Dweil op de weg
Dweil op de weg
Hallo allemaal,
Ik heb klachten over de stabiliteit van mijn Evo M-Jet. Op de snelweg moet ik continu corrigeren, alsof het altijd hard waait. Zeker bij zijwind of het passeren van een vrachtwagen moet ik flink tegensturen. Ook als ik op snelheid een rukje aan het stuur geef, dan dweilt hij nog even na, voelt heel instabiel en zweverig aan. Soms ook bij hard remmen trekt hij een beetje scheef. Ik heb de auto gekocht met winterbanden er op, dacht eerst dat het daar aan lag, maar nu nieuwe zomerbanden er op (185/65-15) en het probleem is er nog. Ook de schokbrekers een keer flink ingeduwd, maar lijkt ook in orde.
Wie herkent dit probleem en wat is de oorzaak en hoe is het op te lossen? Bedankt voor jullie reakties.
Groeten,
Marco
Ik heb klachten over de stabiliteit van mijn Evo M-Jet. Op de snelweg moet ik continu corrigeren, alsof het altijd hard waait. Zeker bij zijwind of het passeren van een vrachtwagen moet ik flink tegensturen. Ook als ik op snelheid een rukje aan het stuur geef, dan dweilt hij nog even na, voelt heel instabiel en zweverig aan. Soms ook bij hard remmen trekt hij een beetje scheef. Ik heb de auto gekocht met winterbanden er op, dacht eerst dat het daar aan lag, maar nu nieuwe zomerbanden er op (185/65-15) en het probleem is er nog. Ook de schokbrekers een keer flink ingeduwd, maar lijkt ook in orde.
Wie herkent dit probleem en wat is de oorzaak en hoe is het op te lossen? Bedankt voor jullie reakties.
Groeten,
Marco
- Fiat043
- Junior Stato
- Berichten: 431
- Lid geworden op: vr jan 04, 2013 21:59
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Dweil op de weg
Ik ken het gevoel heb ik ook last van gehad.
Sindsdien heb ik er verlagingsveren onder laten zetten van Novitec -4cm.
Nu ligt hij perfect op de weg ook geen last van als je vrachtwagens inhaalt dat je ineens die harde wind krijgt. Ik ben er zeer te spreken over.
Sindsdien heb ik er verlagingsveren onder laten zetten van Novitec -4cm.
Nu ligt hij perfect op de weg ook geen last van als je vrachtwagens inhaalt dat je ineens die harde wind krijgt. Ik ben er zeer te spreken over.
Re: Dweil op de weg
Lever je dan niet veel in qua comfort? En ziet het er niet uit alsof hij te zwaar beladen is met 4cm? Zou een cm of twee ook afdoende zijn?
Laatst gewijzigd door Rudabroda op za jul 04, 2015 6:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
Reden: Onnodige quote
- Fiat043
- Junior Stato
- Berichten: 431
- Lid geworden op: vr jan 04, 2013 21:59
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Dweil op de weg
Kwa conform merk je op kuilen wel de stugheid, opzicht vind ik het wel meevallen.
Ook drempels etc allemaal geen probleem ook niet met 2 mensen achterin.
Ik heb trouwens wel de originele 15" velgen eronder weet niet of veren in combinatie met grotere velgen dat deze dan aanloopt.
Anders kun ie ook voor eilbach veren gaan die gaan zo'n -3cm omlaag.
Hoor ik ook veel positieve reacties over.
Ook drempels etc allemaal geen probleem ook niet met 2 mensen achterin.
Ik heb trouwens wel de originele 15" velgen eronder weet niet of veren in combinatie met grotere velgen dat deze dan aanloopt.
Anders kun ie ook voor eilbach veren gaan die gaan zo'n -3cm omlaag.
Hoor ik ook veel positieve reacties over.
Laatst gewijzigd door Rudabroda op za jul 04, 2015 6:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
Reden: Onnodige quote
- eBoonstra
- Senior Stato
- Berichten: 753
- Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
- Locatie: Ooststellingwerf
- Contacteer:
Re: Dweil op de weg
Had zelf een Sport, lag ook beduidend beter dan een 'normale' Punto die ik ooit als leenauto mee kreeg. Na verlaging was het helemaal feest.
Fryslân | JOVD/VVD
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)
Op zoek naar een perfecte schroefset?
- Lennart3000
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr feb 27, 2015 19:46
Re: Dweil op de weg
Mijne is niet verlaagd en hij ligt perfect op de weg. Heb m gewoon goed uitgelijnd, klein tikje toespoor. Met een beetje uitspoor ga je al alle kanten op, dus zal m eerst (laten) uitlijnen.
Punto Evo 1.3 Jtd - Savali
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: Dweil op de weg
Op het forum staan behoorlijk veel verhalen over stabiliteit en trillingen in combinatie met M-jets.. En hoewel het bij mij ook wel meevalt zou je eens contract op kunnen nemen met eBoonstra (heeft ook op deze post eerder gereageerd) want ik meen dat hij vering voor de Evo levert.
Ik hoor daar goede berichten over en is misschien een oplossing voor je.
Ik hoor daar goede berichten over en is misschien een oplossing voor je.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: Dweil op de weg
Precies! Dat een auto na verlagen plotseling veel beter rechtuit rijdt, wordt bijna altijd veroorzaakt door het gewijzigde toespoor en niet door de verlagingsveren. Sterker nog, juist mensen die verzuimen uit te lijnen na verlagen merken vaak de grootste verbetering in rechtuitstabiliteit. Dit komt doordat veel voorwielophangingen zo gemaakt zijn dat het toespoor toeneemt bij het inveren en dus ook bij het toepassen van kortere veren.Lennart3000 schreef:Mijne is niet verlaagd en hij ligt perfect op de weg. Heb m gewoon goed uitgelijnd, klein tikje toespoor. Met een beetje uitspoor ga je al alle kanten op
Re: Dweil op de weg
Dank iedereen voor de reakties. Ik zal eerst de uitlijning laten veranderen, dat is het goedkoopst. Ik heb overigens de auto kort na aankoop al laten uitlijnen omdat hij iets naar rechts trok, maar misschien moet ik hem op iets toespoor laten afstellen.
Re: Dweil op de weg
Ik heb dan wel geen Punto Evo meer, maar ik had het zelfde probleem Constant corrigeren.
Met de originele banden maat 185/65-15 in winterband uitvoering en verlaagd met Eibach veren en Koni STR dempers bleef hij vrij aardig in het spoor.
Zodra ik de zomerbanden 195/55-16 er onder zette werd het weer corrigeren.
Na het verlagen bleef de auto nog zoeken dus later ook de dempers vervangen dat hielp wel wat maar reed nog steeds niet prettig, dus daarna voor de zekerheid de auto uit laten lijnen (is normaal nergens voor nodig).
Alles stond perfect afgesteld dus niets gewijzigd.(Onder de Punto zitten mcpherson voorpoten waar je alleen toe in en toe out kan afstellen andere afstellingen zijn niet mogelijk en daar veranderd bij een Punto niets aan. Bij het verlagen Ik heb 2 x alles er onderuit gehaald 1e keer voor de veren en daarna nog een keer voor de dempers maar uitlijning was nog steeds perfect)
Dus uitlijnen als de auto naar een kant trekt, rijd hij netjes recht door, heeft uitlijnen geen zin, na verlagen ook niet.
Ik heb hier al ellelange discussies over gehad in een ander topic dus als je het er niet mee eens bent.
Gewoon je geld over de balk gooien en uit laten lijnen, geeft het uitlijnen en beter of prettiger dan gevoel heb je het niet voor niets over de balk gegooid.
Je kan ook een DS3 tje kopen die blijft wel in het spoor. Sorry ik wil de punto niet afkraken maar het is toch wel een hele verademing na 4 jaar Punto Evo sturen.
Met de originele banden maat 185/65-15 in winterband uitvoering en verlaagd met Eibach veren en Koni STR dempers bleef hij vrij aardig in het spoor.
Zodra ik de zomerbanden 195/55-16 er onder zette werd het weer corrigeren.
Na het verlagen bleef de auto nog zoeken dus later ook de dempers vervangen dat hielp wel wat maar reed nog steeds niet prettig, dus daarna voor de zekerheid de auto uit laten lijnen (is normaal nergens voor nodig).
Alles stond perfect afgesteld dus niets gewijzigd.(Onder de Punto zitten mcpherson voorpoten waar je alleen toe in en toe out kan afstellen andere afstellingen zijn niet mogelijk en daar veranderd bij een Punto niets aan. Bij het verlagen Ik heb 2 x alles er onderuit gehaald 1e keer voor de veren en daarna nog een keer voor de dempers maar uitlijning was nog steeds perfect)
Dus uitlijnen als de auto naar een kant trekt, rijd hij netjes recht door, heeft uitlijnen geen zin, na verlagen ook niet.
Ik heb hier al ellelange discussies over gehad in een ander topic dus als je het er niet mee eens bent.
Gewoon je geld over de balk gooien en uit laten lijnen, geeft het uitlijnen en beter of prettiger dan gevoel heb je het niet voor niets over de balk gegooid.
Je kan ook een DS3 tje kopen die blijft wel in het spoor. Sorry ik wil de punto niet afkraken maar het is toch wel een hele verademing na 4 jaar Punto Evo sturen.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI