat kijken, kan je je wel voorstellen, welke het beste zal rijden qua souplesse en vermogen.
Ik zelf heb de 16v 95pk in combinatie met een 6 bak, een sportief uitziende en rijdende auto, absoluut geen scheurijzer, maar ook niet traag.
Het belangrijkste voor mij is het comfort en de vele standaard opties die het rijden een feest maken, een ander belangrijk punt voor mij is dat deze relatief zuinig is op de afstanden waar ik hem voor gebruik.

Een T Jet rijdt vlotter en soepeler, maar lust ook meer benzine.
Een 1.4 8v zal minder sportief en sneller op het gas reageren, maar ook deze zal altijd vlotter zijn dan de 1.2 uitvoering met 65pk voor een auto die even zwaar is.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
benvandereem
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 16:17

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door benvandereem »

Hallo,ik heb met de 8v gereden en deze motor komt altijd net te kort,ook maakt hij veel toeren bij 120 km/h.Ik rij nu 4 jaar met de 95 pk 16v en ben hier zeer tevreden over.Mijn verbruik is 1 op 16 op benzine,en 1 op 12,5 op lpg.En met die zes bak draai ik 3000tpm bij 120km/h,dus lekker rustig en stil in de auto.Wel moet je om bv.vlot in te halen even terug schakelen maar dan gaat hij ook.Als je bij een stoplicht per se de voorste wil zijn,of op twee wielen de bocht om,dan moet je de t-jet nemen.
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Anyways »

ik heb niet in de 8v of 16v zonder turbo gereden, maar toen ik de eerste keer in mijn tjet had gereden wilde ik niks anders mee. Altijd pk's over om even snel in te halen en inderdaad erg snel weg bij de stoplichten als je wilt :P
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Señor Sjon »

benvandereem schreef:Hallo,ik heb met de 8v gereden en deze motor komt altijd net te kort,ook maakt hij veel toeren bij 120 km/h.Ik rij nu 4 jaar met de 95 pk 16v en ben hier zeer tevreden over.Mijn verbruik is 1 op 16 op benzine,en 1 op 12,5 op lpg.En met die zes bak draai ik 3000tpm bij 120km/h,dus lekker rustig en stil in de auto.Wel moet je om bv.vlot in te halen even terug schakelen maar dan gaat hij ook.Als je bij een stoplicht per se de voorste wil zijn,of op twee wielen de bocht om,dan moet je de t-jet nemen.
Wow... ga je altijd heuvel af?

Ik kwam over alles (99.000km) op ~1:12. Beste was 1:14,6 de slechtste 1:9,2. Er zijn ook een paar anderen hier geweest met een stevig verbruik met de 16v, mogelijk gewoon een fout in de motor(?). Want het voelde altijd alsof ie met een elastiek ergens aan vast zat.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
benvandereem
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 16:17

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door benvandereem »

Het is toch echt zo.Inmiddels 135000 km mee gereden,ik rij wel voornamelijk 80 en 100 km wegen.En normaal met het verkeer mee.
Gebruikersavatar
Tjeerd1992
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: wo okt 03, 2012 15:39
Locatie: Vollenhove

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Tjeerd1992 »

De tjet kietelt je denk ik ook meer waardoor je het gas vaker wilt gebruiken :)
Ik haal met mijn 16 klepper 6 bak niet onder de 1:13,8.
Mijn uiterste was zelfs 1:21,2! Zelf berekend.
Op zoek naar een zuinige, mooie diesel :)
GrandePunto_BRW
Nuovo Arrivato
Berichten: 121
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door GrandePunto_BRW »

`ook hier met rustig rijden tussen de 1:12 en 1:12,5.. enorme verbruiker en weinig daar... Rij graag ook soms wat door.. rij je 130 op de snelweg zit je zowat aan 4000 rpm.. niet erg zuinig als je dan naar je computer kijkt..
Rob-T6
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 26, 2013 15:51

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Rob-T6 »

Gezien mij budget ging het me inderdaad om de 'oude' motor types.

Een T-jet past niet binnen het budget.

Vandaag heb ik proefgereden, en gepast, maar waarschijnlijk gaan we toch iets verder kijken.
De kofferbak is net iets te krap voor de kinderwagen.

Wel opmerkelijk dat er zoveel verschik zit in het verbruik tussen motoren onderling.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Señor Sjon »

Sommige motoren 'herkennen' de testcyclus en zijn dan extra zuinig. Voor de fabrieksopgave worden ruitenwissers weggehaald, naden afgeplakt, banden knetterhard opgepompt etc.

De kofferbak van een GP is gemiddeld, als het om een kinderwagen te doen is, dan kan je beter het hele B-segment overslaan.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Wat is het verschil tussen 1.4 8v of 16v

Bericht door Odelot »

Echt belachelijk dat ze onder zulke condities testen eigenlijk. Hoop dat dat snel een keer veranderd wordt!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie