Zitpositie Evo

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Black-evo
Berichten: 2
Lid geworden op: do mei 05, 2011 11:48

Zitpositie Evo

Bericht door Black-evo »

Hallo Fiat liefhebbers,

Sinds kort heb ik een multijet standaard uitvoering. Bij langere ritten merk ik dat ik last krijg in mijn bovenrug; ter hoogte van de schouderbladen. Ik vermoed dat dit door de zitpositie komt. Heb verder nooit rugklachten, dus daar komt het niet door.

Zijn er meer onder jullie die moeite hebben met de voorstoelen (stof) van de Punto Evo?
Worden de stoelen na verloop van tijd zachter, of veranderen ze nauwelijks?

Als iemand een tip, opmerking, oplossing of handigheidje weet lees ik het graag!


Groeten,

:arrow: Black-evo
Frank1986
Junior Stato
Berichten: 261
Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
Locatie: Sappemeer(groningen)

Re: Zitpositie Evo

Bericht door Frank1986 »

Ik vind de stoelen ook niet super:( Heb ook een mj. Ik denk dat de mensen met leer wel beter zitten?
Gebruikersavatar
matthijs
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 16:01

Re: Zitpositie Evo

Bericht door matthijs »

Na de proefrit wist ik al dat ik stoelen wilde met meer steun aan de zijkant. Dat kon alleen bij sport in het leer. Ik zit er behoorlijk in, en ik heb wel een lastige rug.

Voor iedereen anders ivm lengte en zo.
Ik HAD een Evo 5D / 1.3d Mjet 85 / Ugrnd Grey / Leer int / Dyn+ / Cool&Blue / en zo .. (Foto's hier)
RobbieT
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Re: Zitpositie Evo

Bericht door RobbieT »

Als je de stoel erg laag zet dan zakt de achterkant van de zitting nogal.
Dus mijn oplossing is de stoel niet te laag en de rugleuning vrij rechtop.
En dan zit ik prima in de Punto Evo.

Maar ik moet erbij zeggen dat ik een redelijke "Italiaanse" lengte heb met 1,75m.
Als je langer bent dan is het misschien anders.
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak
Afbeelding
goony
Junior Stato
Berichten: 296
Lid geworden op: do nov 04, 2010 23:20
Locatie: Drachten

Re: Zitpositie Evo

Bericht door goony »

Ik hoor wel vaker dat met name lange mensen problemen hebben met de stoelen. Ik ben 1.78m en heb daar geen last van. Ik heb wel even moeten zoeken voor de ideale zitpositie, maar ze zit nu heerlijk! Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is wat de ideale zitpositie is, maar ik heb juist de stoel op de laagste stand en de rugleuning niet te recthop en ook niet te veel in de ligstand. Een beetje ertussenin zeg maar. Daarbij denk ik dat het ook belangrijk is hoe je de positie van het stuur hebt, zodat je de voor jou ideale situatie maakt. Een beetje uitvogelen dus. 8)
Sinds 15 februari 2011 Punto Evo Multijet85, 5drs, Progressive Black, C&B, Dynamic+, lederen stuurwiel en pook, Chromen spiegelkappen en 208 velgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Connie086
Junior Stato
Berichten: 411
Lid geworden op: za mar 19, 2011 0:13
Locatie: Nunspeet

Re: Zitpositie Evo

Bericht door Connie086 »

ik heb idd ook even tijdje moeten proberen.. ik ben ook maar 1.77 dus voor mij zit het perfect zit ongeveer zoals goony.
Stuur ook op de laagste stand.
Ik kan er uren in zitten zonder enig last van mn rug te hebben..

succes ermee.!

groeten vanuit het zonnige Veluwe
GP 1.3 Multijet Bianco Divino...2010 :La Dolce Vita:
EVO 1.3 Mjet 2011 wit/grijs
eco-kart
Nuovo Arrivato
Berichten: 72
Lid geworden op: do apr 28, 2011 21:01

Re: Zitpositie Evo

Bericht door eco-kart »

Ik heb alleen proefgereden in een dynamic met lederen sportstoelen, daarbij viel mij meteen op dat de stoelen erg comfortabel waren en dat in combinatie met de armsteun en in diepte verstelbaar (en lendesteun) stuur vond ik de zitpositie uitstekend.
In de showroom nog even proef gezeten op de gewone stoelen, en al vind ik die erg mooi, de zitting is wat korter en de zijdelingse steun uiteraard veel minder. Op zich voor 1000,- een goede deal vind ik; leer en sportstoelen.
Oh ja, ik ben 1,90
DaDragon

Re: Zitpositie Evo

Bericht door DaDragon »

Connie086 schreef:ik heb idd ook even tijdje moeten proberen.. ik ben ook maar 1.77 dus voor mij zit het perfect zit ongeveer zoals goony.
Stuur ook op de laagste stand.
Ik kan er uren in zitten zonder enig last van mn rug te hebben..

succes ermee.!

groeten vanuit het zonnige Veluwe
Me 2
Stuur helemaal naar je toegestrokken, lekker laag in de stand, stoel laag en wat achterover leunend 8)
Ik kan er uren in rijden zonder problemen.

Als jij er wel problemen mee hebt zou je een extra stoelkussen kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
Connie086
Junior Stato
Berichten: 411
Lid geworden op: za mar 19, 2011 0:13
Locatie: Nunspeet

Re: Zitpositie Evo

Bericht door Connie086 »

DaDragon schreef:
Connie086 schreef:ik heb idd ook even tijdje moeten proberen.. ik ben ook maar 1.77 dus voor mij zit het perfect zit ongeveer zoals goony.
Stuur ook op de laagste stand.
Ik kan er uren in zitten zonder enig last van mn rug te hebben..

succes ermee.!

groeten vanuit het zonnige Veluwe
Me 2
Stuur helemaal naar je toegestrokken, lekker laag in de stand, stoel laag en wat achterover leunend 8)
Ik kan er uren in rijden zonder problemen.

Als jij er wel problemen mee hebt zou je een extra stoelkussen kunnen overwegen.

of bijvoorbeeld een andere stoel moet verstelbare lendesteun maar dat is heel drastisch
GP 1.3 Multijet Bianco Divino...2010 :La Dolce Vita:
EVO 1.3 Mjet 2011 wit/grijs
Geert-Jan
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 11, 2011 17:47

Re: Zitpositie Evo

Bericht door Geert-Jan »

Ik kon mn draai eerst niet vinden, maar na een tijdje uitvogelen, kwam ik op de volgende stand:

- Stuur laag, en wat dichter naar me toe
- Stoel in het midden qua hoogte
- Leuning wat naar achteren

Dan zit ik perfect, en heel fijn met de armsteun. Ik ben 1.83m, en kan er prima in zitten! Er is mij overigens wel geadviseerd om geen Skydome te nemen als je net zo groot of groter als mij bent, ivm met de geringe hoofdruimte (maar daar gaat het hier niet over :P)

Gr. Geert-Jan
Fiat Pevo Mjet 85pk Dynamic // Alfa Romeo 33 1.7 QV 1987 // Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Gebruikersavatar
GP Sportivo
Nuovo Arrivato
Berichten: 182
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 15:20

Re: Zitpositie Evo

Bericht door GP Sportivo »

De ideale zit bereik je meestal zo:

- tussen hoofd en hemeltje ongeveer een vuist ruimte
- bij volledige ingetrapte koppeling een licht gebogen been
- als je je arm gestrekt bovenop het stuur legt moet het stuur onder de bovenkant van je pols / handpalm liggen

Dat laatste bereik je door of je stuur te verstellen of door je stoel iets rechter of schuiner te zetten. Vergeet niet dat wanneer je te schuin zit, je jezelf omhoog drukt bij een noodremming!

Zo wordt het je iig aangeleerd bij gevorderde rij-opleidingen.
Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport Nero Provocatore

Pipercross paneelfilter / MW Motorsport grille / Abarth koplampen
cowboy02
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: vr mar 04, 2011 22:57

Re: Zitpositie Evo

Bericht door cowboy02 »

heb ook sinds een week de evo thuis, maar wat mij ergerd is dat de hoofdsteun zo ver naar voren staat gekanteld waardoor mijn zitpositie verre van ideaal is , ik zit al te denken aan andere hoofdsteunen
Gebruikersavatar
matthijs
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 16:01

Re: Zitpositie Evo

Bericht door matthijs »

Zit idd behoorlijk ver naar voren. Maar vergeet niet dat hij als je rechtop zit, hij bijna tegen je achterhoofd moet zitten. Als hij te ver zit, krijgt je nek bij n aanrijding van achteren alsnog een ruk. Een hoofdsteun tegen je hoofd voorkomt dat en daardoor is de kans op n whiplash aanzienlijk kleiner
Ik HAD een Evo 5D / 1.3d Mjet 85 / Ugrnd Grey / Leer int / Dyn+ / Cool&Blue / en zo .. (Foto's hier)
Gebruikersavatar
Spoor-N
Nuovo Arrivato
Berichten: 77
Lid geworden op: ma apr 04, 2011 9:27

Re: Zitpositie Evo

Bericht door Spoor-N »

hebben jullie de gewone hoofdsteun of de anti whiplash?

Deze heb ik nl. en vind hem eerder te ver naar achteren zitten dan naar voren. -]
Afbeelding Afbeelding


EVO - Multijet 85 pk -Corssoverblack - Blauw interieur
Gebruikersavatar
GP Sportivo
Nuovo Arrivato
Berichten: 182
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 15:20

Re: Zitpositie Evo

Bericht door GP Sportivo »

In principe mag er maar een paar (2-5) cm tussen je hoofd en de hoofdsteun zitten. Dus als ie dichtbij zit vangt ie, zoals eerder aangegeven, veel beter de klap op tijdens een aanrijding.
Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport Nero Provocatore

Pipercross paneelfilter / MW Motorsport grille / Abarth koplampen
Plaats reactie