verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Dinkel »

Schakelde tot nu toe tussen 2-3K om in de sweet spot (max koppel) te komen . . . maar die ligt 500 toeren hoger.

Ben nu bijna op 1000 km - inrijden is afgelopen! Ga bij warme motor naar 2,5-4K en zal dan op 2,5K uitkomen.

Verbruik zal best iets toenemen maar mijn ervaring is dat een stevig (in)gereden motor de rijder beloont met zuinigheid.

M'n vorige auto was een 1995 EG Civic die iedere dag stevige toeren voor z'n kiezen kreeg (7200, 130 in 3) en 1:16 teruggaf.

Sta nu netjes op 4l/100km. Kruissnelheid is 130 kmh. Bij ± 5000 km verwacht ik op reeële cijfers uit te komen.

Grappig: met 800 km op de teller voor 't eerst getankt. VPower Diesel overigens.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Dinkel »

1 op 20 volgens Exell, 1 op 25 volgens trippjoeter.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Luud »

na 20000 km 1 op 22 (gemiddeld)in exel, een op 27 op tripcomputer. Mogen niet klagen. :wink:
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Foppe de Vries »

Na 22.248 kilometer volgens de:

Boardcomputer: 4,31
Excel: 4,33

Verbaas me iedere keer weer over de nauwkeurigheid van de boardcomputer:

zie: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 46#p169446
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door waldo79 »

Verbruik volgens de boordcomputer al wekenlang 4,5 l/100 km wat overeenkomt met zo'n 1:22,2.
Werkelijk verbruik schommelt zo tussen de 1:20,5 en 1:23.

Ik ben tevreden.
Rijdt zelden sneller dan 115 km/h. Meestal rond de 105-110 km/h.
Vlug schakelen: al merk ik dat wegrijden in de 2 niet lukt en onder de 30 moet je niet in zijn 3 zitten :x

Maximum koppel komt toch al veel eerder vrij bij mijn weten: 1750 rpm.
Maximum vermogen bij 3750 rpm, maar dan moet je de auto tot zijn limieten duwen. Geen zin in :x
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Dinkel »

Ik schakel vrij snel op in 1 en rij meestal tussen 1500 en 2500 toeren.

Veel snelweg, dus 120 kmh. Ik trek - bij warme motor dus pas na 20 min (olie!) - nooit verder door dan 4000. Ik hou me aan 3500 toeren zodat 't motortje gunstig op z'n koppelbultje neerploft. Max koppel staat in de boeken op 1750 maar 2250 voelt natuurlijker aan. Met dank aan het vliegwiel, lijkt me.

Pjoeter zegt 3,9 en m'n Excel toont 1 op 20,3. Grafieken van oudere 1.3 diesels tonen een langzaam gunstiger wordend verbruik met stabilisatie na 15.000 km. Ik heb nog 10K te gaan. Koers toch stiekem op 1 op 25 . . .
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
BartBoos
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za jul 31, 2010 18:43
Locatie: Wemeldinge

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door BartBoos »

Ik snap niet dat jullie allemaal zo zuinig rijden hoor... Als ik normaal vlot meerijdt met het verkeer (zonder te hinderen en zonder hard te gaan rijden) dan lukt het me echt niet om gemiddeld zuiniger dan 5,4l/100km te rijden. Het zijn mijn woon-werk kilometers (300km per week, verder rijd ik niet veel) waar ik me over het algemeen aan de geldende maximum snelheid houd, het betreft een traject (enkele reis) dat bestaat uit ongeveer 26 kilometer snelweg (A58, max 130 km/u) en 4 kilometer stadsverkeer. Nu heb ik al wel gemerkt dat als je langere trajecten gaat rijden (dus bijvoorbeeld 200km in 1 keer) je een stuk zuiniger rijdt. Ik vind het verbruik op de snelweg erg tegenvallen (bij 130 km/u geeft de boardcomputer afhankelijk van weer/wind een verbruik van zo'n 6l/100km aan). Moet wel bij gezegd worden dat ik op 17" velgen rijd met 205/40-17 banden :roll: (bandenspanning staat al op 2,7 bar). Verder trek ik eigenlijk haast nooit verder door dan 2500 rpm (met warme motor een enkele keer 3000 rpm).

Heeft iemand hier nog tips om toch nog zuiniger te rijden (zonder snelheid en mijn 17" velgen in te moeten leveren en zonder als een oude zak te gaan rijden)?
Eerst: 2010 GP 1.3 MJET 85 3D/Exotica Red nu: 2012 Punto Evo MultiAir Turbo Sport 135 pk Vanaf april 2015: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo TCT Distinctive
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Vin_cent »

Denk dat dit verbruik heel normaal is bij je gereden afstanden, vergeet niet dat een koude motor (ca de eerste 20 km) veel meer verbruikt dan een warme, ik zie het met onze huidige en al onze vorige auto's in vakanties waarbij mijn vrouw niet naar werk rijdt (ze is de km vreter bij ons) gaat het verbruik met ca 30% omhoog.
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door ed.de.vries »

Ja BartBoos, ik weet een andere manier/oplossing!
Zet de slurper op een AANHANGER!!
Yihaa :lol: :mrgreen: :roll:

its Joke.

:der ALTE:
Zit stiekum te gniffelen .
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door RaydeJee »

Heb je altijd je airco aan staan BartBoos? Ik denk dat die 130 op de snelweg ook wel wat doet, als je daar 115/120 van maakt dan zal het wel schelen.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Dinkel »

Toptip: rij als een ouwe vent de eerste 15 minuten. Scheelt heel veel.

1 op 20,3 na 7200 km. Ik schakel bij 2500 tpm en als ik zin heb - enkele keren per dag - bij 3500 tpm. Wel 200 dagelijkse snelweg kms.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Arendsoog »

BartBoos schreef:Ik snap niet dat jullie allemaal zo zuinig rijden hoor...
Ik snap niet dat jij niet begrijpt dat het gewoon aan je "accesoires" en je rijstijl ligt.
130 km p/u, doortrekken tot 2500/3500 rpm, 17" velgen met breed rubber ~]
Probeer eens max. 110/120 kph, max 1500 rpm en 15 inch met "normaal" rubber.
Dan kom je aardig in de buurt van de 1 op 22, 23.
Kijk, dat je dat niet leuk of niet sportief vindt (oude-zak-rijstijl) dat snap ik ook wel.
Maar om nou de vermoorde onschuld te spelen met bovengenoemde specs en rijstijl..... -]
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Kars »

Afgelopen weekend heb ik zo'n 300km gereden, waarvan de helft op 80km wegen en de andere helft op de snelweg. Met een volle tank begonnen en mijn boordcomp geeft nu 23,9 km/l aan. Ik heb uiteraard nog niet getanked omdat dat nog lang niet nodig is en de ervaring leert dat mijn BC redelijk accuraat is!
Op de snelweg heb ik de 130km/h regelmatig aangehouden en op de 80km wegen meestal, waar mogelijk, harder dan 80km/h gereden.
Ik rijd op "normale" fabrieksbanden en heb de airco hooguit een half uur aangehad om die ook weer even te laten draaien/werken.
Onderweg heb ik ook gemerkt dat het roetfilter geregeneerd werd want mijn gemiddelde liep hard achteruit tot zo'n 18 km/l en start en stop werkte daardoor niet bij het stoplicht waar ik (te lang) voor moest stoppen.
Ondanks dat ik bijna 60 jaar oud ben rijd ik niet als een oude l¿l en mag bij warme motor graag even doortrappen tot soms wel 4500 toeren of meer en op de snelweg als ik wil inhalen tik ik regelmatig de 140/150 km/h aan om er snel voorbij te zijn. Hetzelfde doe ik op een 80km weg, als ik kan en wil inhalen schakel ik terug in de versnelling om een voorganger zo snel mogelijk voorbij te gaan en dan moet het motortje ff flink in de toeren klimmen.
Ondanks dat alles kom ik dus toch uit op een gemiddelde van zo'n 1:24 :D

PS: Dat mijn onderschrift een ander getal aangeeft heeft te maken met mijn "doordeweekse" km's, want dat zijn overwegend stadsritten en die zijn funnest voor het totaal gemiddelde.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Dinkel »

Goed zo Kars, zo lees ik 't graag!
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: verbruik van de grande punto 1.3 jtd

Bericht door Kars »

Volgens de Ecodrive die ik toch nog steeds gebruik ben ik een enorm grote vervuiler en produceer meer CO2 dan een grote stad..... :roll:
Daar zit voor mij een enorm dillema, wat moet ik nu doen: zuinig rijden en minder CO2 uitstoten, of zuinig rijden en plezier hebben onderweg.
Zelf heb ik het idee dat als ik volgens de "normen" van ecodrive ga rijden dat mijn verbruik nauwelijks anders is dan wanneer ik gewoon lekker doorrij en geniet en tevens het gemiddelde zo laag mogelijk probeer te houden. Op de snelweg en 80 km wegen gebruik ik relatief minder brandstof dan in de stad per km.
De ritten dit weekend geven volgens Ecodrive aan dat ik een enorme milieuvervuiler ben op de snelweg en de 80 km wegen misschien omdat ik redelijk snel mijn topsnelheid wil bereiken. Als ik vervolgens mijn stadsritten ga bekijken via Ecodrive dan ben ik in de stad een geweldige zuinig rijder???? En juist in de stad is het "hollen of stilstaan" en in mijn ogen dan dus helemaal niet milieuvriendelijk rijden en bovendien gebruik ik meer liters per km... hoezo is dat milieuvriendelijker?????
Plaats reactie