Aangrijppunt start&stop

Jojk
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 24, 2010 19:15

Aangrijppunt start&stop

Bericht door Jojk »

Via deze weg even de vraag of iemand weet waar het aangrijppunt van start&stop ligt voor wat betreft het koppelingspedaal. In de polo die ik hiervoor reed startte de auto weer als je de koppeling 1cm intrapte, mijn evo doet dit pas als de koppeling helemaal ingedrukt is.

Het resultaat daarvan is dat in de ene seconde die de auto nodig heeft om te starten, ik de pook al in de 1 heb staan en de koppeling alweer wil laten opkomen, maar dat werkt dus niet en dan start de auto niet door.

Weet iemand of S&S pas hoort te starten als je de koppeling helemaal intrapt, of dat dit al eerder hoort te gebeuren? (Waarmee de motor dus al wel doorgestart (en dus loopt) is bij het laten opkomen van de koppeling.)
Jojk
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 24, 2010 19:15

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Jojk »

Net even gebeld met de dealer, en hij kon er zo niks over zeggen dus maar een afspraak gemaakt. Mocht iemand er wel iets over weten: graag!
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door buxol »

Ik kan me voorstellen dat de zelfde sensor wordt gebruikt als voor de cruise control.
Die was bij mij gevoelig genoeg om even kort aan te raken.
Misschien dat dat bij jouw ook het geval is indien je CC hebt.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Peek
Nuovo Arrivato
Berichten: 28
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 13:58
Locatie: Tilburg

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Peek »

Mijn Evo slaat meteen weer aan als ik de koppeling nog maar net aangeraakt heb.
Ik hoef hem nog geeneens 1 cm in te trappen.
Jojk
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 24, 2010 19:15

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Jojk »

buxol schreef:Ik kan me voorstellen dat de zelfde sensor wordt gebruikt als voor de cruise control.
Die was bij mij gevoelig genoeg om even kort aan te raken.
Misschien dat dat bij jouw ook het geval is indien je CC hebt.
Hm, ik moet ongeveer tot de helft trappen en dan laat de cc los... Dus ik denk dat hij wel iets eerder mag aangrijpen (zowel cc als s&s)
karimero
Nuovo Arrivato
Berichten: 72
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 14:35

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door karimero »

In de handleiding staat dat om de motor weer te starten na ingrijpen van het S&S-systeem, je de koppeling VOLLEDIG moet intrappen om de auto weer te starten. Bij mij start hij wanneer ik het pedaal vrijwel volledig intrap.
Trap ik 'm minder ver in, bijv. 3/4, dan lijkt de motor aan te slaan, maar bij het verder laten opkomen van het pedaal slaat hij weer af. Irritant bij stoplichten, dus ik trap het pedaal sinds ik dit gemerkt heb volledig in.
1.3 Mjet 5d Progressive Black: Dynamic pakket, Blue&Me pakket, lederen bekleding, open dak, ESP/ASR, Interscope hifi, regen- en parkeersensoren, dimmende binnenspiegel, afneembare trekhaak, 208-velgen, etc. etc. http://www.mijnalbum.nl/Album=CULL7XYC
DaDragon

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door DaDragon »

karimero schreef:In de handleiding staat dat om de motor weer te starten na ingrijpen van het S&S-systeem, je de koppeling VOLLEDIG moet intrappen om de auto weer te starten. Bij mij start hij wanneer ik het pedaal vrijwel volledig intrap.
Trap ik 'm minder ver in, bijv. 3/4, dan lijkt de motor aan te slaan, maar bij het verder laten opkomen van het pedaal slaat hij weer af. Irritant bij stoplichten, dus ik trap het pedaal sinds ik dit gemerkt heb volledig in.
Bij mij slaat de motor aan wanneer ik de koppeling deels intrap. Zodra die dan start (met klein beetje ingetrapt of helemaal ingetrapt) en ik laat de koppeling weer los blijft de auto gewoon draaien.

Het slaap dan niet af of ook niet moeizaam. Vreemd dat die dat bij jou wel doet.
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Maarten »

Bij mij ook ongeveer halverwege. En of de motor weer afslaat ligt eraan hoe snel je de koppeling weer op laat komen: de startmotor moet toch een bepaalde tijd draaien om voordat de motor aan blijft. Als die maar 0,1 seconde draait dan zal de motor niet aanslaan.
DaDragon

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door DaDragon »

Maarten schreef:Bij mij ook ongeveer halverwege. En of de motor weer afslaat ligt eraan hoe snel je de koppeling weer op laat komen: de startmotor moet toch een bepaalde tijd draaien om voordat de motor aan blijft. Als die maar 0,1 seconde draait dan zal de motor niet aanslaan.
Als de motor in z'n vrij staat, want alleen dan gaat de S&S in werking, en je trapt dan de koppeling in, slaat hij niet af.

Het ligt er puur aan hoesnel jij weg wil rijden. Tussen het intrappen, in de 1e versnelling zetten, en wegrijden zit ongeveer 1 seconde. Dan slaat hij niet af.

Je moet er even mee spelen en aan wennen wanneer je weg kunt rijden.
Vergeet niet dat de motor eerst boven de 800 rpm moet zijn voordat je weg kan rijden zonder dat de motor afslaat.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Sunrise »

:roll: ...hier nu ook ervaring mee, moet de koppeling voor meer dan de helft intrappen voordat de motor terug aanslaat, en idd. niet te snel willen optrekken anders moet je verdomd snel de koppeling terug intrappen om afslaan te voorkomen :?
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Maarten »

DaDragon schreef:
Maarten schreef:Bij mij ook ongeveer halverwege. En of de motor weer afslaat ligt eraan hoe snel je de koppeling weer op laat komen: de startmotor moet toch een bepaalde tijd draaien om voordat de motor aan blijft. Als die maar 0,1 seconde draait dan zal de motor niet aanslaan.
Als de motor in z'n vrij staat, want alleen dan gaat de S&S in werking, en je trapt dan de koppeling in, slaat hij niet af.
Ik krijg het anders anders zonder problemen voor elkaar hoor: koppeling induwen - S&S slaat aan - 1e versnelling inschakelen - koppeling op laten komen - auto slaat af.
Ik moet dat bewust niet te snel doen. En als je vooraan in de rij staat wil ik de mensen achter me graag niet te veel laten wachten.

Heeft iemand het trouwens eens uitgeprobeerd wat er gebeurt als je met S&S actief de 1e versnelling inschakelt zonder koppeling te gebruiken en dan de koppeling induwt?
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Roderick »

Maarten schreef: als je vooraan in de rij staat wil ik de mensen achter me graag niet te veel laten wachten.

Heeft iemand het trouwens eens uitgeprobeerd wat er gebeurt als je met S&S actief de 1e versnelling inschakelt zonder koppeling te gebruiken en dan de koppeling induwt?

Ik weet de oplossing! Gewoon niet de auto in z'n vrij zetten als je als eerste bij t stoplicht staat of als je t geheig van die auto achter je niet weet te beheersen :)


Overigens, wat schiet je ermee om dat uit te proberen?

Als je t echt een probleem vind, kan je ongetwijfeld zien waar de sensor zit (als hij op t bepaal zit tenminste) met een lamp en op je buik/rug onder t stuur gaat liggen :) wellicht zie je dan ook een mogelijkheid tot het veranderen van de positie?
DaDragon

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door DaDragon »

Maarten schreef:
DaDragon schreef:
Maarten schreef:Bij mij ook ongeveer halverwege. En of de motor weer afslaat ligt eraan hoe snel je de koppeling weer op laat komen: de startmotor moet toch een bepaalde tijd draaien om voordat de motor aan blijft. Als die maar 0,1 seconde draait dan zal de motor niet aanslaan.
Als de motor in z'n vrij staat, want alleen dan gaat de S&S in werking, en je trapt dan de koppeling in, slaat hij niet af.
Ik krijg het anders anders zonder problemen voor elkaar hoor: koppeling induwen - S&S slaat aan - 1e versnelling inschakelen - koppeling op laten komen - auto slaat af.
Ik moet dat bewust niet te snel doen. En als je vooraan in de rij staat wil ik de mensen achter me graag niet te veel laten wachten.

Heeft iemand het trouwens eens uitgeprobeerd wat er gebeurt als je met S&S actief de 1e versnelling inschakelt zonder koppeling te gebruiken en dan de koppeling induwt?
Je kan niet naar de eerste versnelling schakelen zonder koppeling in te trappen.

Heb jij je rijbewijs wel? Vraag ik me nu heel sterk af?
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Bennink »

Als de motor uit is, en de versnelling in de vrij, kun je naar alle versnellingen. Autorijden zonder koppeling gebruiken is mogelijk, doe het soms wel eens, maar je moet het vooral met beleid doen, dan valt de pook zo in de versnelling :-) En ja, het is een leasebak, maar dat deed ik ook al met mijn eigen auto.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Aangrijppunt start&stop

Bericht door Roderick »

@ Bennink, hij bedoeld als start&stop in de stop stand staat..

Heb misschien wel een idee waarom hij dat wilt, dat scheeld weer schakelen = tijd = minder geheig van de bolide achter hem.. Maar dan moet je zo verschrikkelijk snel de koppeling instrappen, anders ga je al rijden natuurlijk... Wellicht stopt S&S er gewoon mee als je t probeerd, safety-feauture..

Ik zou zeggen, probeer t eens :mrgreen:
Plaats reactie