Opgelicht of naief geweest ???

Gebruikersavatar
zuidmeer
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: di aug 04, 2009 10:15

Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door zuidmeer »

Graag zou ik julie mening willen horen over het volgende:

Op 27 mei zijn wij akkoord gegaan met een deal voor een FIAT PUNTO EVO 1.4 RACING uit juni 2010 met ruim 30.000km prijs € 13.450. Hiervoor hebben wij een Toyota Yaris 1.0 uit september 2010 met 6000km ingeruild (nieuwprijs totaal ruim € 14.000). Wij waren namelijk toch op zoek naar een auto met meer vermogen. Dit stond er in de advertentie:

Opties: ABS, Airbag, Airconditioning, Audio-installatie, Centrale vergrendeling, Elektrische ramen, Metallic lak, Stuurbekrachtiging, Achterspoiler, Mistlampen voor, Boordcomputer, Cruise control, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, Climate control, Achterbank neerklapbaar, Bumpers in carrosseriekleur, Getint glas, Elektrisch bedienbare ramen voor, Sportinterieur, Airbags, Buitenspiegels in carrosseriekleur, Sportstuurwiel, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, In hoogte verstelbare bestuurdersstoel, zijskirts, Airbag(s) knie, Achterbank neerklapbaar in ongelijke delen en voorzien van hoofd, Radio bediening op het stuur, Blue & Me Communicatiesysteem, 16` L.M. Velgen, TomTom Blue&Me Voorbereiding Opmerkingen: Deze Fiat Punto Evo wordt U aangeboden met fabrieksgarantie tot 1 Juli 2013, inclusief de daarbij behorende ondersteuning en mobiliteitsgarantie in binnen- en buitenland. De auto wordt afgeleverd met een grote beurt en een uitgebreide schoonmaakbeurt. Kosten rijklaar maken bedragen €359,- Vermogen: 57 kW (77 pk), Topsnelheid: 165 km/h, Gewicht: 1.000 kg, Max. trekgewicht: 1.000 kg, APK gekeurd tot 30-06-2014, Motorrijtuigenbelasting € 90 - 103 per kwartaal, Onderhoudsboekjes aanwezig (dealer onderhouden), 5 zitplaatsen.

Omdat de auto in de showroom stond werd er voorgesteld eerst te kijken naar onze inruil, en als we daar een goed gevoel bij zouden hebben om dan pas een testrit te maken. Toen wij de inruilprijs voor onze toyota yaris kregen te horen (€ 10.359) constateerde wij dus een afschrijving van ruim € 4000,- in een paar maanden, bij betaling zou dan 3500,- worden. Op zich vonden we dit een redelijk voorstel. Ook omdat wij vroegen naar wat dan de afschrijving van de Fiat Punto Evo was.

De prijslijst van 2011 werd er bijgehaald door de verkoper en die schotelde ons het volgende voor: De fiat zou volgens hem nieuw € 16.895 gekost hebben + 2 paketten van € 638,- p/st. Totaal nieuwprijs van de de fiat zou dus € 18.171 zijn. Een afschrijving van ruim € 4500,- mede ook, volgens de verkoper, omdat er zoveel kilometers op stond. Leek ons dus geen slechte deal. Wij een testrit maken en tijdens de test rit besloten dat we dit zouden doen.

Wel attenderen we de verkoper er nog op dat er in de advertentie staat dat de auto fabrieks garantie heeft tot 2013 ???? Volgens hem ging het hier om een fout van zijn collega. We konden een jaar extra garantie alsnog krijgen maar daar moesten we dan wel € 150,- extra voor neer leggen (ipv € 300,-). Omdat iedereen fouten kan maken zijn we ook hier mee akkkoord gegaan. Voor een bijbetaling van € 3650,- waren wij de tnieuwe eigenaar van deze mooie Punto evo uit 2010. Trots dat we waren

Tot gisteren. Ik keek nogmaals in de prijslijst van 2011. Daar zag ik dat de auto die ons was aangewezen in deze brochure een Punto evo 1.4 racing was MULTIAIR 16V met 105PK zou moeten zijn???? Alarmbellen gingen af bij mij, wat klopt hier niet??? Ik op zoek op het internet naar de prijslijst van 2010. Tot mijn verbazing zie ik hier onze auto in staan met een nieuwprijs van €14.995 + 2 paketten (toen € 600,- p/st) Totaal nieuwprijs dan ineens nog maar€ 16.195 ???? Verschil met de aan ons voorgeschetste auto een kleine € 2000,- Dus ook veel minder afschrijving voor de Fiat Evo (€ 2500,- ipv € 4500,-)

ipv van 105PK dus maar 77PK, ipv 16v maar 8v, en geen verwarmde buitenspiegels. Ook staat er in de advertentie dat er cruise control op zit. Ik zat gisteren ook maar weer eens naar de foto's te kijken van de Evo maar ik zag daar geen hendel zitten onder de hendel van het knipperlicht. En voor cruise control zou zou die daar volgens mij toch echt moeten te zitten ben ik inmiddels achter.

Om een lang verhaal kort te maken: Ons is een hele ander auto voor gehouden dan dat het is, op die informatie hebben wij ook onze beslissing genomen om de yaris in te ruilen. Het geld hadden we inmiddels wel al overgemaakt omdat we vrijdag 10 juni, morgen dus, de auto kunnen ophalen. de verkoper hebben we dit nog alles niet voorgelegd, ik wilde eerst jullie mening weten, zijn we inderdaad te naief geweest ????????

Overigens wil ik wel bijvermelden dat dit allemaal bij een erkende fiat deal is...............
eco-kart
Nuovo Arrivato
Berichten: 72
Lid geworden op: do apr 28, 2011 21:01

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door eco-kart »

Ja je bent naief geweest, maar geen nood; je kunt nog gemakkelijk onder de koop uit.
Ga naar de dealer, leg hem uit wat je grieven zijn en verklaar dat je de koop wil ontbinden (of indien je nog geen overeenkomst had getekend dt je van de koop afziet).
Je staat dan volledig in je recht en krijgt elke cent terug.

Succes
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door Deantjuh »

Mijn advies ; loop niet te snel van stapel. Ik had ook insident met dealer/garage.
Bel of ga langs bespreek dit met de verkoper, kun je niet meer tot een overeenkomst komen dan onbind je het. Anders koop je gewoon een splinter nieuwe voor ietjes meer ;). Dan weet je zeker wat je krijgt en is alles zoals jij het wilt.
Groet,
Dean
Afbeelding
Gebruikersavatar
zuidmeer
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: di aug 04, 2009 10:15

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door zuidmeer »

Waar het mij om gaat is dat ik het gevoel heb dat ik bij "de ondehandeling" voor opties hebt betaald die er nu niet op blijken te zitten. En dat ik de beslissing heb genomen aan de hand van de informatie die ik kreeg van de verkoper. Overigens ben ik een leek op motorisch gebied anders had ik dat misschien eerder ondekt. Dus ja in die zin naief geweest. Neemt niet weg dat we mijn inziens verkeerd zijn geinformeerd.
DaDragon

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door DaDragon »

Gewoon terug naar de dealer gaan en zeggen dat dit niet is wat je gekocht hebt.
En dan probeer je eruit te komen door de koop terug te draaien of door een flinke korting.

En anders naar de bovag of advocaat stappen. maar deze optie zou ik als laatste doen als je er niet uitkomt.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door Deantjuh »

Nogmaals, je situatie bij de verkoper neerleggen. Kijken wat meneer zegt..
Kom je er niet meer uit kwa prijs omdat hij niet eerlijk is geweest, dan kun je je koop ontbinden als er er nix aangedaan wordt ;)
Aangezien het een fiat dealer is, zal hij ook wel bovag garage zijn, betekent dat jij als klant ook meer rechten hebt.
Bespreek het met de verkoper, misschien ben je alsnog een blije eigenaar van de GP en anders ontbind je het, probeer je het op nieuw of je gaat langs een andere fiat dealer na afloop :D
Even over je info van de auto. Komt dat va de dealer?
Je koop ontbinden door foutieve informatie is volgens mij mogelijk... Aangezien dat er staat geen apk tot in 2014, lijkt het mij dat dit niet kan.. Apk moet na 3 jaar als de auto van 2010 is dan moet deze al in 2013 een apk? Of kloppen mijn berekening niet? Als ik mij nogmaals niet vergis, dan moet je zoizo fabrieksgarantie hebben tot 30-06-2012 dus nog 1 jaar.?
Maar iniedergeval er staat foutieve informatie. Maar volgens mij moet je de dealer de kans geven deze recht te zetten door bijv, alsnog de opties in de te zetten. Of prijs reductie.
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... nkoop.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
zuidmeer
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: di aug 04, 2009 10:15

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door zuidmeer »

De tekst komt rechtstreeks uit de advertentie. Er staat ook bij dat er cruise control op zou moeten zitten maar dan mis ik volgens mij een hendel onder de hendel van het knipperlicht. Tenzij het ergens anders zou kunnen zitten?????
DaDragon

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door DaDragon »

Deantjuh schreef:Nogmaals, je situatie bij de verkoper neerleggen. Kijken wat meneer zegt..
Kom je er niet meer uit kwa prijs omdat hij niet eerlijk is geweest, dan kun je je koop ontbinden als er er nix aangedaan wordt ;)
Aangezien het een fiat dealer is, zal hij ook wel bovag garage zijn, betekent dat jij als klant ook meer rechten hebt.
Bespreek het met de verkoper, misschien ben je alsnog een blije eigenaar van de GP en anders ontbind je het, probeer je het op nieuw of je gaat langs een andere fiat dealer na afloop :D
Even over je info van de auto. Komt dat va de dealer?
Je koop ontbinden door foutieve informatie is volgens mij mogelijk... Aangezien dat er staat geen apk tot in 2014, lijkt het mij dat dit niet kan.. Apk moet na 3 jaar als de auto van 2010 is dan moet deze al in 2013 een apk? Of kloppen mijn berekening niet? Als ik mij nogmaals niet vergis, dan moet je zoizo fabrieksgarantie hebben tot 30-06-2012 dus nog 1 jaar.?
Maar iniedergeval er staat foutieve informatie. Maar volgens mij moet je de dealer de kans geven deze recht te zetten door bijv, alsnog de opties in de te zetten. Of prijs reductie.
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... nkoop.html
Ontbinden doordat de verkoper foutieve informatie heeft verschaft is zeker mogelijk. Wacht hier alleen niet te lang mee. Elke dag dat je wacht is een stap moeilijker om de koop ongedaan te maken.
Ga dus morgen direct naar de dealer om met de verkoper te praten en het voor te leggen.
Besluit voor de tijd wat je wil en wat je wensen zijn.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door Deantjuh »

zuidmeer schreef:De tekst komt rechtstreeks uit de advertentie. Er staat ook bij dat er cruise control op zou moeten zitten maar dan mis ik volgens mij een hendel onder de hendel van het knipperlicht. Tenzij het ergens anders zou kunnen zitten?????
Ga anders langs de dealer en vraag uitleg waar alles zit? Het zou best kunnen zijn dat ze de opties in bouwen om te zorgen voor een tevreden klant, mochten deze er niet op zitten.
Zoizo melden waar je mee zit, kunnen ze dit niet oplossen of willen ze dit niet. Dan heb je volgens mij het recht op ontbinding. Lees anders de site van anwb wat ik poste ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
zuidmeer
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: di aug 04, 2009 10:15

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door zuidmeer »

Voor morgen hebben we de afspraak staan om de auto te komen halen. Uiteraard ga ik dit dan ook voorleggen en ik ben dan ook benieuw naar hun reactie. Ik vind het nog steeds een mooie auto alleen overheerst op dit moment het onderbuik gevoel. Dit had ik namelijk niet verwacht van een officiele fiat dealer.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door Deantjuh »

zuidmeer schreef:Voor morgen hebben we de afspraak staan om de auto te komen halen. Uiteraard ga ik dit dan ook voorleggen en ik ben dan ook benieuw naar hun reactie. Ik vind het nog steeds een mooie auto alleen overheerst op dit moment het onderbuik gevoel. Dit had ik namelijk niet verwacht van een officiele fiat dealer.
Ik weet hoe je je voelt, gewoon morgen goed je hart luchten.. Niet zoals jij het wilt, niet betalen en auto laten staan zeggen dat je je ontbind van de overeenkomst ;) succes! Ben benieuwd!
Afbeelding
DaDragon

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door DaDragon »

Deantjuh schreef:
zuidmeer schreef:Voor morgen hebben we de afspraak staan om de auto te komen halen. Uiteraard ga ik dit dan ook voorleggen en ik ben dan ook benieuw naar hun reactie. Ik vind het nog steeds een mooie auto alleen overheerst op dit moment het onderbuik gevoel. Dit had ik namelijk niet verwacht van een officiele fiat dealer.
Ik weet hoe je je voelt, gewoon morgen goed je hart luchten.. Niet zoals jij het wilt, niet betalen en auto laten staan zeggen dat je je ontbind van de overeenkomst ;) succes! Ben benieuwd!
Inderdaad. Wel erbij zeggen omdat de auto niet is wat overeengekomen is tijdens de verkoop.
Gebruikersavatar
zuidmeer
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: di aug 04, 2009 10:15

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door zuidmeer »

Hartstikke bedankt voor jullie reactie's. Ik laat jullie nog weten hoe het is afgelopen.
DaDragon

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door DaDragon »

zuidmeer schreef:Hartstikke bedankt voor jullie reactie's. Ik laat jullie nog weten hoe het is afgelopen.
Heel veel succes!
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: Opgelicht of naief geweest ???

Bericht door Arendsoog »

Echt vervelend zo'n situatie, niet in 't minst omdat je al betaald hebt.
Volgens mij kun je onder de koop uit vanwege dwaling.
De verkoper heeft nl. een verkeerde voorstelling van zaken gegeven door de berekening van inruil en bijbetaling te baseren op een ander type auto.
Hij wist op dat moment dat dit voor jullie belangrijk, zo niet zelfs een breekpunt was.
Daarmee is er sprake van dwaling en kun je er dus onderuit.
Heb je de link van Deantjuh al gelezen op de ANWB-site?
Daar staat het ook duidelijk omschreven onder 'Vernietiging koopcontract'.

Dat je bijbetaald hebt voor 'extra' garantie klopt ook niet.
In de advertentie stond het misschien wel verkeerd, maar de fout was niet zodanig dat je redelijkerwijs kon aannemen dat dat niet waar kon zijn.
Bijv. bij een nieuwe 3D LCD Kleuren TV met een beelddiagonaal van 120 cm die in een advertentie wordt aangeboden voor €19,00 kun je wel nagaan dat die prijs niet klopt (maar hoogstwaarschijnlijk €1900,00 had moeten zijn).
Je hebt recht op de aangeboden garantie zonder bijbetaling.

En natuurlijk hoort er op je auto airco te zitten als dit ook zo in de advertentie staat én de verkoper je niet vóór de overeenkomst heeft verteld dat dit niet het geval is.
Dan had je namelijk nog de gelegenheid om het "erbij te kletsen" of wat van de prijs af te krijgen.

Ik weet niet om welke dealer het gaat, maar deze zaken 'bij elkaar opgeteld' lijkt het meer op een auto van 'Jopie's Autopaleis' dan van een erkende Fiat dealer.

Heel veel succes morgen en we horen/lezen natuurlijk graag hoe het afgelopen is.
Plaats reactie